Vraag:
wie heeft er in zijn ZZW30 een olietemperatuurmeter ingebouwd en wat is de hoogste waarde die je gemeten hebt ? En vraag twee daarbij, heb je een oliekoeler ingebouwd, of niet.
Reden van de vraag:
Destijds, toen Toyota Duitsland het short-block-probleem erkende (en de garantie op het blok verlengd werd naar 7 jaar en 140.000 kilometer, jep, dat hebben we aan de Duitsers te danken), gaf Toyota aan dat je een hoge kwaliteit olie moest gebruiken en dat het de voorkeur had om een oliekoeler in te bouwen om het probleem te voorkomen.
Ik heb toen nog meegedaan aan een groupbuy van oliekoelers, en toen ik een jaar later mijn ZZW kocht, heb ik hem ook maar ingebouwd.
Maar, de vraag is, heeft die koeler eigenlijk wel nut ? Wordt de olie zonder koeler (te) heet of niet ? Of hadden ze eigenlijk ook geen idee bij Toyota, en hebben ze dit maar aangeraden, om mensen een idee te geven dat ze iets van een oplossing hadden ?
Dus had ik graag van jullie wat ervaringen mbt de temperatuur. Olie, wel te verstaan, de watertemperatuurmeter heb ik (eenmaal op temperatuur) nog nooit zien bewegen.
Olietemperatuur
Moderator: Pieten
- Green Goblin
- Type MR2: AW11
Oh, dat zijn wel vrij lage waardes toch? Ik heb geen ZZ blok (want geen ZZW30) maar de 4A-GE wordt bij normaal gebruik sowieso 100 graden, en als ik langer op de snelweg rij met wat hogere snelheid zit hij op 120 graden. Drie keer raden waar hij op zit als ik ga circuit rijden
Maar het was mij niet bekend dat het ook met olietemperatuur had, ik dacht dat er gewoon speling was waarbij de olie erdoor kon lopen.
Maar het was mij niet bekend dat het ook met olietemperatuur had, ik dacht dat er gewoon speling was waarbij de olie erdoor kon lopen.
Deze waardes had ik ook in mijn aw11. Daarom was ik verast toen ik hem in mijn zzw30 had zitten.Roland wrote:Oh, dat zijn wel vrij lage waardes toch? Ik heb geen ZZ blok (want geen ZZW30) maar de 4A-GE wordt bij normaal gebruik sowieso 100 graden, en als ik langer op de snelweg rij met wat hogere snelheid zit hij op 120 graden. Drie keer raden waar hij op zit als ik ga circuit rijden![]()
Bij rustig rijden 95 graden, Snelweg 100 graden, Harz tegen de 110 graden. (1ZZ zonder oliekoeler)
Mijn Levin AE111 heeft ook geen oliekoeler en inderdaad een 4AGE kan het best warm krijgen in de olie 
Afgelopen week met 160 terug komen rijden uit Duitsland en dat vond de olie van de MR ook niet heel leuk heb ik het idee....
Afgelopen week met 160 terug komen rijden uit Duitsland en dat vond de olie van de MR ook niet heel leuk heb ik het idee....