blok uitbouwen en schoonmaken

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Bart.O
Zere vingers van het typen..
Type MR2: SW20/21/22
Hallo,

Ik wil een keer mijn motorblok uitbouwen en goed schoonmaken (i.v.m. olielekkage) van mijn emmer (1991). en misschien hier en daar iets rood (of een andere kleur) verven :)
Nu had ik een paar vraagjes:
1: Is dit een beetje te doen, of is het klote werk?
2: Is het makkelijker om met bak en al alles weg te halen?
3: Kun je het redden in een week? (uitbouwen schoonmaken, koppaking+distributieriem vervangen en inbouwen)

Ik heb de nodige sleutel ervaring, dus ik weet (meestal) wel wat ik doe.
Als ik het ga doen wil ik het bij mijn oude stageplek doen, dus met het juiste gereedschap, takel en dat soort spul.

Tips zijn ook altijd welkom.

Groeten Bart
J_MR2
Type MR2: AW11
Is allemaal we'll te doen in een week, misschien is het handig als je even een mannetje extra hebt voor in en uitbouwen..
Motor kan er vrij snel uit zijn, als je een beetje ervaring en inzicht hebt haal je alles zo los en laat je de motor eruit zakken.

Leuke hobby alles even schoonmaken! Oogt gelijk een stuk beter he ;)
Green Goblin
Ja.
Ja.
Ja.
Maar die tweede man is wel gemakkelijk.
MMaddict
Als je dan toch bezig bent gelijk swappen!

tweede motor erbij, boel opknappen en dan wisselen!
Bart.O
swappen naar wat?
ik heb geen zin om met de kabelboom en ECU te zitten kutten.

2e man kan geregeld worden, kan eventueel de monteur daar wel even 'lenen' :P
Green Goblin
Koppeling kun je ook mooi bij trouwens....
Bart.O
ja klopt, die doe ik dan ook gelijk. is ook niet al te best meer.

maar is het makkelijk een 175 pk blok erin te hangen, zonder veel gekloot met de draden en ECU's?
Green Goblin
Voor een 175 pk-blok moet je ompinnen, en je hebt een andere ECU nodig. Mr2Puntfreak heeft dat blok er in hangen, en hij maakt gebruik van de de 94-er ECU, ivm de startblokkering.

We hebben hem toen ingebouwd, en aan het eind van de dag toch op de oprijauto naar zijn huis gebracht, aangezien we hem niet aan de loop kregen (niet langer dan 3 seconden...). Bleek toch nog één draadje verkeerd te zitten, de volgende dag.

Staat me ook nog iets bij van de uitlaat en de aandrijfassen die anders zijn.
MMaddict
Green Goblin wrote:Voor een 175 pk-blok moet je ompinnen, en je hebt een andere ECU nodig. Mr2Puntfreak heeft dat blok er in hangen, en hij maakt gebruik van de de 94-er ECU, ivm de startblokkering.

We hebben hem toen ingebouwd, en aan het eind van de dag toch op de oprijauto naar zijn huis gebracht, aangezien we hem niet aan de loop kregen (niet langer dan 3 seconden...). Bleek toch nog één draadje verkeerd te zitten, de volgende dag.

Staat me ook nog iets bij van de uitlaat en de aandrijfassen die anders zijn.
Aandrijfassen hebben niets met het blok te maken, uitlaat is alleen het spruitstuk anders.

Als je moet gaan ompinnen zou ik gelijk naar Beams/ Turbo of V6 gaan.
Green Goblin
Wat is er anders aan het spruitstuk dan ? De aansluiting naar de rest van de uitlaat ?

Aandrijfassen alleen als je ook de versnellinsgbak wisselt. In elk geval heeft Rob wel alle info als je naar een 175 pk wilt gaan wisselen.
Bart.O
v6 iig niet. iemand zei een keer dat je dan (veel) onderstuur hebt. (klinkt logisch)
maar dat is me te veel gedoe :P

turbo is dan een goede optie, alleen dan moet (wil) ik me'n remmen ook upgraden en onderdelen zijn moeilijker te krijgen en zijn duurder (las ik ergens)

wat zijn de voor/nadelen van een beams blok? wat is daar anders aan?
mr2PUNTfreak
Alleen aansluiting uitlaat is anders, heb geen flexibel stuk.
Voor de rest is het mechanisch plug en play.
Ompinnen is het enige wat je moet doen, en wat draden trekken van de zekeringskast.
Bart.O
is dat ompinnen veel werk? en staat dat ergens beschreven hoe dat moet?
of zijn er mensen die daarbij kunnen/willen helpen?
Green Goblin
Rob heeft toen alle schema's uitgezocht, ik neem aan dat hij het nog ergens heeft. Voor de rest is het een kwestie van de pinnetjes uit de stekkers wurmen en er op een andere plek weer insteken...(of kroonsteentjes...;D )
Bart.O
kroonsteentjes wordt een chaos :P

maar voor een beams blok, moet je dan nog veel aanpassen?
MMaddict
Bart.O wrote:kroonsteentjes wordt een chaos :P

maar voor een beams blok, moet je dan nog veel aanpassen?
beams = 3sge, maar ompinnen moet je altijd
Bart.O wrote:v6 iig niet. iemand zei een keer dat je dan (veel) onderstuur hebt. (klinkt logisch)
maar dat is me te veel gedoe :P

turbo is dan een goede optie, alleen dan moet (wil) ik me'n remmen ook upgraden en onderdelen zijn moeilijker te krijgen en zijn duurder (las ik ergens)

wat zijn de voor/nadelen van een beams blok? wat is daar anders aan?
Ik vraag me af waar jij dat soort fabeltjes leest. Waarom zou het logisch zijn dat je met een V6 veel onderstuur hebt?

