Perre's AW11
Moderator: Pieten
Perre's AW11
Hallo iedereen.
Ik ben Perre en ik ben bezig met het opknappen van een AW11. De auto zou teruggebracht moeten worden tot nieuwstaat. Er zullen niet veel 'mods' en 'upgrades' gebeuren. Wel komen er polly bushings, koni veerpoten, andere velgen en een 6-bak van een G6R-corolla in.
Momenteel is de auto nog rood (roos), maar de bedoeling is dat die donkerblauw metallic wordt.
Op zich zou dit project tot een goed eind gebracht moeten worden, gezien mijn pa zelf net eentje heeft opgeknapt, en hij het hele project overziet.
Dit was de auto bij de start:
In de volgende post komen er nog heel wat foto's.
Ik ben Perre en ik ben bezig met het opknappen van een AW11. De auto zou teruggebracht moeten worden tot nieuwstaat. Er zullen niet veel 'mods' en 'upgrades' gebeuren. Wel komen er polly bushings, koni veerpoten, andere velgen en een 6-bak van een G6R-corolla in.
Momenteel is de auto nog rood (roos), maar de bedoeling is dat die donkerblauw metallic wordt.
Op zich zou dit project tot een goed eind gebracht moeten worden, gezien mijn pa zelf net eentje heeft opgeknapt, en hij het hele project overziet.
Dit was de auto bij de start:
In de volgende post komen er nog heel wat foto's.
Laatst gewijzigd door Perre op 23 nov 2022, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Perre's AW11
Alles los halen deel 1:
De motor eruit:
Die zag er veelbelovend uit totdat de pistons eruit kwamen. Toen dacht ik dat het een zaak was van het roest te verwijderen maar één van de wanden was echt volledig bekrast, en diep.
De bovenvlakte van het onderblok was ook duidelijk met een ijzeren borstel op een boormachine proper gemaakt. Dit blok kon dus niet dienen.
Dan maar verder de auto uitkleden, en alles wassen. Gezien er toch enkel nog staal was, hebben we hem dan maar even met de hogedruk en stoom proper gemaakt.
De auto staat nu proper binnen. Het schuren en het bijwerken van het koetswerk kan beginnen
De motor eruit:
Die zag er veelbelovend uit totdat de pistons eruit kwamen. Toen dacht ik dat het een zaak was van het roest te verwijderen maar één van de wanden was echt volledig bekrast, en diep.
De bovenvlakte van het onderblok was ook duidelijk met een ijzeren borstel op een boormachine proper gemaakt. Dit blok kon dus niet dienen.
Dan maar verder de auto uitkleden, en alles wassen. Gezien er toch enkel nog staal was, hebben we hem dan maar even met de hogedruk en stoom proper gemaakt.
De auto staat nu proper binnen. Het schuren en het bijwerken van het koetswerk kan beginnen
Laatst gewijzigd door Perre op 23 nov 2022, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Perre's AW11
Nieuw blokje gescoord en helemaal proper gemaakt.
Alles gezandstraald en ontdaan van elke korrel zand (flinke klus is dat) ps. De wit met zilveren AW11 is die van men pa.
Ook voor binnenin moet alles proper
Tot slot alles mooi terug in de lak
Zover staan we op dit moment.
Nog wel even een oproep. Ik zou graag een nieuw stuk zien op de neus (zie de foto hieronder) heeft iemand nog een donorauto waar dat stuk nog mooi van is, en die dat zou willen afslijpen voor mij? Uiteraard tegen een eerlijke prijs
De dorpels achter hebben ook wat roest, maar daarvoor maken we nieuwe stukken om in te lassen.
Alles gezandstraald en ontdaan van elke korrel zand (flinke klus is dat) ps. De wit met zilveren AW11 is die van men pa.
Ook voor binnenin moet alles proper
Tot slot alles mooi terug in de lak
Zover staan we op dit moment.
Nog wel even een oproep. Ik zou graag een nieuw stuk zien op de neus (zie de foto hieronder) heeft iemand nog een donorauto waar dat stuk nog mooi van is, en die dat zou willen afslijpen voor mij? Uiteraard tegen een eerlijke prijs
De dorpels achter hebben ook wat roest, maar daarvoor maken we nieuwe stukken om in te lassen.
Laatst gewijzigd door Perre op 23 nov 2022, 11:21, 5 keer totaal gewijzigd.
- CelicaTwinCAm
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
- Type MR2: SW20/21/22
Re: Perre's AW11
Nice!
Re: Perre's AW11
Gaaf, mooi om te zien dat er weer iemand veel liefde en tijd in een AW11 stopt!
