Pre cats ? Spruitstuk ?

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Pre cats ? Spruitstuk ?

Bericht door RobertMR2 »

Hey everybody,

de mr2 staat nog niet voor me deur maar zit lekker het forum door te spitten naar wat meer informatie over de emmers....

En toen kwam ik toch wat schokkends tegen waar ik geen weet van had....
het pre cat verhaal.

Ik weet ook niet of ze bij mijn model uit 2001 al verwijderd zijn of er nog in zitten maar als ik het goed gelezen heb moet je op safe gaan en die zooi er echt uit halen/slaan/mollen/vernielen en ga zo maar door.

Mijn zzw30 staat nu op 97000 km.....
nu is dat voor mijzelf nog niet zo'n makkelijk klusje om tedoen dus zag ik dat je ook gewoon misschien beter meteen een ander spruitstuk kan nemen.
Of iets van een andere cheader (maar ik weet niet wat dat is)...........

Nu zoek ik dus een adresje voor een leuk spruistuk.
Iemand ervaring/tips welke er goed zijn, waar te bestellen ?
Of iemand die me nog wat meer info kan geven wat ik het beste kan doen....
was niet echt op de hoogte over dit verhaal bij aankoop dus vandaar.

alvast bedankt
robert
Henri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 okt 2007, 08:52

Bericht door Henri »

Hoi Robert,

Precats leeghalen(met hamer en schroevendraaier en goed schoonmaken) of CHE header en uitlaat of van bv Monkeywrench(duur).

Kijk eens op Spyderchat.

Groeten,
Henri
Henri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 okt 2007, 08:52

Bericht door Henri »

Overigens zegt de km stand niet veel, sommigen gingen nooit kapot, anderen na 40000 km en na herstel na 40000 km nog een keer!

Het uiteindelijk in de soep lopen van het blok was zoals ik begrijp een samenloop van omstandigheden: slechte zuigerveren-> olieverbruik-> keramische deeltjes door het vvti systeem in de cilinders-> immens olieverbruik.

Vervangen spruitstuk of leeghalen/verwijderen precats is gewoon goed voor je gemoedsrust en heel goed voor het milieu!

Groet,
Henri
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ander spruitstuk of leeghalen: het werk is eigenlijk hetzelfde. Er staat een how-to van El Butre op het forum.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Bericht door RobertMR2 »

Waar kan ik een ander spruitstuk vinden? Website ?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Ebay.

Hier de instructie trouwens (bleek niet van El Butre te zijn...;) )

showthread.php?t=16808
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Henri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 okt 2007, 08:52

Bericht door Henri »

Omdat ik niet zo een begenadigd sleutelaar ben, heb ik CHE spruitstuk en uitlaat tot grote tevredenheid laten monteren door de dealer. Het geluid is een stuk sportiever, dat wel.

Er wordt ook een vermogenswinst geclaimd, maar of dat waar is weet ik niet.

Groet,
Henri
conan1068
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 145
Lid geworden op: 23 jul 2012, 13:56

Bericht door conan1068 »

Toch een klein verwijt, je had je huiswerk beter kunnen doen.
Op alle MR2 fora wordt hiervoor gewaarschuwd, gelukkig is er ook genoeg te vinden op ons eigen forum.

De link van green is uitermate bruikbaar maar als je het nog te koud vind (zoals ik) of er op een andere manier niet aan toe gekomen bent dan bij deze toch een kleine geruststelling : de mijne heeft inmiddels 170 dkm gelopen en de precats zijn (door mij althans) nog niet verwijderd. Houd je oliepeil goed in de gaten en ga aan de slag zodra je er zin in hebt.
Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Bericht door RobertMR2 »

Oke,

ik heb even geinformeerd bij een uitlaat bedrijfje hier in de buurt...
op de vraag of die een spruitstuk voor me kon bestellen kreeg ik dit:

hallo ,

deze verkopen wij zelf niet maar via deze link kunt u er een bekomen

http://www.monkeywrenchracing.com/index ... =43_70_168

let wel op u katalysatoren zitten verwerkt in het originele spruitstuk als
deze komen te vervallen zult u een probleem met de apk krijgen en of het
motormanagement ivm met de foute lambda waardes

dit kan wel via de computer er uit gehaald worden maar brengt de nodige
kosten met zich mee
gr

--------------------------------------------------------------------

Als ik het goed begrepen heb zit dr toch nog ergens een kat tussen ?
en alleen pre cats in het spruistuk die geen invloed heeft op de apk/motormanagement....?

de link kan ik wel wat mee maar welke moet ik nu precies hebben van die site ?
1 van de bovenste 2 toch ?

of iemand nog een goedkoper alternatief ?

edit:

ik geloof dat ik deze moet hebben:

http://www.monkeywrenchracing.com/produ ... cts_id=979

nu vraag ik me af is het nu onzin om dat geld uit te geven voor zo'n header,
heb het idee dat je precies hetzelfde bereikt als met het leeg slaan van het spruitstuk ??
het enigste wat ik zie is dat die lichter is en van rvs......of heb je toch wat meer pk winst ?

sorry voor de vele vragen maar weet het liever goed voordat ik iets duurs bestel.
gr robert
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Je moet de onderste hebben. Goedkoper alternatief: Ebay.

