Spruitstuk vervangen

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Bucket2
Ik lul al aardig mee !
Misschien klink dit bekend (misschien ook niet) altijd alles last minute nog even willen doen:foto-ani:

Vlak voor dudderstadt nog even mijn spruitstuk willen vervangen voor een gebruikt Che exemplaar. Maar nu loop ik tegen 2 dingen aan misschien dat iemand hier raad:idea8: mee weet?

- Het originele spruitstuk zit onderaan met twee hoeklijnen aan het motorblok vast. Bij het Che spruitstuk dat ik heb zit hier geen bevestiging voor. Kan het geen kwaad met schommelen enz dat het spruitstuk en de downpipe dan min of meer aan de bevestiging aan de bovenzijde hangen?

- Misschien heeft iemand nog tips voor het loshalen van de bouten die het spruitstuk aan de motor bevestigen. Of is de enige manier verhitten en dat draaien? Ik ben zo bang dat er een of meer afbreken.

Alle hulp / tips zijn welkom anders ben ik bang dat ik Duderstadt met de zx moet doen,:X

Gr,

Kaj
Green Goblin
Type MR2: AW11
Kaj,

er zijn meerdere che's bevestigd zonder ze onder vast te zetten, over het algemeen gaat dat wel goed, maar soms schijnen de che's wel te scheuren. Dus als het kan, doen, zo niet, jammer dan.

Het spruitstuk zit vast met moeren en tapeinden. Breken niet zo vaak, dat valt wel mee, maar in elk geval een zeskantige dop gebruiken, want als je de moer ronddraait, wordt het lastig (je kunt er zo lekker bij namelijk). Maar zowel bij mij als bij El Butre hadden we geen problemen.

Heb je al wel een tapeind voor vanaf het spruitstuk naar de downpipe ?

Ik zou zeggen, haastwerk is geen sterk werk, zijn je precats beschadigd ? Of zien ze er nog heel uit ? Anders eerst het originele er op laten zitten, en dan na Duderstadt de boel omwisselen.
Sherwin
Zere vingers van het typen..
WD 40 inspuiten, bakkie koffie/thee zetten of een broodje eten en dan aan de slag gaan... Dan komt het wel goed. Je kan het spruitstuk gewoon monteren zonder de bevestigingen aan het blok. Vergeet alleen niet om er weer goede pakkingen tussen te zetten anders heb je straks weer een CEL.
Succes!

groetjes,

Sherwin
El Butre
Wat Green zegt! Dat ene tripje zal je de kop niet kosten, tenzij je precat het al begeven heeft. WD40 doet wonderen, liefst ff een paar keer inspuiten en een paar uur laten intrekken. Overigens, als je toch bezig bent en je bent bang dat de Che gaat scheuren, OEM spruitstuk leeghalen is kwartiertje werk en levert vergelijkbare prestaties. GG heeft als het goed is een how-to gepost over de operatie bij mijn Spyder.
Bucket2
Ik lul al aardig mee !
Thnx voor de info:dux-blij_thumb-up:

Ik heb de uitlaat los gehaald omdat hij lekt op het flexiblestuk van de downpipe. Dat wil ik zoiezo even gefix hebben voor vrijdag

De precats bleken al leeg te zijn, alleen kon ik dat niet helemaal goed zien vandaar het andere spuitstuk.

Ik heb passende draadeinden gemaakt van het spruitstuk naar de downpipe.

Tot vrijdag
Green Goblin
Als ze al leeg zijn, gewoon het spruitstuk laten zitten !
mr2PUNTfreak
Hoe staat het hier mee? De auto weer terug op Nederlandse bodem?
Bucket2
Ik lul al aardig mee !
Jip super service van de ANWB de vrijdag na Duderstadt had ik de emmer alweer terug.

Heb de bougies los gehaald toen was het al vrij duidelijk dat de vierde cilinder redelijk klaar is.

Hij staat thuis in de garage volgende week ga ik drie weken met vakantie daarna ga ik de motor eruit halen
Green Goblin
En ? 1ZZ? 2ZZ ?
erikmr
8) de sloper [hier op het forum ] heeft nog een spyder staan met motor
mischien wat voor jou ?
Bucket2
Ik lul al aardig mee !
Ben heel veel aan het lezen over de oliepomp en gaskabellink van de 2zz. Heb via jdmenginedepot ook al een offerte voor beide een 1zz en 2zz.

Op spyperchat staan mooie verhalen van 2zz motoren heb strax drie weken om er over na te denken.

En dit is het beeld materiaal dat ik meeneem

http://www.youtube.com/watch?v=T4UQ8OsF ... ata_player
Sherwin
Zere vingers van het typen..
Als je een 2zz neemt, vervang de oliepomp, hiervoor moet de distributiekant van het blok los, dus het neemt wat tijd maar is te doen.

Vervang de gearing van de pomp voor een Circuit Worx oliepomp set.
Mijn blok heeft lagerschade gehad hierdoor, de reparatie is even duur als een 1zz, maarja na een 2zz is een 1zz geen doen meer :P
Bucket2
Ik lul al aardig mee !
Goeie, Ik heb al wat “Google-tijd” in het oil starvation verhaal zitten. Via een lotus forum kwam ik bij BOE Fabrications. Deze club heeft redelijk wat ervaring* met het bouwen van 2zz motoren voor trackdays en de racerij (maar ook GTR en motorfiets motoren). Zijn conclusie is eigenlijk dat de standaard onderdelen goed genoeg zijn mits de standaard toerenbegrenser / redline behouden blijft. Het probleem heeft volgens hem een 2ledige oorzaak de standaard olie pomp heeft het moeilijk >7000tpm, maar ook de olie pan is volgens hem te verwijten, deze houd de olie onvoldoende beschikbaar bij het pickup point van de pomp. Spyder's en Elises gaan nu eenmaal veel strakker door de bocht als een celica.

Helemaal of topic maar ik ben er ook nog niet helemaal uit met de verbinding van de gaskabel. Misschien kunnen we het "grote 2zz draadje" starten? Voor al dit soort geneuzel of is die er al? Op spyderchat staat het er bol van. Op dit forum heb ik slechts 3 2zz spyders gevonden?
Post Reply