APK afgekeurd wat te doen

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

markmldr
Knop gevonden hoor !
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2015, 18:34

APK afgekeurd wat te doen

Bericht door markmldr »

Hoi.

Vandaag mijn rode 1991 2.0 N/A naar de keuring gebracht, staat al een jaar geschorst zonder APK en wilde hem keuren, even rijden en vervolgens verkopen.

Geen mankementen vooraf, dacht ik.

Wat vandaag naar voren kwam: CO2 waardes te hoog, rond de 10.
Uitlaat was lek, gaf de co2 meter aan, geloof er niets van.
Rechter voorwiel, waar hij aan de carrosserie vast zit, bovenin dus. Zit los, dus dat moest vastgemaakt worden.
Rechter remlicht is kapot
En last but not least, deze gasten zaten met een koevoet in mijn dorpels te slaan met geweld waardoor links en rechts twee grote gaten zitten.

Bij aankoop op de brug gecheckt, dorpels waren keihard, in het half jaar dat ik heb gereden zijn ze dus gaan rotten?

Nu heb ik dus een auto waar ik 1600 euro aan distributie vervanging (riem, snaar, rollen, waterpomp en dynamo vervanging) heb uitgegeven vlak na aankoop.

de auto heeft zo;n 195k op de teller.

Wat zou ik doen? Iemand tips ter goedkope vervanging? Ik wilde er zelf nog mee rijden maar helaas.

Alleen de blanke lak van voorbumper en rechter koplamp is losgelaten, en de dorpels. Voor de rest is de buitenkant prima.
Bart.O
Zere vingers van het typen..
Berichten: 750
Lid geworden op: 12 feb 2013, 15:20
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door Bart.O »

co waarde komt waarschijnlijk door de lambda sensor (co waarde hoeft alleen maar stationair gemeten te worden).
co2 meten kan niet aangeven dat de uitlaat lek is, alleen dat de lambda waarde te hoog is, dan kan de uitlaat lek zijn. of de sensor is kapot.

Rechter voor veerpoot zit los?
lampje is makkelijk te maken.
Ik weet niet waar je hem hebt laten keuren (voor welke prijs ze het doen). Dorpels roesten bijna altijd van binnenuit. ze kunnen een half jaar geleden nog hard lijken, als er nu een klein gaatje zit kun je dat makkelijk groter maken.
Hoe groot zijn die gaten? dorpels mogen voor 1/3e weg zijn geroest.

Als ik jou was zou ik wel een andere garage zoeken, als ik dit zo lees. je kan bij een andere garage nog een keuring laten doen en dan alleen naar de afkeur punten vragen.
Green Goblin schreef:Over deze man zijn hele raps geschreven!
Afbeelding
markmldr
Knop gevonden hoor !
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2015, 18:34

Bericht door markmldr »

Bart.O schreef:co waarde komt waarschijnlijk door de lambda sensor (co waarde hoeft alleen maar stationair gemeten te worden).
co2 meten kan niet aangeven dat de uitlaat lek is, alleen dat de lambda waarde te hoog is, dan kan de uitlaat lek zijn. of de sensor is kapot.

Rechter voor veerpoot zit los?
lampje is makkelijk te maken.
Ik weet niet waar je hem hebt laten keuren (voor welke prijs ze het doen). Dorpels roesten bijna altijd van binnenuit. ze kunnen een half jaar geleden nog hard lijken, als er nu een klein gaatje zit kun je dat makkelijk groter maken.
Hoe groot zijn die gaten? dorpels mogen voor 1/3e weg zijn geroest.

Als ik jou was zou ik wel een andere garage zoeken, als ik dit zo lees. je kan bij een andere garage nog een keuring laten doen en dan alleen naar de afkeur punten vragen.
Aan jou heb ik iets, bedankt!

