Pagina 1 van 1

Lampies in een Avensis

Geplaatst: 19 jun 2014, 02:41
door Beer
Grom... Zie foto hieronder, Avensis diesel 2.0. Ik heb nu al ongeveer een maandje of 6 deze irritante lampjes in beeld: de bovenste is motorconfiguratie, vsc iets met vehicle stability control, en trc traction control.

Nu zijn ze al diverse keren uitgelezen en gereset, van accupolen los tot een reset in 2 garages (de laatste bij de grote beurt, omschrijving: "onderbreking gloeisysteem") maar ze blijven gewoon terugkomen. Niet eens direct, maar na een paar ritjes. Geen patroon in te herkennen. Verder rijdt ie prima, niks vreemds te merken.

Wat zou dit kunnen zijn? Op internet lees ik van alles, van 3 rondjes om de auto lopen, je tankdop eraf en erop tot enge koppakkingsproblemen...

Afbeelding

Geplaatst: 19 jun 2014, 10:34
door Ewoud
Tellerbak eruit halen, lampjes eruit halen en de tellerbak weer terugplaatsen. Opgelost! ;D

Geplaatst: 19 jun 2014, 10:41
door El Butre
weet je de codes ook die uitgelezen zijn?

Wellicht is de goedkoopste optie een cheap ass OBDII reader aanschaffen en gewoon op reset drukken elke keer dat ze langskomen. Categorie symptoombestrijding overigens net als de optie van Ewoud, het echte probleem los je er niet mee op.

Geplaatst: 19 jun 2014, 12:14
door Bart.O
Kan zijn dat er een gloeibougie stuk is.
en wat is de foutcode van die andere 2 lampjes?

Geplaatst: 19 jun 2014, 13:18
door Ricardos
Meestal krijg je deze combinatie door een defect remlicht of als een aanhanger gebruikt is waardoor de zekering van de remlichten stuk is.
Als je ook minder vermogen hebt dan kan je cat defect of verstopt zijn.

Geplaatst: 19 jun 2014, 18:55
door SpeedDevil
hoogstwaarschijnlijk heb je nu ook het mysterie van de knipperende automobilisten achter je opgelost

Geplaatst: 19 jun 2014, 21:53
door Beer
Uitgelezen codes weet ik niet, zou ik de garage moeten vragen.
Remlichten werken perfect, dus dat is het ook niet.

Verstopte/defecte cat en de gloeibougies blijven dan over, bedankt voor de reacties, hier kan ik wat mee (duidelijk is dat ik nooit een tweedehands Volvo zal kopen Ewoud :P ), gaat de garage maar eens wat beter zoeken!

Geplaatst: 19 jun 2014, 22:22
door Ewoud
Ik heb de tip die ik je gaf, opgedaan toen ik mij op een blauwe maandag verdiepte in de aanschaf van een Alfa....

Een Volvo gaat niet stuk, daar hoeven dus geen brandende lampjes gefixed te worden :P

Geplaatst: 19 jun 2014, 23:25
door El Butre
Een volvo gaat niet stuk....... Daar heb ik toch wat andere ervaringen mee Ewoud......

Geplaatst: 21 jun 2014, 14:00
door Ewoud
Alles kan stuk, ook een Volvo. Daarom ook de smiley erachter ;)

Sterker nog: al mijn Volvo's zijn ook wel eens stuk geweest...

Geplaatst: 21 jun 2014, 17:14
door mr2PUNTfreak
Misschien klepjes van de brandstofpomp, heb ik ook gehad, geregeld motormanagment lampje brand maar geen codes bij uitlezen, maar na een tijdje wou hij niet meer aanslaan met starten of geen vermogen meer met optrekken. Als dit zo is dan ga maar even sparen, heb nog wel een goedkoop adres dan voor je.

Geplaatst: 22 jun 2014, 00:58
door Beer
Geen enge verhalen gaan vertellen he Rob!
Het is toch een oerbetrouwbare Toyota of niet, het deelt geen techniek met Volvo dacht ik?
Ik zal je bellen zodra ik stil sta... Je bent nu toch al zo enthousiast Bob de Bouwer aan het uithangen!

Ga stiekem maar even kijken wat een Civic moet kosten...

Geplaatst: 23 jun 2014, 07:44
door mr2PUNTfreak
Beer schreef:Geen enge verhalen gaan vertellen he Rob!
Het is toch een oerbetrouwbare Toyota of niet, het deelt geen techniek met Volvo dacht ik?
Ik zal je bellen zodra ik stil sta... Je bent nu toch al zo enthousiast Bob de Bouwer aan het uithangen!

Ga stiekem maar even kijken wat een Civic moet kosten...
Heb je het vliegwiel al gehad?
Daar wordt je pas vrolijk van......

Geplaatst: 27 jun 2014, 07:34
door Johan
Gewoon afplakken met tape die lampjes.
Wat je niet ziet is er ook niet ;D

Geplaatst: 29 jun 2014, 13:22
door nr74
lambda sensor die niet juist afleest??
met m ijn avensis verso ook gehad.
lampje ging ineens branden.
gereset duurde paar maanden en toen weer. nieuwe sensor er in 3x die makkelijke zijn ook niet zo heel duur maar er zitten er dus 4 in. die 4e niet vervangen maar lampje ging gewoon weer aan.dus maar andere auto gekocht voor de vrouw. is nu prius 2007. nog geen gekke dingen gehad. we kijken nu wel naar iets anders want betalen weer gewoon wegen belasting
o ja ik zelf heb een paseo. ook nog geen dure dingen gehad op koppeling bekrachtiger na dan, maar die heb ik gewoon zelf vervangen

Geplaatst: 03 jul 2014, 11:17
door Dilbert
een 2.0 D4D?
116 pk of 126 pk?

Ik heb een 126 pk, en had eens zo'n "effekt".
Ben ermee naar de Toyota Dealer gereden (dat is ook een optie!).
Im mijn geval was het een vervuilde EGR-Ventiel.
Toyota heeft nogal een vreemde manier om "storingen" te melden.

Het reinigen Koste maar 30-40 €. Enkel werkuren, geen materiaalkosten.
Een borstel en een stofzuiger gebruikt mijn dealer.
Sindsdien laat ik elke beurt (15.000 km) bij de Toyo dealer de EGR preventief reinigen. Ik zie de kosten niet meer terug op de faktuur & alles loopt zonder problemen.
Een vervuilde EGR /AGR geeft ook wel een eens een hoger verbruik & een hogere roetuitstoot uit de uitlaat.
Een Diesel-Additief kan ook geen kwaad (elke 30.000 km).

Mijn vermoeden berust niet op feiten, de Toyo dealer kan het precies zeggen.
Mijn ervaring is, dat de Toyo dealer niet een dief van je portemonee is, zeker niet "de kleinere".

Geplaatst: 08 jul 2014, 12:28
door MarcoTwo
Bij andere merken ook het geval, zelfs bij grotere waar de eigenaar zelf nog in zit, dus niet onderdeel van een investeringsgebeuren.