gorsche wrote:Om jullie voor de zelfde stommiteit te behoeden ff het volgende.
Ik heb afgelopen jaar voor het eerst mijn 2tje geschort, dit omdat ik tegenwoordig een garage heb. Nu heb ik deze vorige week uit de schorsing gehaald omdat ik deze wilde gaan laten keuren en weer wilde gaan rijden.
Dit heb ik gedaan op 4 Juli. Volgens de RDW krijg je dan een nieuw kentekenbewijs op gestuurd en tot die tijd mag je nog niet rijden. Ik heb vervolgens een afspraak gemaakt voor een nieuwe APK omdat deze inmiddels was verlopen. Tevens heb ik na ontvangst van het kentekenbewijs gelijk de verzekering gebeld om deze ook weer te activeren. Nu kreeg ik vandaag een brief van de RDW dat ze op 5 Juli een registercontrole hebben gedaan en daaruit bleek dat mijn 2tje nog niet verzekerd was en ga daarom een mooie envelloppe ontvangen van mijn "vrienden" van het CJIB
Na wat google werk bleek een boete voor het niet verzekrd zijn €380,- te bedragen pffff.....
Dus wees gewaarschuwd!!!
Ga wel een bezwaarschrift stuiren maar ben er bang voor.......
Tipje dat voor jou mogelijk werkt:
Als je een goede relatie met je verzekerings tussenpersoon hebt, dan zijn ze vermoedelijk wel bereid te verklaren dat je de verzekering al de 5e had geactiveerd en ze dat waren vergeten aan de RDW door te geven.
Laat ze dan even verklaring daarvan afgeven en je kan de boete met succes bestrijden.
Verzekering activering vergeten door te geven in RDW register gebeurt nl. zeer regelmatig, ook worden er best veel fouten hierbij gemaakt.
Heb het zelf al 2 keer meegemaakt dat ik werd aangehouden wegens onverzekerd rijden, 1 keer wilden ze zelfs de auto in beslag nemen. Dit alles terwijl ik van geen kwaad bewust was en gewoon verzekerd was. Door bij aanhoudingen star vol te houden dat ik WEL verzekerd was, inbeslagname weigeren te accepteren en mede te delen dit te zullen bestrijden en eventuele sleep/transportschade te zullen verhalen, geloofden ze me uiteindelijk en mocht ik doorrijden met mededeling dat ik binnen 24 uur bewijs van verzekering moest tonen.
Bij uit mijn dak gaan bij verzekeraar hierover bleek 1 keer een conflictfout tussen RDW en verzekering registratie te bestaan, RDW klopte niet. Bij de andere keer bleek verzekeraar verzuimd te hebben de registratie door te geven aan de RDW, dus fout van de verzekeraar. In beide gevallen kreeg ik verklaring van verzekeraar dat ik verzekerd was met een ingangsdatum voor de aanhouding.
Hoe te handelen bij ontschorsen bij verlopen APK:
In geval van ontschorsen bij verlopen APK spreekt de RDW zich op eigen site tegen en raak je in een soort loop:
APK en ontschorsen: Als er nog een geldige APK op zit, gewoon de volgende datum aanhouden. Een extra APK is niet nodig.
Is de APK verlopen dan moet er voor de ontschorsing een nieuwe APK op (advies RDW). En hier spreekt de RDW zichzelf weer tegen en kom je op hun site in een "loop" terecht.
- Eerst APK en dan ontschorsen,
- Maar een geschorst voertuig mag weer niet deelnemen aan het verkeer.
Op de RDW site kan daarvoor een ééndagsontheffing worden aangevraagd.
Dit kan "on-line" met het RDW. Wel de DigiD code erbij houden om in te loggen op de aanvraag.
Maar het is ook schriftelijk mogelijk (duurt alleen wat langer)
Maak vooraf een afspraak met het APK station, ze vragen namelijk een datum!
Of anders per auto-ambulance naar de APK
Maar even met het RDW bellen levert ook de volgende oplossing:
- Eerst een APK afspraak (b.v. bij je dealer) en deze daar vast laten leggen,
- Met je geschorste auto er via een (redelijk) direkte route naar toe,
- Na de APK keuring (ook bij afkeuring, zeker als deze bij het RDW gemeld wordt !) via een (redelijk) direkte route terug,
- Direkt (zelfde datum) je auto ontschorsen (kan op Postkantoor of "on-line").
Zorg wel dat je auto verzekerd is (en controleer dit vooraf even op de RDW site)