vullen en ontluchten radiateur
Moderator: Pieten
mijn oude koelvloeistof uit het blok/radiateur laten lopen, alleen hoe vul ik mijn systeem weer bij met nieuwe koelvloeistof, (ik zie nl. geen vuldop op de radiateur). moet het dan via het expansievat achterin, en zo ja, hoe ontlucht ik mijn systeem dan tijdens het vullen?
- Green Goblin
- Type MR2: AW11
En dat is al vanaf 2006.....
maar ok, bijvullen via het expansievat dus, ipv het geklooi met de auto vlak zetten en de slangetjes, zet ik altijd de achterkant omhoog, en dan laten draaien (en bijvullen) totdat er geen bubbels meer in het expansievat komen.
Neem daar wel ruimschoots de tijd voor, niet te snel denken dat alle lucht er wel uit is, er moet ardig wat vloeistof heen en weer.
maar ok, bijvullen via het expansievat dus, ipv het geklooi met de auto vlak zetten en de slangetjes, zet ik altijd de achterkant omhoog, en dan laten draaien (en bijvullen) totdat er geen bubbels meer in het expansievat komen.
Neem daar wel ruimschoots de tijd voor, niet te snel denken dat alle lucht er wel uit is, er moet ardig wat vloeistof heen en weer.
- Green Goblin
- Type MR2: AW11
Dat is ook later geintroduceerd. Maar de AW11, SW20 en ZZW30 waren altijd al gescheiden.
auto gister met vacuüm apparaat ontlucht, ging maar 4 liter koelvloeistof bij......., alleen verwarming geeft nog steeds alleen koude lucht. nog steeds een luchtbel in de verwarmingsunit ?
if the heater didn’t work follow the below
1. Get an assistant
2. open bleed point on firewall
3. clamp (use a big gclamp) the rad hose that goes between the bleed point and the main rad pipe
4. you need a wet and dry shop vac for this (wicks do one for circa £20 if you don’t have one)
5. seal a hose to both vac and the hose coming from the bleed point.
6. have someone at the rear ensure the expansion tank does not run dry whilst you turn on the Vac
7. you should see the airlock siphon out of the heater matrix up the clear pipe, stop when you are sucking up water
is er nog een andere methode om de verwarming te ontluchten dan bovenstaande, deze is mij nl. niet geheel duidelijk..............
if the heater didn’t work follow the below
1. Get an assistant
2. open bleed point on firewall
3. clamp (use a big gclamp) the rad hose that goes between the bleed point and the main rad pipe
4. you need a wet and dry shop vac for this (wicks do one for circa £20 if you don’t have one)
5. seal a hose to both vac and the hose coming from the bleed point.
6. have someone at the rear ensure the expansion tank does not run dry whilst you turn on the Vac
7. you should see the airlock siphon out of the heater matrix up the clear pipe, stop when you are sucking up water
is er nog een andere methode om de verwarming te ontluchten dan bovenstaande, deze is mij nl. niet geheel duidelijk..............
Had ik ook gelezen, maar er stond volgens mij ook bij dat de laatste paar stappen herhaald mochten worden als het nog niet 100% goed zou zijn. Ik heb braaf het advies van de monteur gevolg, volgens hem was leeg laten lopen niet persee nodig, er zit nu in totaal ruim 10 LT. vloeistof in, en die paar cc verschil zal wel net die luchtbel in de verwarmingsunit zijn...........
Nog even een update: koelsysteem met vacuüm ontlucht, ging toch nog een halve liter kvs bij, kvs temperatuur blijft tijdens rijden redelijk vlak, na rit komt er geen lucht meer uit reservoir, nivo kvs blijft ook gelijk. Ik heb de kachelunit voor het ontluchten nog goed doorgespoeld, maar na alles blijft de kachel nog steeds koude lucht blazen, wat zou de oorzaak kunnen zijn ? Zelf zit ik aan een niet goed werkende thermostaat te denken...... Enige suggestie van andere oplossing van jullie kant ?