2GR-FE

Ligt je MR2 tot het laatste schroefje uit elkaar omdat hij heftig getuned wordt ? Of wordt je tweezitter volledig gerestaureerd voor de eeuwigheid ? Hier kun je je project delen met de andere leden...

Moderator: Pieten

franksmits

Bericht door franksmits »

Ook goede morgen :D Mooi project. Ben ook benieuwd hoe het spuitwerk eruit is komen te zien.

Je bent nogal handig met het maken van materiaal zo te zien, toppie :D
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Zo.. dies handig met een stukje metaal en een draaibank ;D Goed bezig kerel!
Gebruikersavatar
Gidon-V6
Zere vingers van het typen..
Berichten: 911
Lid geworden op: 21 jun 2007, 13:38
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Gidon-V6 »

Eindelijk weer vooruitgang. Fijn om te zien.:)
Afbeelding
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

Je hebt niet stilgezeten. Ik moet toch eens proberen om langs te komen. Je pakt het allemaal zeer goed aan, hij zal beter zijn dan een nieuwe:dux-blij_thumb-up:
Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Mooie werkplaats tot je beschikking. Maakt het allemaal net wat makkelijker als je zelf van die SST's kunt fabriceren. :tekst-toppie:
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
Christopher
Zere vingers van het typen..
Berichten: 828
Lid geworden op: 29 dec 2006, 10:16

Bericht door Christopher »

Wou dat ik zo'n werkplaats had! Echt heel gaaf zo!
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

franksmits schreef:Ook goede morgen :D Mooi project. Ben ook benieuwd hoe het spuitwerk eruit is komen te zien.

Je bent nogal handig met het maken van materiaal zo te zien, toppie :D
Het spuitwerk is redelijk maar zeker niet perfect. Zitten hier en daar toch wel wat druipers. Al die kleine hoekjes en gaatjes netjes spuiten is nog niet zo makkelijk :-/. Maar gelukkig zit het meeste op plaatsen waar sowieso tectiel oid moet komen dus daar ga je nooit meer wat van zien. Evt druipers waar ik me dan nog aan stoor kan ik wel wegschuren en vervolgens polijsten.

Verder ben ik van kleins af aan opgegroeid met draaibanken/freesbanken etc. Kan er dus wel mee werken ook al ben ik zeker geen draaier of frezer. Werkplaats is van m'n vader trouwens, maar wel erg handig inderdaad ;D

TRD2000 schreef:Je hebt niet stilgezeten. Ik moet toch eens proberen om langs te komen. Je pakt het allemaal zeer goed aan, hij zal beter zijn dan een nieuwe:dux-blij_thumb-up:
Groeten
TRD2000 (wim)
Je bent altijd welkom om eens te komen kijken Wim. Wellicht als je weer eens naar Joshma gaat, denk dat je dan aardig dicht langs mij komt.
franksmits

Bericht door franksmits »

Waar woon je dan? want dan zit ik ook aardig in de richting :D
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Ik woon in de buurt van Tilburg. Niet echt in de buurt bij Joshma, maar Wim komt er wel er wel redelijk dicht langs als die naar Joshma rijdt. Alhoewel hij waarschijnlijk over Breda zal rijden en het van daar toch nog een 35km is.
Gebruikersavatar
TRD2000
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1154
Lid geworden op: 07 sep 2007, 19:46
Type MR2: AW11

Bericht door TRD2000 »

Ik denk dat Tilburg voor mij dichter is dan Breda, Maar idd als ik naar Joshma rij ga ik via Breda. Ik spreek wel eens af wanneer ik kan langskomen, zal wel pas zijn als ik klaar ben bij Joshma want ik kom altijd wat laat terug van hem en ben dan blij dat ik in mijn zetel kan kruipen.
Stuur anders je gegevens eens door naar mij. Ik moet in augustus nog wel in de buurt zijn geloof ik.
Groeten
TRD2000 (wim)
Afbeelding
BlackMR2

Bericht door BlackMR2 »

je hebt niet stilgezeten zie ik
maarre...... wat is dat ideaal zeg, zo'n werkplaats 8)
ga zo door :dux-blij_thumb-up: :applaus-smiley:
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Tijdens de werkzaamheden zag ik dat er aan de binnenkant (voornamelijk dorpels) van mijn MR2 wat roest zat. Niks ernstigs maar wel iets wat ik liever verwijder. Uiteraard is het niet mogelijk dit weg te stralen of schuren, dus zocht ik naar een andere oplossing. Ik heb verschillende dingen bekeken.

- fertan roestomvormer. Deze zet roest om in een zwarte laag welke je daarna weg zou moeten spoelen. Ik heb hiermee wat proeven gedaan en ik kreeg wel een zwarte laag maar deze was niet makkelijk weg te spoelen. Fertan zou je als eindafwerking moeten kunnen gebruiken, maar ik ben er niet van overtuigd dat dit de roest voor lange tijd tegenhoudt.