Re: Perre's AW11
been there done that
veel suc6 en maak er een mooie auto van
veel suc6 en maak er een mooie auto van
Re: Perre's AW11
Goed bezig! Succes!
Re: Perre's AW11
Ondertussen zijn de kleppen mooi gerodeerd. Alles past mooi in elkaar.
Ook ligt de krukas op zijn plaats.
De stukken voor aan de motor zijn opnieuw opgeknapt en zien er super uit.
Enkel de kleppendeksels moeten nog gebeuren.
Vandaag kwamen de laatste stukken aan om het blok compleet te maken, met uitzondering van de klepveren (pistonringen).
Die dingen zijn echt nergens meer nieuw te vinden. Zelfs niet aftermarket. Er gaat niet anders opzitten dan die van 81,5mm aan te passen zodat die op de pstons van 81mm passen.
Ook ligt de krukas op zijn plaats.
De stukken voor aan de motor zijn opnieuw opgeknapt en zien er super uit.
Enkel de kleppendeksels moeten nog gebeuren.
Vandaag kwamen de laatste stukken aan om het blok compleet te maken, met uitzondering van de klepveren (pistonringen).
Die dingen zijn echt nergens meer nieuw te vinden. Zelfs niet aftermarket. Er gaat niet anders opzitten dan die van 81,5mm aan te passen zodat die op de pstons van 81mm passen.
Laatst gewijzigd door Perre op 23 nov 2022, 11:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Perre's AW11
Alle rubbers en plastics zijn proper gemaakt. Lang leve de ultrasone
De uitlaat is ook bijna klaar. De OEM was nogal doorgeroest, dus die hebben we opengetrokken.
Deze uitlaat is quasi hetzelfde gemaakt, maar dan van aluminium.
Deze sleutel is handgemaakt. Het is een blanke Supra-sleutel (zelfde algemene vorm als de MR2) met rood kevlar, gouden inlays en hars
Tot slot nog een laatste oproep!
Heeft iemand toevallig de stoelen in deze kleur nog?
Ik heb 3 sets AW11a stoelen, maar had liever de passende stoelen gehad.
De uitlaat is ook bijna klaar. De OEM was nogal doorgeroest, dus die hebben we opengetrokken.
Deze uitlaat is quasi hetzelfde gemaakt, maar dan van aluminium.
Deze sleutel is handgemaakt. Het is een blanke Supra-sleutel (zelfde algemene vorm als de MR2) met rood kevlar, gouden inlays en hars
Tot slot nog een laatste oproep!
Heeft iemand toevallig de stoelen in deze kleur nog?
Ik heb 3 sets AW11a stoelen, maar had liever de passende stoelen gehad.
Laatst gewijzigd door Perre op 23 nov 2022, 11:44, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Perre's AW11
Weer wat doorgewerkt aan de MR2.
Eindelijk de goede pistonringen gevonden, dus de pistons konden in de motor. Om het onszelf wat makkelijker te maken hebben we een ring gefabriceerd om de pistonringen makkelijker bij elkaar te krijgen, en zo de pistons makkelijker in het blok te krijgen
Beetje benzine boven op de kleppen, gaten afdekken met een doek en lucht blazen om te kijken of alle kleppen mooi afsluiten. Tot de conclusie gekomen dat 1 klep toch niet voldoende sloot, dus opnieuw roderen tot alles naar wens was.
Daarna de shims mooi afstellen. inlaat met 20mm en uitlaat met 25mm spatie. Gelukkig hadden we nog wat extra shims liggen, want diegene die in de motor kwamen waren me niet correct genoeg.
Ook ben ik heel wat gegalvaniseerd materiaal kunnen gaan ophalen, waardoor het verder in elkaar zetten van de motor ook weer vlotjes verliep.
Eindelijk de goede pistonringen gevonden, dus de pistons konden in de motor. Om het onszelf wat makkelijker te maken hebben we een ring gefabriceerd om de pistonringen makkelijker bij elkaar te krijgen, en zo de pistons makkelijker in het blok te krijgen
Beetje benzine boven op de kleppen, gaten afdekken met een doek en lucht blazen om te kijken of alle kleppen mooi afsluiten. Tot de conclusie gekomen dat 1 klep toch niet voldoende sloot, dus opnieuw roderen tot alles naar wens was.
Daarna de shims mooi afstellen. inlaat met 20mm en uitlaat met 25mm spatie. Gelukkig hadden we nog wat extra shims liggen, want diegene die in de motor kwamen waren me niet correct genoeg.
