Pre cats ? Spruitstuk ?
Moderator: Pieten
Pre cats ? Spruitstuk ?
Hey everybody,
de mr2 staat nog niet voor me deur maar zit lekker het forum door te spitten naar wat meer informatie over de emmers....
En toen kwam ik toch wat schokkends tegen waar ik geen weet van had....
het pre cat verhaal.
Ik weet ook niet of ze bij mijn model uit 2001 al verwijderd zijn of er nog in zitten maar als ik het goed gelezen heb moet je op safe gaan en die zooi er echt uit halen/slaan/mollen/vernielen en ga zo maar door.
Mijn zzw30 staat nu op 97000 km.....
nu is dat voor mijzelf nog niet zo'n makkelijk klusje om tedoen dus zag ik dat je ook gewoon misschien beter meteen een ander spruitstuk kan nemen.
Of iets van een andere cheader (maar ik weet niet wat dat is)...........
Nu zoek ik dus een adresje voor een leuk spruistuk.
Iemand ervaring/tips welke er goed zijn, waar te bestellen ?
Of iemand die me nog wat meer info kan geven wat ik het beste kan doen....
was niet echt op de hoogte over dit verhaal bij aankoop dus vandaar.
alvast bedankt
robert
de mr2 staat nog niet voor me deur maar zit lekker het forum door te spitten naar wat meer informatie over de emmers....
En toen kwam ik toch wat schokkends tegen waar ik geen weet van had....
het pre cat verhaal.
Ik weet ook niet of ze bij mijn model uit 2001 al verwijderd zijn of er nog in zitten maar als ik het goed gelezen heb moet je op safe gaan en die zooi er echt uit halen/slaan/mollen/vernielen en ga zo maar door.
Mijn zzw30 staat nu op 97000 km.....
nu is dat voor mijzelf nog niet zo'n makkelijk klusje om tedoen dus zag ik dat je ook gewoon misschien beter meteen een ander spruitstuk kan nemen.
Of iets van een andere cheader (maar ik weet niet wat dat is)...........
Nu zoek ik dus een adresje voor een leuk spruistuk.
Iemand ervaring/tips welke er goed zijn, waar te bestellen ?
Of iemand die me nog wat meer info kan geven wat ik het beste kan doen....
was niet echt op de hoogte over dit verhaal bij aankoop dus vandaar.
alvast bedankt
robert
Overigens zegt de km stand niet veel, sommigen gingen nooit kapot, anderen na 40000 km en na herstel na 40000 km nog een keer!
Het uiteindelijk in de soep lopen van het blok was zoals ik begrijp een samenloop van omstandigheden: slechte zuigerveren-> olieverbruik-> keramische deeltjes door het vvti systeem in de cilinders-> immens olieverbruik.
Vervangen spruitstuk of leeghalen/verwijderen precats is gewoon goed voor je gemoedsrust en heel goed voor het milieu!
Groet,
Henri
Het uiteindelijk in de soep lopen van het blok was zoals ik begrijp een samenloop van omstandigheden: slechte zuigerveren-> olieverbruik-> keramische deeltjes door het vvti systeem in de cilinders-> immens olieverbruik.
Vervangen spruitstuk of leeghalen/verwijderen precats is gewoon goed voor je gemoedsrust en heel goed voor het milieu!
Groet,
Henri
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Toch een klein verwijt, je had je huiswerk beter kunnen doen.
Op alle MR2 fora wordt hiervoor gewaarschuwd, gelukkig is er ook genoeg te vinden op ons eigen forum.
De link van green is uitermate bruikbaar maar als je het nog te koud vind (zoals ik) of er op een andere manier niet aan toe gekomen bent dan bij deze toch een kleine geruststelling : de mijne heeft inmiddels 170 dkm gelopen en de precats zijn (door mij althans) nog niet verwijderd. Houd je oliepeil goed in de gaten en ga aan de slag zodra je er zin in hebt.
Op alle MR2 fora wordt hiervoor gewaarschuwd, gelukkig is er ook genoeg te vinden op ons eigen forum.
De link van green is uitermate bruikbaar maar als je het nog te koud vind (zoals ik) of er op een andere manier niet aan toe gekomen bent dan bij deze toch een kleine geruststelling : de mijne heeft inmiddels 170 dkm gelopen en de precats zijn (door mij althans) nog niet verwijderd. Houd je oliepeil goed in de gaten en ga aan de slag zodra je er zin in hebt.