Foute lambdawaardes: gelul.
Problemen met de APK: gelul
"Via de computer er uit halen": heel erg veel gelul !!!

Ik ben heel benieuwd hoe die jongens denken dat ze de ecu aan willen passen.

Vertel anders eens waar je woont, misschien is er wel een lid in de buurt die je wil helpen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Bericht door RobertMR2 »

Wowieeeeeeeee jij bedoeld die van $608.00 ????

Maar wat is dit dan ?

http://www.monkeywrenchracing.com/produ ... cts_id=979

Das toch hetzelfde.......?

Ik kom uit de omgeving van Leiden (zuid-holland)



Oh ik heb deze op ebay gevonden:

http://www.ebay.com/itm/2000-2005-Toyot ... 76&vxp=mtr

en deze:

http://www.ebay.com/itm/Toyota-MR2-MRS- ... 41&vxp=mtr


Die zijn wel heel veel goedkoper.
Maar is dit ook goed ?
Heb geen idee waar ik nu goed aan doe, iemand ervaring met de 2 op ebay misschien ?
Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Bericht door RobertMR2 »

Niemand ?
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

De onderste is dezelfde als die Che had, die is gewoon goed. Maar waarom haal je je originele spruitstuk niet gewoon leeg ?

p.s. Het is niet handig om je posts steeds te editen....de meeste mensen klikken altijd op "nieuwe berichten". Jouw aangepaste bericht zien ze dan niet.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Bericht door RobertMR2 »

Conatct met de dealer gehad over het pre cats verhaal...
hebben contact met de vorige eigenaar gehad en het spruitstuk is er volgens hem niet onderuit geweest of iets dergelijks.
Pre cats zitten er dus nog in.....

levert dit spruitstuk van ebay evt meer vermogen dan het orgineel leeg te tikken of is dat onzin ?
Na deze gemonteerd te hebben geen probleem met de apk toch ?
Henri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 okt 2007, 08:52

Bericht door Henri »

Hoi Robert,
De auto is zo gemaakt voor de USA- markt. Wetgeving maakte dat het volledige aanbod van een merk een bepaalde uitstoot mocht hebben. Toyota had een ULEV (ultra low emission vehicule ) nodig en dat werd de MR-S. Als de motor koud was bleek de emissie nog te hoog en daarvoor werden die pre-cats geïnstalleerd. De CO2 meting bij de APK wordt gedaan met een warme motor dus de pre-cats hebben daar geen invloed op.

De vermogenstoename zal er wel zijn, maar hoeveel? De gasweerstand in het uitlaatsysteem neemt af. 2-10 pk? Heb geen idee.

In een vorige post had je het over het mappen van de ECU, dat had een uitlaatfiguur jou verteld. in de MR2 zit een zelflerende ECU, dus mappen is niet aan de orde, de beste man weet dus niet waar hij het over heeft.

Je hebt al een after-market uitlaatsysteem, dacht ik, dus het leeghalen van de pre-cats lijkt mij de goedkoopste en meest risicoloze (zekerheid dat je uitlaat nog netjes past) aktie.

Veel plezier met je MR2: de best sturende Toyota.

Henri
Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Bericht door RobertMR2 »

Hartelijk dank voor de info en uitleg. dan laat ik hem denk gewoon leeghalen en terug monteren. moet ik bij de dealer geloof ii wel een nieuwe pakking halen en nieuwe boutjes? Iemand daar de bestelnummers van? Gr
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

RobertMR2 schreef: moet ik bij de dealer geloof ii wel een nieuwe pakking halen en nieuwe boutjes? Iemand daar de bestelnummers van? Gr
Ahum.
Green Goblin schreef:
Hier de instructie trouwens

showthread.php?t=16808
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Bericht door RobertMR2 »

Ben toch voor een header van ebay gegaan.

Duurd even want moest eerst wat saldo op mijn paypal account zetten.

Leuk dat de verzendkosten bijna even zo duur zijn als de header zelf.

Maar al met al valt het reuze mee, daarvoor hoef ik niet te gaan klooien met me orginele spruitstuk.

:applaus-smiley:
Gebruikersavatar
El Butre
Berichten: 1584
Lid geworden op: 28 dec 2006, 16:24
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door El Butre »

Iets zegt me dat je de link die Green tot 2x toe postte (de how-to) niet erg grondig bestudeerd hebt. 'Niet met het originele spruitstuk hoeven klooien'? Wat denk je dat er moet gebeuren voor het monteren van dat nieuwe spruitstuk?

Juist. Oude spruitstuk er af, nieuwe pakkingen er op en de boel weer vastschroeven. Dat is (uitgezonderd 'neem een hamer en schroevendraaier en tik de pre-cats er uit') Precies hetzelfde 'geklooi' als het leeghalen van het oude spruitstuk. Waarbij je bij die laatste actie meer zekerheid hebt over pasvorm en levensduur.
Afbeelding
Gebruikersavatar
RobertMR2
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 102
Lid geworden op: 07 feb 2013, 18:38

Bericht door RobertMR2 »

En als ik liever een rvs spruitstuk wil die ook veel minder weegt mag ik dat toch zeker zelf weten. of zeg je dat tegen iedereen die een rvs header koopt? Doen nog weleens wat mensen lees ik. :)
Plaats reactie