Ze hebben gaten van 20 cm in de breedte geslagen.
Bij de garage waar ik normaal kom hadden ze dit nooit gedaan, maar deze lui blijken (zo kom ik achteraf achter) een bepaalde reputatie te hebben.

Ook over de co2 waardes, ze stonden wel te gassen ipv stationair.


Zouden ze expres klusjes gezocht hebben? Wat kan ik voor de lambasonde zelf doen? Eerst ter controle oid.
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Je kan niet bij staal wat goed is zomaar een gat er in slaan, daar was hij waarschijnlijk al slechter aan het worden.

Wat de rest is vrij simpel te repareren. Ik zou ook langs een andere garage gaan. ;)
markmldr
Knop gevonden hoor !
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2015, 18:34

Bericht door markmldr »

krijger schreef:Je kan niet bij staal wat goed is zomaar een gat er in slaan, daar was hij waarschijnlijk al slechter aan het worden.

Wat de rest is vrij simpel te repareren. Ik zou ook langs een andere garage gaan. ;)
Waar zou ik aan kunnen denken wat betreft kosten?

Bedankt voor je bericht!
Gebruikersavatar
krijger
Berichten: 3000
Lid geworden op: 01 mar 2007, 14:54
Contacteer:

Bericht door krijger »

Nieuwe lambdasonde is iets van een 120 euro, dorpel exclusief spuiten etc 200 per kant en een lampje 5 euro.
markmldr
Knop gevonden hoor !
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2015, 18:34

Bericht door markmldr »

krijger schreef:Nieuwe lambdasonde is iets van een 120 euro, dorpel exclusief spuiten etc 200 per kant en een lampje 5 euro.

top, die dorpels laat ik doen bij een oude bekende. Al eerder een dorpel daar laten repareren. Als je ze matzwart spuit zie je het bijna niet meer.

Maar de lambdasonde zorgt er dus voor dat hij qua co2 goed gekeurd zal zijn?

Groet,
Mark
markmldr
Knop gevonden hoor !
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2015, 18:34

Bericht door markmldr »

Kan ik trouwens deze gasten aanklagen? heb foto's van voor en tijdens de APK.
Omdat ze expres er gaten in aan het rammen waren (dorpels)

Volgens mij is dit niet de manier van werken.
Gebruikersavatar
RC26
Knop gevonden hoor !
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mar 2016, 10:55

Bericht door RC26 »

Het goedkoopste adres zoekt en vindt de meeste 'punten' , het verdienmodel moet ergens vandaan komen ;-)
Afbeelding
markmldr
Knop gevonden hoor !
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 mar 2015, 18:34

Bericht door markmldr »

RC26 schreef:Het goedkoopste adres zoekt en vindt de meeste 'punten' , het verdienmodel moet ergens vandaan komen ;-)

Ik weet niet of dit een goedkoop bedrijf was of niet.
Maar daar heb je gelijk in. Ik denk ook dat teveel concurrentie er voor zorgt dat ze extra werk willen 'veroorzaken' Vandaar het slopen van mijn dorpels.

Ik ga ze een brief sturen met het vragen om een vergoeding nadat de persoon opzettelijk in mijn dorpels heeft geslagen.
Gebruikersavatar
Rogier
Berichten: 92
Lid geworden op: 30 dec 2006, 11:02
Type MR2: AW11

Bericht door Rogier »

Ik had precies hetzelfde. Bij mij sloegen ze er ook zo de gaten in. In het begin is dat schrikken. Maar zoals je zelf ook wel weet zijn ze dan gewoon rot. Een APK meester mag er op kloppen en dan heb je bij rotte dorpels de gaten er zo in zitten. Laten maken is de enigste optie. Ik heb 250 euro inclusief spuiten per dorpel betaald. Een nieuwe lambda sensor koste mij 50 euro. Helaas was de uitstoot nog niet goed ( had ook een katvervanger ). Heb toen voor 75 euro een camery kat met verloop ertussen laten zetten en toen was alles weer oke. Totale kosten waren voor mij 625 euro. Suc6 ermee.
Gebruikersavatar
Frits05
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 212
Lid geworden op: 11 dec 2013, 14:34

Bericht door Frits05 »

Tank ook even octaan98 of 102 voor de CO meting en zorg dat de auto zeer goed is warm gereden. Dit maakt ook vaak een groot verschil. Dat is misschien de reden dat ze aan het gassen waren...om de kat een beetje op temperatuur te krijgen.