Oke,
ik heb even geinformeerd bij een uitlaat bedrijfje hier in de buurt...
op de vraag of die een spruitstuk voor me kon bestellen kreeg ik dit:
hallo ,
deze verkopen wij zelf niet maar via deze link kunt u er een bekomen
http://www.monkeywrenchracing.com/index ... =43_70_168
let wel op u katalysatoren zitten verwerkt in het originele spruitstuk als
deze komen te vervallen zult u een probleem met de apk krijgen en of het
motormanagement ivm met de foute lambda waardes
dit kan wel via de computer er uit gehaald worden maar brengt de nodige
kosten met zich mee
gr
--------------------------------------------------------------------
Als ik het goed begrepen heb zit dr toch nog ergens een kat tussen ?
en alleen pre cats in het spruistuk die geen invloed heeft op de apk/motormanagement....?
de link kan ik wel wat mee maar welke moet ik nu precies hebben van die site ?
1 van de bovenste 2 toch ?
of iemand nog een goedkoper alternatief ?
edit:
ik geloof dat ik deze moet hebben:
http://www.monkeywrenchracing.com/produ ... cts_id=979
nu vraag ik me af is het nu onzin om dat geld uit te geven voor zo'n header,
heb het idee dat je precies hetzelfde bereikt als met het leeg slaan van het spruitstuk ??
het enigste wat ik zie is dat die lichter is en van rvs......of heb je toch wat meer pk winst ?
sorry voor de vele vragen maar weet het liever goed voordat ik iets duurs bestel.
gr robert
ik heb even geinformeerd bij een uitlaat bedrijfje hier in de buurt...
op de vraag of die een spruitstuk voor me kon bestellen kreeg ik dit:
hallo ,
deze verkopen wij zelf niet maar via deze link kunt u er een bekomen
http://www.monkeywrenchracing.com/index ... =43_70_168
let wel op u katalysatoren zitten verwerkt in het originele spruitstuk als
deze komen te vervallen zult u een probleem met de apk krijgen en of het
motormanagement ivm met de foute lambda waardes
dit kan wel via de computer er uit gehaald worden maar brengt de nodige
kosten met zich mee
gr
--------------------------------------------------------------------
Als ik het goed begrepen heb zit dr toch nog ergens een kat tussen ?
en alleen pre cats in het spruistuk die geen invloed heeft op de apk/motormanagement....?
de link kan ik wel wat mee maar welke moet ik nu precies hebben van die site ?
1 van de bovenste 2 toch ?
of iemand nog een goedkoper alternatief ?
edit:
ik geloof dat ik deze moet hebben:
http://www.monkeywrenchracing.com/produ ... cts_id=979
nu vraag ik me af is het nu onzin om dat geld uit te geven voor zo'n header,
heb het idee dat je precies hetzelfde bereikt als met het leeg slaan van het spruitstuk ??
het enigste wat ik zie is dat die lichter is en van rvs......of heb je toch wat meer pk winst ?
sorry voor de vele vragen maar weet het liever goed voordat ik iets duurs bestel.
gr robert
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Je moet de onderste hebben. Goedkoper alternatief: Ebay.
Foute lambdawaardes: gelul.
Problemen met de APK: gelul
"Via de computer er uit halen": heel erg veel gelul !!!
Ik ben heel benieuwd hoe die jongens denken dat ze de ecu aan willen passen.
Vertel anders eens waar je woont, misschien is er wel een lid in de buurt die je wil helpen.
Foute lambdawaardes: gelul.
Problemen met de APK: gelul
"Via de computer er uit halen": heel erg veel gelul !!!
Ik ben heel benieuwd hoe die jongens denken dat ze de ecu aan willen passen.
Vertel anders eens waar je woont, misschien is er wel een lid in de buurt die je wil helpen.
Wowieeeeeeeee jij bedoeld die van $608.00 ????
Maar wat is dit dan ?
http://www.monkeywrenchracing.com/produ ... cts_id=979
Das toch hetzelfde.......?
Ik kom uit de omgeving van Leiden (zuid-holland)
Oh ik heb deze op ebay gevonden:
http://www.ebay.com/itm/2000-2005-Toyot ... 76&vxp=mtr
en deze:
http://www.ebay.com/itm/Toyota-MR2-MRS- ... 41&vxp=mtr
Die zijn wel heel veel goedkoper.
Maar is dit ook goed ?
Heb geen idee waar ik nu goed aan doe, iemand ervaring met de 2 op ebay misschien ?
Maar wat is dit dan ?
http://www.monkeywrenchracing.com/produ ... cts_id=979
Das toch hetzelfde.......?
