Pagina 2 van 2

Geplaatst: 23 jul 2014, 21:22
door VincentM
Afbeelding

bijna compleet, deze week nog enkele onderdelen monteren en dan kan hij ivm vakantie halverwege augustus naar de garage voor technische keuring

Geplaatst: 24 jul 2014, 20:42
door Bram mk1
Yo,
Ik heb net je topic doorlezen, en ik heb dezelfde problemen met mn mr2 .
Ik heb het onderste stuk van de voorschermen bewerkt met polyester in de hoop dat ze daar niet meer zullen roesten.
Veel succes nog
Bram

Geplaatst: 24 jul 2014, 20:52
door VincentM
Yo bram, succes met de herstellingen.
Vanwege de roest ga k de volgende keer investeren in polyester schermen.

Geplaatst: 24 jul 2014, 20:53
door Green Goblin
Aangezien de roest meestal van binnen komt ben ik bang dat die polyester niet gaat helpen.

Geplaatst: 25 jul 2014, 12:12
door VincentM
Green Goblin schreef:Aangezien de roest meestal van binnen komt ben ik bang dat die polyester niet gaat helpen.
Nouja de auto wordt geen daily en ook niet in sneeuw/pekel toestanden gebruikt. Dus zelfs met stalen schermen verwacht ik de roest niet zo snel terug, alleen om de zoveel maanden het binnenscherm losmaken en alle opgehoopte rotzooi weghalen. (kwam bijna een volle emmer uit beide voorschermen bij demontage.....)

Geplaatst: 25 jul 2014, 15:00
door VincentM
Toch redelijk veel schrik dat de nieuwe lak teveel ging verschillen met de originele, daarom de tijd genomen om de motorkap en spoiler in commandant te zetten. Uiteindelijk is het resultaat prima in orde, nauwelijks kleurverschil met de achterschermen. Wel een pokkewerk dat je flink aan je armen voelt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Duidelijk verschil na een plekje motorkap & hele spoiler goed opboenen.

Afbeelding

Afbeelding

tevreden met het resultaat! :foto-ani: nu de voorklep en rollbar nog voor de perfectie.

Geplaatst: 19 aug 2014, 20:02
door VincentM
Afbeelding

There he goes, op weg naar de garage.
De allerlaatste stap voor het importeren naar België :)

Geplaatst: 04 sep 2014, 21:12
door VincentM
Zo, hij is weer terug van de garage. 2 nieuwe remschijven achter, de voorste remschijven laten afdraaien, 4 nieuwe remblokken, distributieriem vervangen en grote beurt. Meer was er niet nodig na 3 jaar stilstaan!

Afbeelding

nog even de puntjes op de i zetten en hij is helemaal klaar voor de keuring! :)
roestvrij = check
technisch in orde = check
kenteken en rijplezier = coming soon

Geplaatst: 09 sep 2014, 16:41
door VincentM
Vandaag eindelijk eens duidelijke uitleg gekregen i.v.m. de belgische oldtimerkeuring. Mailtje van het belgische keurstation:
Het voertuig kan voorgereden worden met één van onderstaande nummerplaten:
- Kentekenplaat waaronder het voertuig de laatste maal was ingeschreven (ook buitenlands kenteken);
-Kentekenplaat van een ander voertuig op voorwaarde dat de titularis van deze kentekenplaat en het bijhorende kentekenbewijs, vermeld wordt op de aanvraag tot inschrijving van het voorgereden voertuig (Opgelet! ook boorddocumenten hiervan dienen voorgelegd te worden: inschrijvingsbewijs, C.O.C. -indien van toepassing, verzekeringsdocument en laatste keuringsbewijs);
-Proefritten- of handelaarsplaat.

Een oldtimerkeuring kan in elk keuringsstation van Autoveiligheid of Bureau voor Technische Controle gebeuren. Hiervoor hoeft u geen afspraak te maken. U mag het voertuig voorrijden via de herkeuringslijn. De oldtimerkeuring omvat een volledige keuring, zoals uitgevoerd bij een “gewone” periodieke keuring, echter ZONDER:
· Milieutest;
· Ophangingstest;
· Nazicht op de gelijkvormigheid;
· Voor zover 1ste indienstelling vóór 15.06.1968: geen controle van de afstelling van de lichten.

Na afloop van de keuring ontvangt u, indien het voertuig technisch in orde is, aan de kassa een “aanvraag tot inschrijving” als ‘oldtimer’, CAR-PASS (indien van toepassing) en een keuringsbewijs “staat voertuig”.