Beams blok is een nieuwere versie van je huidige motor, 200 PK iets meer koppel.

V6 = (afhankelijk van welke) meer vermogen en veel meer koppel.

turbo = meer vermogen en veel meer koppel

Je zult voor alle blokken in principe moeten ompinnen
Quadc@msix
Ik lul al aardig mee !
Zulke BULLSHIT heb ik nog nooit gehoord en ook zeker geen last van....ik heb een gietijzeren 3.4 liter v6 met supercharger er in liggen en heb echt geen last van onderstuur, wel heb ik de uitlijning iets aan laten passen.... onderstuur met een v6 of andere motor in je mr2 klinkt helemaal niet logisch..... motor ligt toch vóór de achteras?

En dan nog even over een nieuwere variant van je 3sge motor.... als jouw motor verder gezond is, dus geen olie zuipt en goed loopt, dan zou ik zeker niet de moeite nemen om naar een nieuwer type te gaan, die heeft welliswaar meer pk's, maar koppelverloop is slechter, een 156 pk trekt onderin veel beter, maar goed de meeste petje-pietamientje piloten hier g*len op pk's terwijl een gunstiger koppel veel interessanter is met een sw..... dus als je blok nog goed is, lekker er uit lepelen en goed servicen, pakkingen, kerringen, distributie, waterpomp, koppeling vervangen, injectoren (laten) reinigen en kleppen stellen....geheel(motor en motorruimte) netjes schoonmaken, en hier en daar voorrzien van een nieuw verfje en je kan weer prima rijden/ voor de dag komen...... wil je toch meer vermogen dan kun je de huidige motor ook nog (licht) tunen als hij nog goed genoeg is, en wil je echt lekker meer vermogen, kies dan voor een turbo, beams of v6...... maar vergis je niet in het exra werk dat je daaraan hebt, want je begint ook met je koeling aan te passen, een andere benzinepomp, versnellingsbak, assen, achterfusees en vergeet ook je remmen niet.......het is maar wat je wil en wat je portemonaie toelaat..... een GOEDE turbo kost compleet ook wel een paar centen.....

Veel succes!

John / Quadc@msix
krijger
idd john, met een 156pk blok kun je veel lol mee hebben!
MMaddict
Quadc@msix wrote:Zulke BULLSHIT heb ik nog nooit gehoord en ook zeker geen last van....ik heb een gietijzeren 3.4 liter v6 met supercharger er in liggen en heb echt geen last van onderstuur, wel heb ik de uitlijning iets aan laten passen.... onderstuur met een v6 of andere motor in je mr2 klinkt helemaal niet logisch..... motor ligt toch vóór de achteras?

En dan nog even over een nieuwere variant van je 3sge motor.... als jouw motor verder gezond is, dus geen olie zuipt en goed loopt, dan zou ik zeker niet de moeite nemen om naar een nieuwer type te gaan, die heeft welliswaar meer pk's, maar koppelverloop is slechter, een 156 pk trekt onderin veel beter, maar goed de meeste petje-pietamientje piloten hier g*len op pk's terwijl een gunstiger koppel veel interessanter is met een sw..... dus als je blok nog goed is, lekker er uit lepelen en goed servicen, pakkingen, kerringen, distributie, waterpomp, koppeling vervangen, injectoren (laten) reinigen en kleppen stellen....geheel(motor en motorruimte) netjes schoonmaken, en hier en daar voorrzien van een nieuw verfje en je kan weer prima rijden/ voor de dag komen...... wil je toch meer vermogen dan kun je de huidige motor ook nog (licht) tunen als hij nog goed genoeg is, en wil je echt lekker meer vermogen, kies dan voor een turbo, beams of v6...... maar vergis je niet in het exra werk dat je daaraan hebt, want je begint ook met je koeling aan te passen, een andere benzinepomp, versnellingsbak, assen, achterfusees en vergeet ook je remmen niet.......het is maar wat je wil en wat je portemonaie toelaat..... een GOEDE turbo kost compleet ook wel een paar centen.....

Veel succes!

John / Quadc@msix

Ik persoonlijk vindt de Beams het geld niet waard... duur blok wat eigenlijk alleen interessant is voor de cross vanwege de regels.

Wat betreft de bak en de assen, dit geld alleen voor de Turbo en de 2GR, een 1MZ en 3MZ kun je prima met de S54/NA bak gebruiken. Een pomp kost de wereld niet. En koeling is met een V6 ook geen probleem. (mits je een OEM soort water pomp gebruikt!)

Qua kosten:

Gen3 175PK 180Nm
3VZ 195PK 256Nm
1MZ 200/220 PK 260nM/330Nm
----------------------------------------
Beams RED Swap 200PK 210Nm
Turbo swap GEN3/4 240/260Pk 300/320Nm
2Gr Swap 300 PK 350Nm
Bart.O
MMaddict wrote:Ik vraag me af waar jij dat soort fabeltjes leest. Waarom zou het logisch zijn dat je met een V6 veel onderstuur hebt?
Iemand uit mijn klas zei dat een keer, maar ik vind het aannemelijk klinken omdat je dan meer vermogen/koppel hebt en als je dan gas geeft in een bocht dat je dan sneller onderstuur hebt. Ligt er natuurlijk ook aan hoe je rijdt.

Verder ben ik eruit dat ik geen swap ga doen. ook omdat het duur is en veel werk is.
Mijn blok loopt nog goed. enige wat ik niet weet is of hij olie verbruikt, want hij lekt.

Bedankt voor de reacties, nu nog een vrije week zien te vinden.
Post Reply