Ik kom uit de omgeving van Leiden (zuid-holland)
Oh ik heb deze op ebay gevonden:
http://www.ebay.com/itm/2000-2005-Toyot ... 76&vxp=mtr
en deze:
http://www.ebay.com/itm/Toyota-MR2-MRS- ... 41&vxp=mtr
Die zijn wel heel veel goedkoper.
Maar is dit ook goed ?
Heb geen idee waar ik nu goed aan doe, iemand ervaring met de 2 op ebay misschien ?
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Conatct met de dealer gehad over het pre cats verhaal...
hebben contact met de vorige eigenaar gehad en het spruitstuk is er volgens hem niet onderuit geweest of iets dergelijks.
Pre cats zitten er dus nog in.....
levert dit spruitstuk van ebay evt meer vermogen dan het orgineel leeg te tikken of is dat onzin ?
Na deze gemonteerd te hebben geen probleem met de apk toch ?
hebben contact met de vorige eigenaar gehad en het spruitstuk is er volgens hem niet onderuit geweest of iets dergelijks.
Pre cats zitten er dus nog in.....
levert dit spruitstuk van ebay evt meer vermogen dan het orgineel leeg te tikken of is dat onzin ?
Na deze gemonteerd te hebben geen probleem met de apk toch ?
Hoi Robert,
De auto is zo gemaakt voor de USA- markt. Wetgeving maakte dat het volledige aanbod van een merk een bepaalde uitstoot mocht hebben. Toyota had een ULEV (ultra low emission vehicule ) nodig en dat werd de MR-S. Als de motor koud was bleek de emissie nog te hoog en daarvoor werden die pre-cats geïnstalleerd. De CO2 meting bij de APK wordt gedaan met een warme motor dus de pre-cats hebben daar geen invloed op.
De vermogenstoename zal er wel zijn, maar hoeveel? De gasweerstand in het uitlaatsysteem neemt af. 2-10 pk? Heb geen idee.
In een vorige post had je het over het mappen van de ECU, dat had een uitlaatfiguur jou verteld. in de MR2 zit een zelflerende ECU, dus mappen is niet aan de orde, de beste man weet dus niet waar hij het over heeft.
Je hebt al een after-market uitlaatsysteem, dacht ik, dus het leeghalen van de pre-cats lijkt mij de goedkoopste en meest risicoloze (zekerheid dat je uitlaat nog netjes past) aktie.
Veel plezier met je MR2: de best sturende Toyota.
Henri
De auto is zo gemaakt voor de USA- markt. Wetgeving maakte dat het volledige aanbod van een merk een bepaalde uitstoot mocht hebben. Toyota had een ULEV (ultra low emission vehicule ) nodig en dat werd de MR-S. Als de motor koud was bleek de emissie nog te hoog en daarvoor werden die pre-cats geïnstalleerd. De CO2 meting bij de APK wordt gedaan met een warme motor dus de pre-cats hebben daar geen invloed op.
De vermogenstoename zal er wel zijn, maar hoeveel? De gasweerstand in het uitlaatsysteem neemt af. 2-10 pk? Heb geen idee.
In een vorige post had je het over het mappen van de ECU, dat had een uitlaatfiguur jou verteld. in de MR2 zit een zelflerende ECU, dus mappen is niet aan de orde, de beste man weet dus niet waar hij het over heeft.
Je hebt al een after-market uitlaatsysteem, dacht ik, dus het leeghalen van de pre-cats lijkt mij de goedkoopste en meest risicoloze (zekerheid dat je uitlaat nog netjes past) aktie.
Veel plezier met je MR2: de best sturende Toyota.
Henri
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Iets zegt me dat je de link die Green tot 2x toe postte (de how-to) niet erg grondig bestudeerd hebt. 'Niet met het originele spruitstuk hoeven klooien'? Wat denk je dat er moet gebeuren voor het monteren van dat nieuwe spruitstuk?
Juist. Oude spruitstuk er af, nieuwe pakkingen er op en de boel weer vastschroeven. Dat is (uitgezonderd 'neem een hamer en schroevendraaier en tik de pre-cats er uit') Precies hetzelfde 'geklooi' als het leeghalen van het oude spruitstuk. Waarbij je bij die laatste actie meer zekerheid hebt over pasvorm en levensduur.
Juist. Oude spruitstuk er af, nieuwe pakkingen er op en de boel weer vastschroeven. Dat is (uitgezonderd 'neem een hamer en schroevendraaier en tik de pre-cats er uit') Precies hetzelfde 'geklooi' als het leeghalen van het oude spruitstuk. Waarbij je bij die laatste actie meer zekerheid hebt over pasvorm en levensduur.