Ook ben ik heel wat gegalvaniseerd materiaal kunnen gaan ophalen, waardoor het verder in elkaar zetten van de motor ook weer vlotjes verliep.
Laatst gewijzigd door Perre op 28 nov 2022, 15:02, 4 keer totaal gewijzigd.
- De achterbank
- Ik lul al aardig mee !
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 11 okt 2008, 18:01
Re: Perre's AW11
Mega respect voor hoe je alles aanpakt, supermooi om te zien
Re: Perre's AW11
super job
- CelicaTwinCAm
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 12 mei 2013, 11:56
- Type MR2: SW20/21/22
Re: Perre's AW11
mooi geel is niet lelijk!
- Peerke
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 2033
- Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
- Type MR2: ZZW30
- Locatie: Langenboom
Re: Perre's AW11
Prachtig!
- BST
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3813
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
- Type MR2: SW20/21/22
Re: Perre's AW11
Gaaf hoor, grondig werk zo te zien
-
- Berichten: 7457
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:13
- Type MR2: SW20/21/22 + ZZW30
- Contacteer:
Re: Perre's AW11
Goed bezig! Mooi grondig!:)
Is de uitlaat geen RVS?
De twotone SuperCharger is ook heel leuk! Is het een US of Canadees?
Is de uitlaat geen RVS?
De twotone SuperCharger is ook heel leuk! Is het een US of Canadees?
Re: Perre's AW11
De uitlaat is inderdaad RVS, ik weet niet waar ik zat met men hoofd.
De body van de two-tone is gewoon een Belg. Momenteel is die ook nog gewoon 4AGE, maar er gaat wat mooiers in de plaats komen. Dat is allemaal nog work in progress.
Laatst gewijzigd door Perre op 28 nov 2022, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Perre's AW11
De motor is nu grotendeels klaar. Het zwarte plaatje tussen de kleppendeksels moet wel nog worden opgefrist. Daarna is het nog inlaat, vloeistoffen en bougies en dan zijn we rond.
De eerste stappen in de ophanging zijn ook gemaakt. Wat passen die KONI's slecht zeg. Dat voor een stuk dat speciaal gemaakt is voor deze auto. Ja het zijn de juiste KONI's, ja ook voor het juiste jaar. Na een beetje overtuiging past alles gelukkig mooi
De eerste stappen in de ophanging zijn ook gemaakt. Wat passen die KONI's slecht zeg. Dat voor een stuk dat speciaal gemaakt is voor deze auto. Ja het zijn de juiste KONI's, ja ook voor het juiste jaar. Na een beetje overtuiging past alles gelukkig mooi
Laatst gewijzigd door Perre op 29 nov 2022, 15:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Perre's AW11
Wauw gaaf om te zien hoe je de aw11 opknapt! Nu krijg ik ook weer kriebels om aan mijn aw11 te werken.
Re: Perre's AW11
We staan weer wat verder dan voorheen. Hierbij een update van wat er in tussentijd gebeurd is:
Het ruitenwissermechanisme is volledig aangepakt. Wat een gepriemel met die kleine ringetjes zeg!
Vervolgens hebben we verder gewerkt aan het onderstel. Alle rollementen en kogelgewrichten zijn proper gemaakt en ingevet. De stofhoesjes staan weer vast.
Na de voorste remmen zijn nu ook de achterremmen aangepakt. Ik miste nog 1 klein onderdeel van het handremmechanisme, maar nu dus volledig in orde. De gouden gegalvaniseerde die je op de foto ziet, was mijn spiekbrief. Een volledige remklauw van men pa.
Een AW11 stuurt heerlijk, zeker als je alles mooi vernieuwd.
En eindigen doen we met wat plaatjes van enkele onderdelen die mooi in kleur staan
Het ruitenwissermechanisme is volledig aangepakt. Wat een gepriemel met die kleine ringetjes zeg!
Vervolgens hebben we verder gewerkt aan het onderstel. Alle rollementen en kogelgewrichten zijn proper gemaakt en ingevet. De stofhoesjes staan weer vast.
Na de voorste remmen zijn nu ook de achterremmen aangepakt. Ik miste nog 1 klein onderdeel van het handremmechanisme, maar nu dus volledig in orde. De gouden gegalvaniseerde die je op de foto ziet, was mijn spiekbrief. Een volledige remklauw van men pa.
Een AW11 stuurt heerlijk, zeker als je alles mooi vernieuwd.
En eindigen doen we met wat plaatjes van enkele onderdelen die mooi in kleur staan
Laatst gewijzigd door Perre op 29 nov 2022, 15:47, 4 keer totaal gewijzigd.