Lampjes in tellerbak vervangen

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Surferdude
Is die tellerbak gemakkelijk te (de)monteren? Kan zelfs ik het? ::)

Er zijn wat lampjes defect en die wilde ik meteen allemaal vervangen door witte LED's..

En dan zijn er nogal wat soorten.. welke fitting moet ik hebben?

KLIKKIE (2 pagina's)
Green Goblin
Type MR2: AW11
Tellerbak zit wel in de categorie: "Zelfs Arthur kan het".

Stuur op de laagste stand, dan trek je de afdekking naar je toe. En dan drie of vier schroefjes losdraaien.
Surferdude
Geen moeilijke (lees: ''te korte'') bedrading zoals bij een SW waarbij je je vingers in onmogelijke goochelaars standen moet dwingen om de tellerbak weer terug te kunnen plaatsen?
Green Goblin
Niet dat ik me kan herinneren.
Surferdude
Ik ga de komende dagen eens stoeien..
Surferdude
Zelfs ik kan het! :dux-blij_thumb-up:

De boel los gehad en bekeken welke lampjes ik nodig zou hebben. Met een verwijderd lampje naar Brezan gegaan en schreeuwend weer naar buiten gerend! € 5,= per stuk, ''Nee meneer, we hebben dat niet in LED''

Dus de Chinese kinderarbeid-site maar weer geraadpleegd.. Daar vind ik 3 verschillende maten, B 8,3 / B 8,4 en B 8,5. Ik neem aan dat met die verschillende maten de diameter van de lampjes bedoeld wordt..

Je moet socket B 8,5 hebben DEZE dus, denk ik. Ik heb er in ieder geval 12 besteld (je hebt er 11 nodig om ze allemaal te vervangen) en dat kost je dan iets van € 16 of zoiets, beter dan € 60 bij Brezan.. Zodra ze binnen zijn zal ik ze vervangen en dan laat ik het wel zien d.m.v. een paar plaatjes..
ronald50
Ik lul al aardig mee !
Leuk ja ,bij mij is het nu orange ,nieuwschierig hoe het er uit gaat zien met deze ?
Niemand het al eens gedaan of plaatjes ?

Groet Ronald
conan1068
Ik lul al aardig mee !
Bedankt voor de tip, Surferdude.
Ben gaan zoeken op B8.5, mocht je de (mogelijke) inklaringstoeslag willen ontlopen dan zijn er ook vele mogelijkheden in Duitsland. Ben uiteindelijk uitgekomen op EUR 20,- voor 25 Led lampjes (samen met een collega).
De moeite waard, ik houd jullie op de hoogte over het inbouwen.
Surferdude
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Vandaag binnen, zonder inklaring..

Maar ik ben er uit, die Chinese dingen gaan niet passen. De diameter is te groot en om nou iets af te gaan dremelen van de printplaat van de dash of die priegelige lampjes gaat me te ver.

Zou ik toch die 8,3 moeten bestellen?

Ben jij al verder Conan?
Ricardos
Zere vingers van het typen..
Zit er niet gewoon een t10 steeklampje in de originele?
Surferdude
Geen idee, zou ik die dan gewoon uit de zwarte fitting moeten kunnen trekken?
mr2PUNTfreak
Surferdude wrote:Geen idee, zou ik die dan gewoon uit de zwarte fitting moeten kunnen trekken?
Volgens mij wel.
Streetfighter
Ik lul al aardig mee !
Zo te zien wel ja.
krijger
Surferdude wrote:Geen idee, zou ik die dan gewoon uit de zwarte fitting moeten kunnen trekken?
Jazeker!
conan1068
Ik lul al aardig mee !
Hi Surferdude,

liep tegen het zelfde probleem aan. Lampjes liggen thuis dus heb ik even geen foto paraat.
Bij mij is het probleem dat de twee soldeerfriemeltjes, waarmee het lampje zich in de fitting klemt, te wijd zijn waardoor het lampje niet door de opening past. Overigens heb ik enkele led lampjes, zo te zien heb jij dubbele.
Echter, als je de soldeerfriemeltjes (zou dit woord volgend jaar in de dikke van Dale komen ?) afknipt of bijbuigt, dan past het lampje wel door de printplaat en blijft zowaar nog stevig zitten ook. Het vervelende van LED is dat het een plus en een min heeft, itt de gewone lampjes. Als je LED lampje het niet doet moet je hem nog een keer omdraaien voordat je weet of hij echt stuk is. Tot nu toe heb ik er drie ingedraaid die het doen, met de overige 9 ben ik nog bezig.
Niet een heel eenvoudig klusje, dus. Gek genoeg is de lichtopbrengst bij mij gelijk aan de gloeilampjes, de verbetering zou dus uit de duurzaamheid moeten komen. We gaan het meemaken.
Surferdude
En bedankt voor je reactie. De kwaliteit van die lampjes vielen mij ook erg tegen en daarom ben ik inmiddels overstag en heb bij Brezan 5 ''T5'' insteeklampjes gehaald voor €3,70, vanavond vervangen (want dan kan ik in het donker de kapotte lampjes herkennen) en dan is het probleem opgelost. Geen LED voor mij in het dashboard dus.

Iemand (voor weinig) LED lampjes kopen? ::)

Oh, voor de liefhebbers, er bestaan ook T5-insteeklampjes in LED uitvoering..: KLIKKIE

Update: Lampjes zitten er in en het hele dashboard is weer netjes verlicht zoals het hoort, mission accomplished!
phuncz
Ik lul al aardig mee !
Foto's !!!!!!!111
EDIT: ah nu lees ik het, het zijn geen LED's. OK dus dan is het zoals het origineel hoort te zijn :)
conan1068
Ik lul al aardig mee !
Wilde het toch nog niet helemaal opgeven. Op het werk nog even gekeken. Helaas is de chinese pasvorm dusdanig dat het een gok is of ze gaan passen of niet, in een aantal gevallen lukt het echt niet. Nagemeten, echter, lampje functioneert, printplaat functioneert maar lampje in printplaat is gewoon niet te doen. Maw, je kunt het gokken maar reken erop dat een aantal plekken in je tellerbak gewoon niet verlicht worden met de goedkope ledjes.
Sherwin
Je hebt 3mm of 5mm ledjes bij de automaterialenzaak.
Je kan of de halogeentjes eruit trekken en de leds erin stoppen, of de draaifittingen meebestellen.

Easy does it, dezelfde fittingen worden namelijk in een Honda Civic EG4 of EG6 gebruikt. Zoek anders even naar de maten van de teller uit de Honda!
Sherwin
conan1068 wrote:Wilde het toch nog niet helemaal opgeven. Op het werk nog even gekeken. Helaas is de chinese pasvorm dusdanig dat het een gok is of ze gaan passen of niet, in een aantal gevallen lukt het echt niet. Nagemeten, echter, lampje functioneert, printplaat functioneert maar lampje in printplaat is gewoon niet te doen. Maw, je kunt het gokken maar reken erop dat een aantal plekken in je tellerbak gewoon niet verlicht worden met de goedkope ledjes.
SMD's erin. Die hebben ze ook in 3/5mm formaat!
Post Reply