Volledigheidshalve willen wij u meedelen dat het gebruik van een voertuig onder O-platen (oldtimer) is uitgesloten van volgend gebruik:
- Commercieel en professioneel gebruik;
- Woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer;
- Bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer;
- Gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten.

De voor te leggen documenten zijn het buitenland kentekenbewijs en de aanvraag tot inschrijving met vignet 705.
Hun website was allesbehalve duidelijk en als je op forums gaat rondspeuren dan kom je 100den soorten verhalen tegen ::) dus dit is misschien ook handig voor het beperkt aantal belgen op dit forum die ooit een toyota MR2 of andere oldtimer willen importeren.

Geplaatst: 09 sep 2014, 20:49
door Masacur
Goed bezig geweest! Hopelijk kan je binnenkort rijden.

Ter confirmatie: Een oldtimerkeuring is eenmalig. Ook als de auto verkocht wordt is er geen nieuwe keuring nodig. Klopt dit?

Geplaatst: 12 sep 2014, 17:49
door VincentM
Masacur schreef:Goed bezig geweest! Hopelijk kan je binnenkort rijden.

Ter confirmatie: Een oldtimerkeuring is eenmalig. Ook als de auto verkocht wordt is er geen nieuwe keuring nodig. Klopt dit?
Ben naar de verzekering geweest en tevens jouw vraag gesteld;
Als je je eigen auto laat 'schorsen' door de verzekering en na enkele maanden of jaren terug actief wilt maken, hoef je de auto niet te laten herkeuren.
Maar als je hem verkocht hebt moet je volgens haar wèl terug naar de keuring? Of het de keuring voor verkoop is of reguliere 'oldtimer' keuring wist ze niet ook niet zeker. Keuring is wel onbeperkt in tijd geldig dus het is inderdaad verwarrend :huh:

nu moet ik wel zeggen dat ze bij de verzekering maar bitter weinig kennis hadden van hoe een oldtimerinschrijving werkt dus misschien kan je beter raad vragen aan een gespecialiseerde firma

Geplaatst: 21 sep 2014, 10:46
door VincentM
Project voltooid! (op kleine details dan na)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel een hoop gedoe voor de import,
Eerst raken ze mijn papieren kwijt bij de belgische keuring (tot de baliebediende zelf maar het keuringstation binnenliep en de papieren gewoon vergeten waren bij de brug. Daarna een hele hoop discussie om de kleine plaat, die door de 'keurmeester' en een collega van hem tot 2x toe werd afgewezen!! Volgens hun past de grotere vierkante plaat ook:

Afbeelding

stelletje debielen daar hoor, voor hun telt enkel de breedte. Hoogte werd gewoon niet naar gekeken. En ik was te goedgelovig om hun te geloven dat deze plaat ook ging passen. Dom dom. Zo krijg je de kofferbak dus niet open natuurlijk.

Toch nog 2 dagen kunnen genieten van de wagen, fijn de daken eraf gedaan en met die heerlijke zon een 200-tal km's gereden. En in die 2 dagen tijd al 3x aangesproken door andere bestuurders en tig duimpjes omhoog, dan ben je toch trots hoor ;D zelfs met de standaard uitlaat een indrukwekkend geluid!

Nu nog kleine dingen afwerken, zoals de spatlapjes achter, de stootstrippen opplakken, kapje vervangen in het dashboard, andere velgen, kofferbakbekleding....

Helaas komt wel de winter eraan, maar met droge dagen (hopelijk 1x per week) een lekker ritje maken zodat hij niet 4 maanden stil staat

Geplaatst: 20 mar 2015, 17:55
door VincentM
Nou het project ligt momenteel stil, aangezien het enigste wat er nog aan gedaan moet worden om hem weer zomerklaar te krijgen een Gaskabel is. Als je het pedaal een beetje intrapt blijft de gas hangen, lekker gevaarlijk. Na de kap open te hebben blijft deze dus gerafeld te zijn, hier moet een nieuwe op. NERGENS MEER TE KRIJGEN! Toyota Nederland niet, Toyota België niet, Heuts niet, Bogijn niet,... Import uit Amerika kost 180$ zonder shipping en in engeland staat er nog eentje te koop voor 50 pond, alleen ben ik niet zeker of een RHD en LHD dezelfde gaskabel hebben....
Wel een nieuw project gekocht voor erbij. Toch afgehaakt van het Toyota MR2 Rallywagen idee. Targa is toch niet zo geschikt en de aw11 is eigenlijk te mooi geworden voor rallysport. Een tijdje gekeken voor een opknapper aw11 voor erbij maar dat viel tegen. Dus een andere droomauto gekocht: een BMW E30. Ouders hebben al jaren een E30 Bauer cabrio en als kind helemaal verliefd op dat prachtige model.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

