Versnellingsbak schakelt niet
Moderator: Pieten
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
Versnellingsbak schakelt niet
Ik heb een probleempje met een gen3 turbo die ik aan het swappen ben. De versnellingsbak die ik erbij gekregen heb (e153 met lsd dus) schakelt alleen van vrij naar de 3 en terug. Als ik aan de aandrijfas draai dan merk ik dat die erg zwaar loopt. Ongeacht of ik de koppeling ingedrukt heb of niet. Toen ik de gen2 swapte ging de versnellingsbak in het begin ook wat moeilijk, dat ging na een tijdje vanzelf beter. Maar deze schakelt totaal niet lijkt wel. Iemand goede ideeën?
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
hij mag zoiezo niet heel zwaar gaan.. een beetje weerstand wel, als de bak in zen vrij staat moet je gewoon met de wielen kunnen draaien met lichte weerstand
bovenop de bak in de verhoging waar je schakelas zit zit een grote bout (maat 24) als je die bout eruit draaid zie je dat er een geveerde kogel in zit.. als deze eruit gedraaid word en te vast terug gezet word blokkeerd je schakelas.
kijk dus even of deze niet te strak zit.. en of de geveerde kogel nog goed werkt.
verder kan ook je shakelas krom zijn, iemand zonder verstand kan best de motor/bak combinatie opgetilt hebben met een touw om de schakelas, en dan is deze 9/10 keer niet meer te gebruiken, in dat geval moet je de schakelas vervangen
bovenop de bak in de verhoging waar je schakelas zit zit een grote bout (maat 24) als je die bout eruit draaid zie je dat er een geveerde kogel in zit.. als deze eruit gedraaid word en te vast terug gezet word blokkeerd je schakelas.
kijk dus even of deze niet te strak zit.. en of de geveerde kogel nog goed werkt.
verder kan ook je shakelas krom zijn, iemand zonder verstand kan best de motor/bak combinatie opgetilt hebben met een touw om de schakelas, en dan is deze 9/10 keer niet meer te gebruiken, in dat geval moet je de schakelas vervangen
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
De bout zoals je die beschrijft vind ik wel op de na bak, maar niet op de turbo bak. Daar zit wel een bout in die maat bovenop, maar er zit geen kogel met veer onder, er zit alleen een pennetje aan. Als ik in de bgb kijk zitten er wel 3 kogels die voor de markering van de versnellingen lijken te zorgen, maar daar valt zo te zien niets aan af te stellen zoals bij de na bak.
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
Als de schakelas degene is die naar buiten steekt (dus 33281c) dan zit daar volgens mij echt geen geveerde kogel op. Die zitten idd wel op de assen waar ook de schakelvorken aan zitten.
33266a is wat ik eraf gedraaid heb, daar zit geen veer onder. Die andere 3 assen hebben wel zo'n veer met kogeltje.
Maar hoe dan ook heeft je suggestie er wel toe geleid dat het werkt, waarvoor dank
@MMaddict: dit gaat niet over de 2gr, ben een turbo aan het swappen in een andere auto die ik al een tijdje had staan met kapotte koppeling/koppakking.
33266a is wat ik eraf gedraaid heb, daar zit geen veer onder. Die andere 3 assen hebben wel zo'n veer met kogeltje.
Maar hoe dan ook heeft je suggestie er wel toe geleid dat het werkt, waarvoor dank
@MMaddict: dit gaat niet over de 2gr, ben een turbo aan het swappen in een andere auto die ik al een tijdje had staan met kapotte koppeling/koppakking.
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
33266a zit een veer met kogelkop in.. je komt geen losse veer met kogel tegen, die kogelkop valt in gaatjes die in je schakelas zitten, als deze te vast zit klemt de kogel als deze van het ene naar het andere gat klikt.. en schakeld hij dus niet/slecht
maar idd die moet dus wel fatsoenlijk afgesteld staan
maar idd die moet dus wel fatsoenlijk afgesteld staan
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
Nou heb ik een paar keer gereden met die bak en valt me op dat die behoorlijk wat herrie maakt. In z'n 1 giert de bak behoorlijk, wordt in hogerer versnellingen wel minder maar ook op de snelweg lijkt het hoorbaar.
Als ik in z'n vrij de koppeling op laat komen komt er een zoemend geluidje achter me vandaan.
Als ik rijdt en zoveel gas geeft dat de auto slechts minimaal vertraagd/constant rijdt komt er een beetje rammelend geluidje achter me vandaan. Bij versnellen of harder vertragen is dat er niet.
Ben eigenlijk bang dat de lagers in de bak versleten zijn. Iemand die tot een andere conclusie komt nav bovenstaande?
Als ik in z'n vrij de koppeling op laat komen komt er een zoemend geluidje achter me vandaan.
Als ik rijdt en zoveel gas geeft dat de auto slechts minimaal vertraagd/constant rijdt komt er een beetje rammelend geluidje achter me vandaan. Bij versnellen of harder vertragen is dat er niet.
Ben eigenlijk bang dat de lagers in de bak versleten zijn. Iemand die tot een andere conclusie komt nav bovenstaande?
- frankie-turbo
- Berichten: 3534
- Lid geworden op: 25 mar 2007, 17:45
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Paul vd Plas
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 266
- Lid geworden op: 28 mei 2011, 23:10
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10