Ja, ik heb stoelverwarming. Ik had al een paar mysterieuze knopjes, maar die deden nooit iets, en ik zag geen extra kabels onder mijn stoel. Maar nu heb ik ze losgedraaid, en zie daar, twee extra kabels.
Maar het doet het dus niet. Nu ben ik een eventuele zekering aan het zoeken, en ik kom erachter dat ik deze mis: FR FOG. Zouden ze van Toyota deze gebruikt hebben ?
Ja, voor en achter ook nog 1. In elk geval is het deze zekering niet, lijkt of de kabel naar deze zekeringkast gaat, maar daar zit hij alleen achter weggestopt.
Gevonden. De rode en bruine draad zaten vroeger ergens aan vast, nu niet meer. Eens even kijken hoe ik dat ga doen, ben geen fan van dat soort kabelklemmetjes.
de zekering die jij mist, mis ik ook, komt omdat we standaard geen foglights hebben. De stoelverwarming zit ergens anders op gezekerd denk ik!
Ik zou ze inderdaad gewoon op een contact geschakelde 12 V verbinding zetten. Alleen weet je dan niet watvoor zekering je erop wilt hebben (tenzei je ze ongezekerd wilt aansluiten)
Ik heb dus twee schakelaars, links en rechts, met drie standen, I, 0 en II.
Ik zou verwachten, I = aan, 0 = uit, II = sterker verwarmd.
Maar nee, op alle drie de standen krijg ik het warm.
Schakelaars omgewisseld. Blijft warm.
Schakelaar verwijderd. Blijft nog warm !!!
Toen heb ik de stroomkabels omgewisseld (je probeert eens wat). Verwarming uit. Weer omgewisseld. Blijft uit. Blijkt dat ik de kabels bij de aansluiting op de sigarettenaansteker losgetrokken heb. Dus uit het omwisselen valt nog geen conclusie te trekken.
Eerst maar eens kijken of ik ergens een handleiding kan vinden.
Als je standen hebt op de schakelaar lijkt het mij dat er een weerstandje o.i.d. In de schakelaar moet zitten. Of is het niet zo dat deze ook verwijderd zijn? Misschien waren ze oorspronkelijk appart geschakeld op een ander voltage of iets dergelijks. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe toyota dit in mekaar gezet heeft!
Van alles geprobeerd en nagemeten, en aan het einde maar de isolatie weggehaald om te kijken hoe de kabels nu echt lopen.
Dat blijkt dus volgens het volgende schema te zijn:
Het begint allemaal met twee draden, rood (+) en bruin (massa)
Waarbij blijkt dat zowel de + als de massa rechtstreeks naar de printplaat lopen. De + wordt ook nog doorgelust naar een rood/blauwe draad (in het schema maar paars gemaakt), die ook rechtstreeks naar de printplaat loopt.
De massa loopt ook naar de schakelaar, die op beide aanstanden verbinding maakt met de groene draad. Deze groene draad loopt weer naar de printplaat.
Vanaf de printplaat lopen twee draden naar de stoel, een gele en een witte (op de witte staat spanning).
Dat "uit" kan ik niet helemaal concluderen. Wat ik zeker weet is dat bij I en II een extra verbinding met de massa en de printplaat gemaakt wordt. Bij 0 is die extra verbinding er niet.
wat gebeurt er als je dat lusje bij de connector loshaalt?
Ik verwacht dat de paarse draad eigenlijk op een van de 2 groene schakelkanten zou zitten. Dat zou ook verklaren waarom hij niet uitgaat.