al uitgerust met dikke rolkooi, gele koni's, stuggere veren, grotere radiator,... Zit nog veel werk aan om hem helemaal in orde te krijgen zoals ik het wil, bekabeling is een drama, mist onderdelen om hem gekeurd te krijgen (standaard gordels, toeter, nieuwe voorruit, mistlampen etc) en voor rally moet er ook de reserve motor inkomen. Ligt nu zoals op kenteken een 1800 M40 motor in (rotzooi), wordt vervangen na keuring door 1800IS blok

ik ga dit project niet updaten hier, alleen stukken als 'hele auto plastidippen', 'waar moet je op letten bij belgische keuring' en dergerlijke waar je universeel ook wat aan hebt met je MR2

Geplaatst: 21 mar 2015, 07:44
door jaapio
Cool wagentje zeg......wilde we eerst voor gaan kijken een E30 cabrio.

Geplaatst: 21 mar 2015, 09:30
door Green Goblin
Een gaskabel is op zich niet speciaal hoor, het is gewoon een bowdenkabel. e kunt ook de binnenkabel vervangen door (lach niet) iets van een fietskabel of zo.

Ik weet dat Henk Koopman (op aanraden van specialist Willie Hermans) dat ook gedaan heeft.

Geplaatst: 21 mar 2015, 17:39
door VincentM
Green Goblin schreef:Een gaskabel is op zich niet speciaal hoor, het is gewoon een bowdenkabel. e kunt ook de binnenkabel vervangen door (lach niet) iets van een fietskabel of zo.

Ik weet dat Henk Koopman (op aanraden van specialist Willie Hermans) dat ook gedaan heeft.
Naja eerst de kabel eruit frutselen en dan zien we wel verder, als ik eenmaal de lengte en soort nippels weet dan kan ik altijd even bij zo'n bedrijfje binnen springen.

Ook meteen maar dat defecte elektrische raammotortje vervangen...

Geplaatst: 23 mar 2015, 08:04
door MarcoTwo
Leuk om te volgen, ook van de Bimmer.;)

Geplaatst: 08 apr 2015, 19:16
door VincentM
Aluminium deurpanelen

Tja dan wil je je auto zo licht mogelijk maken en toch een beetje netjes, we gaan de standaard stoffen deurpanelen vervangen door zelfgemaakte aluminium exemplaren. Geen idee of het bij elk merk zo is, maar de stoffen panelen zijn behoorlijk zwaar, met al het kunstof en kapjes erbij zit je toch richting 1kg. Eruit dus. Kwam het probleem natuurlijk naar boven, hoe krijg je de deur weer dicht van binnen? Lekker handig een stuk sjorband afgeknipt, dubbel gevouwen en vastgezet aan de deur met m8 schroef :idea8:

eerst begonnen met afvalplaten (had de vorige eigenaar ook erbij gegeven) netjes op maat te knippen en de gaten voor de raamslinger en dergelijke te maken.

Afbeelding

Gaten iets groter gemaakt als nodig was en met tape de juiste vorm aangehouden, beter 2x passen en meten.... Maar deze platen gaan toch de container in hierna.

Afbeelding

Bij de bouwmaterialenhandel 2 aluminium platen gehaald van 1mx0.5m en hierop het malletje gelegd en de gaten + omtrek afgetekend, daarna paar gaatjes geboord en met een rvsschaar de lijntjes gevolgd.

Afbeelding

Afbeelding

tijdelijk vastgezet met tape om te controleren of alles past. Gelukkig wel
Slinger en kapje bij de klink vastgezet dus allemaal netjes afgewerkt. Daarna rondom zelftappers en het paneel zit vast.

eenvoudig werkje dat wel een paar uurtjes in beslag heeft genomen, maar het ziet wel een stuk beter uit

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zijn doorheen het proces wel wat krassen op gekomen, het stoort eigenlijk (nog) niet dus ben nog aan het twijfelen om de panelen te plastidippen of een folie erover. Maar eerlijk gezegd heeft die aluminiumlook ook wel wat.

Voor het gewichtsverlies hoef je het eigenlijk niet te doen, het zal maximaal een kilootje of 2 zijn.