Ik zag dat je hem ook te koop hebt staan. Zonde man!! Volfend jaar (bijna) wegenbelasting vrij. Nu ff de dorpeltjes netjes maken en die andere puntjes oplossen en je hebt een superleuke auto voor de zomers.

Ik heb een superbetrouwbaar adres in Utrecht (woon zelf in IJsselstein). Onderhoud en keurt mijn MR2 ook. Als je hem ergens anders wil laten herkeuren stuur me dan even een PM.
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Bericht door Peerke »

En als je dan een paar uur van te voren een flesje Wynns injector reiniger erin gooit voordat je hem goed warm rijdt, dan komt het helemaal goed.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Wat Rogier zegt, in staal sla je geen gat. In roest wel.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
djinx
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 41
Lid geworden op: 31 okt 2015, 20:15

Bericht door djinx »

Als ik me niet vergis komt deze niet in aanmerking voor de overgangsregeling op belasting gebied.
Auto's boven bwj 1990 komen daar pas in aanmerking voor na 30 jaar als ik me niet vergis.

gr. Johan
Gebruikersavatar
RC26
Knop gevonden hoor !
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mar 2016, 10:55

Bericht door RC26 »

http://www.vrijstellingoldtimer.nl/q-en ... ing#na1987

Klopt; na 1987 wordt alles 'anders' en vanaf 1990 geldt 30 jaar oud ;-)
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

Frits05 schreef: Ik zag dat je hem ook te koop hebt staan. Zonde man!! Volfend jaar (bijna) wegenbelasting vrij. Nu ff de dorpeltjes netjes maken en die andere puntjes oplossen en je hebt een superleuke auto voor de zomers.
Hij is van 1991 hoor, niet van 1977.;) Duurt nog wel 'eventjes' voordat hij 40 jaar oud is.;D
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
MarcoTwo
Berichten: 7457
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
Contacteer:

Bericht door MarcoTwo »

djinx schreef:Als ik me niet vergis komt deze niet in aanmerking voor de overgangsregeling op belasting gebied.
Auto's boven bwj 1990 komen daar pas in aanmerking voor na 30 jaar als ik me niet vergis.

gr. Johan
40 Jaar in Nederland: ;)

Mijn 79-er valt nog een paar jaar in het overgangstarief van 7 tientjes per jaar. Valt wel te overzien.
Greetz, MaRco2!
Sinds juli 2001 lid. www.marotaxaties.nl
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frits05
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 212
Lid geworden op: 11 dec 2013, 14:34

Bericht door Frits05 »

Jammer....wist ik niet. Dacht dat het ouder dan 25 jr was.

Voor mij maakt het niet uit. Hij is toch de helft van het jaar geschorst ��
Gebruikersavatar
RC26
Knop gevonden hoor !
Berichten: 20
Lid geworden op: 30 mar 2016, 10:55

Bericht door RC26 »

Zo is dat, alleen mag je dan niet rijden ;-) In de overgangsregeling overigens in dec/jan/feb ook niet , maar ach... Bij mij valt de emmer erbuiten, en mn oude Honda (motor) en Vespa vallen d'r in, wie wil daar nou in die 3 maanden op rijden... ;-) M'n eerste 85'er Mr2 had erin gevallen, maar het kenteken bestaat niet meer zie ik ,dus die is 'dood en/of weg' .. NP-68-XB dat waren nog eens tijden :-))
Afbeelding
Plaats reactie