- Valma roestomvormer. Deze zet roest om naar een zwarte laag waar je overheen kan schilderen. Hier heb ik ook wat proeven mee gedaan en dat zag er goed uit. De zwarte laag blijft goed zitten. Echter ben ik niet overtuigd van de hechting van lak op deze zwarte laag en las ik dat de zwarte laag na verloop van tijd toch los kan komen, mede ook omdat de roest er ahw onder blijft zitten.

- HG roestoplosser. Hier dien je het product in onder te dompelen waarna de roest oplost. Heb hier wat mee getest en dit werkt eigenlijk buitengewoon goed. Geen blinkend metaal na het verwijderen van de roest, maar de roest is wel degelijk weg. Ik was wel bang dat dit de originele lak aan zou tasten dus ik heb een oud spatbord hierin ondergedompeld. Na een week was er nog steeds niks te zien aan de lak.

- Verschillende soorten was: Deze verwijderen de roest niet echt maar zorgen dat er geen zuurstof meer bij an zodat het niet verder roest. Dat is heel aardig, maar ik wil de roest weg hebben voordat ik dit gebruik.

HG roestoplosser zou het dus worden. Wel lastig omdat het product erin ondergedompeld dient te worden. Ik heb daarom het volgende bedacht en getest op een makkelijk deel van de auto, namelijk achterin de kofferbak. Hier heb je ook een naad met wat afwateringsgaten maar deze zijn zichtbaar zodat ik kan zien wat er gebeurt.

Eerst goed schoonmaken met industriele zeep:
Afbeelding

De afwateringsgaten heb ik dichtgeplakt waardoor de zeep niet meteen wegloopt en ff goed z'n werk kan doen:
Afbeelding

Daarna goed gespoeld met water en de roestoplosser erin gezet:
Afbeelding

Afbeelding

Dit heeft zo een paar uur gestaan, daarna weer goed uitgespoeld met water. Vervolgens goed laten drogen door eerst met de compressor zoveel mogelijk water weg te blazen/laten verdampen. Daarna nog een tijdje laten staan. Vervolgens moest er epoxy overheen komen. Aangezien epoxy primer wel dun is maar toch een stuk dikker dan water heb ik besloten deze extra te verdunnen. Er zat ca 40% verdunner bij de epoxy. Vervolgens dus de epoxy erin gezet:

Afbeelding

en deze vrij snel weer weg laten lopen. Ondanks de grote hoeveelheid thinner is het nodig de verf met de compressor een beetje te laten lopen zodat deze goed wegloopt. Ook is het wel nodig om goed in de gaten te houden dat de afwateringsgaten open blijven. Ik heb dit 3 keer herhaald. Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

De bedoeling is dat ik m'n dorpels op eenzelfde manier ga behandelen waarna ik er nog was in zal spuiten.

Ik ben erg benieuwd wat jullie hier van denken. :)
Laatst gewijzigd door decipherer op 19 jul 2017, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
franksmits

Bericht door franksmits »

Aparte manier van oplossen :D. Blijkbaar heeft het dus goed gewerkt?
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Of het echt goed gewerkt heeft merk ik pas over een paar jaar :P
Maar de roest is weg en de verf zit overal, ook goed in de naden.
Nadeel is wel dat het erg veel verf kost, 95% of meer heb ik naderhand weg moeten gooien.
franksmits

Bericht door franksmits »

Kon je het niet gewoon weg slijpen met zo'n staalborsteltje? Die heb je ook in allerlei maten. :P
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Maar daarmee kom je weer niet overal bij. Ik heb staalborsteltjes in alle soorten en maten gebruikt onder de auto, maar dat gaat hier niet werken ben ik bang.
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Weet iemand hoe dat spul eigenlijk werkt ? Oftewel, wat zit er in en op welke chemische reactie is het gebaseerd ?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Mr2-wouter
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2824
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:22
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Mr2-wouter »

Ik vind het heel cool om te zien hoe dat spul werkt. Ook vind ik het cool om te zien dat de roest ook weg is (nu). Wat ik niet snap, je hebt een geweldige garageuitrusting, je maakt om een simpel moertje los te krijgen een speciale sleutel uit niks... en dan ga je met roestomvormers stoeien een hele dag om dat plekje weg te krijgen. Waarom las je er dan niet ff een nieuw stukkie in? Dan weet je zeker dat het weg is en ook dat mogelijk om het er als origineel eruit te laten zien ???
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Je gaat geen nieuw plaatwerk er in bakken als het plaatwerk nog goed is en er alleen een beetje oppervlakkige roest is. Prima oplossing dit.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
rmmr2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1999
Lid geworden op: 27 dec 2006, 23:56
Type MR2: AW11

Bericht door rmmr2 »

klopt idd ik zou er ook niet aan gaan lassen als het plaatwerk alleen oppervlakkige roest heeft, gewoon een compleet nieuw chassis....;D
Afbeelding
funn is never a straight line::)
Plaats reactie