De titel zegt het al, er is iets mis met de koeling van m'n AW11.
Wat mij in eerste instantie opviel is dat de temperatuurmeter na zo'n 15 minuten rijden in het rood belandde.
Ook slaan de twee fans voor de radiator niet aan.
Wanneer ik na die 15 min rijden met warme motor de verwarming omhoog draai en vol open zet, daalt de temperatuurmeter weer naar normale waarden.
Met behulp van m'n Haynes handboek heb ik alle aanwezige relays doorgemeten, deze zijn allemaal in orde.
Wanneer ik de sensor ontkoppel in de radiator voorin, slaan beide fans na het omzetten van het contact wel gewoon aan, dus de fans zijn nog in orde.
Zelf vermoedde ik dat de sensor in de radiator niet goed zou zijn, dus de fans achter de radiator nogmaals in de noodomloop gezet (afgekoppeld) en nogmaals 15 minuten gereden.
Vreemd genoeg hetzelfde verhaal... fans draaiden op volle toeren, echter nog altijd liep de temperatuur in het rood, wat 'stopte' na het vol openzetten van de verwarming.
Wat kan dit zijn en waar moet ik het zoeken?
Temperatuur in AW11 loopt hard op
Moderator: Pieten
Fans draaien wel als je het systeem fopt, maar de temperatuur daalt niet. Maar weer wel als je de verwarming aanzet. Klinkt alsof er ergens een verstopping zit. Vlak voor- of in de radiator. Voor een luchtbel is dit te ernstig, lijkt me.
Advies is om, voordat je alles afkoppelt om de verstopping te vinden, eerst met het handje te voelen waar het koelsysteem warm wordt, en waar niet. Dan ben je, denk ik, al een eind op weg.
Sterkte en succes.
Advies is om, voordat je alles afkoppelt om de verstopping te vinden, eerst met het handje te voelen waar het koelsysteem warm wordt, en waar niet. Dan ben je, denk ik, al een eind op weg.
Sterkte en succes.
- Quadc@msix
- Ik lul al aardig mee !
- Type MR2: AW11
de "verstopping " waar Erik het over heeft zou dus heel goed de thermostaat kunnen zijn die niet open gaat. doordat je de kachelkraan open zet, maak je een soort "by-pass" om de thermostaat heen waardoor je weer een beperkte omloop in het koelsysteem krijgt. dat de fan(s) niet aanslaan komt omdat het warme water de radiator niet bereiken kan. Je kan idd. aan het circuit voelen waar het warm is, maar dat is bij een MR-II echt wel een beetje moeilijk (radiateur voor, motor achter) een thermostaat kost niet de wereld, ik zou die gewoon vervangen, waarschijnlijk is dan het probleem opgelost...........
Suc6!
John / TettjeTRDtw8)
Suc6!
John / TettjeTRDtw8)
- Green Goblin
Clippie, je hebt lucht in je systeem.
Symptoom: temperatuur in het rood, kachel aan, temperatuur normaal.
Ontluchten. Zoekleven op het forum hoe precies (daar verschillen de meningen over). Ik zet meestal de achterkant omhoog en laat de motor lopen zonder dop.
Overigens moet er ook een oorzaak zijn, ik heb dit niet meer hoeven doen sinds ik dit blok er in heb liggen. Het vorige blok verloor koelvloeistof, zodat ik luchtbellen kreeg.
Symptoom: temperatuur in het rood, kachel aan, temperatuur normaal.
Ontluchten. Zoekleven op het forum hoe precies (daar verschillen de meningen over). Ik zet meestal de achterkant omhoog en laat de motor lopen zonder dop.
Overigens moet er ook een oorzaak zijn, ik heb dit niet meer hoeven doen sinds ik dit blok er in heb liggen. Het vorige blok verloor koelvloeistof, zodat ik luchtbellen kreeg.
-
Roland
Wel mooi dat je kan uitsluiten dat het die sensor was, scheelt toch even 65 euro. Maar aan de andere kant, met die sensor was ik wel meteen klaar.
- Green Goblin
Maar onthoud dus dat de lucht ergens vandaan gekomen moet zijn !
- Quadc@msix
- Ik lul al aardig mee !
lucht komt er niet zo maar in, heb je hem laatst nog moeten bijvullen?of weet je dat je lekkage hebt?
dan is het simpel te verklaren dan is het een luchtbel.......... ff checken met ontluchten of dat helpt, andes is een thermostaat zo vervangen, ik weet niet waar die zit bij een AAWEE tje?
John / TettjeTRDtw8)
dan is het simpel te verklaren dan is het een luchtbel.......... ff checken met ontluchten of dat helpt, andes is een thermostaat zo vervangen, ik weet niet waar die zit bij een AAWEE tje?
John / TettjeTRDtw8)
- Green Goblin
tsss....je hebt zo'n ding op de dam staan, loop er maar naartoe en trek de motorkap open...tettjetwo wrote:andes is een thermostaat zo vervangen, ik weet niet waar die zit bij een AAWEE tje?
John / TettjeTRDtw8)
Green Goblin wrote:Clippie, je hebt lucht in je systeem.
<> Ik zet meestal de achterkant omhoog en laat de motor lopen zonder dop. Overigens moet er ook een oorzaak zijn, ik heb dit niet meer hoeven doen sinds ik dit blok er in heb liggen. Het vorige blok verloor koelvloeistof, zodat ik luchtbellen kreeg.
Welke dop bedoel je? Ik neem aan de ontluchtingsdop links achterin?
Heb de auto nu een paar maanden en de motorolie is al eens vervangen (incl. filter uiteraard), koelvloeistof staat nog altijd op het lijstje... kan dus sowieso aan achterstallig onderhoud liggen (ook door vorige eigenaar).
Ik ontlucht hem voor nu eerst maar het vervangen blijft op de lijst staan sowieso
Roland wrote:Wel mooi dat je kan uitsluiten dat het die sensor was, scheelt toch even 65 euro. Maar aan de andere kant, met die sensor was ik wel meteen klaar.
Ja ik las laatst jouw draadje al inderdaad, scheelt inderdaad wat centen, maar nu verder zoeken wat het dan wel is...
tettjetwo wrote:lucht komt er niet zo maar in, heb je hem laatst nog moeten bijvullen?of weet je dat je lekkage hebt?
John / TettjeTRDtw8)
Heb hem in de laatste maanden niet hoeven bijvullen, enkel de klacht als eerder beschreven.
Ohja, lekken doet hij ook niet trouwens..
Die Thermostaat is zo gevonden met een Haynes boekje erbij
- Quadc@msix
- Ik lul al aardig mee !
Hij staat bij HOYER op de dam, achter een hek.........kan er niks mee gebeuren hier, je weet maar nooit, het is goed weer, dus ga met de motor naar mijn werk!!Green Goblin wrote:tsss....je hebt zo'n ding op de dam staan, loop er maar naartoe en trek de motorkap open...
John / TettjeTRDtw8)
@ clippie: als hij dus niet lekt of anderszins verliest ,dan vermoed ik je thermostaat hoor!
Thermostaat vervangen is ook niet veel werk. Je moet alleen zorgen dat je de slangen er goed afkrijgt zodat je er goed bij kunt. Was bij mij nogal wat WD40, gevloek en inspanning voor nodig. Ook kan je dan gelijk even kijken of de slangen geen scheuren oid vertonen.
-
Youp
ik heb nog een nieuwe thermostaat liggen, kostte mij 19 euri's als ik me niet vergis... maar ik ben tot nu toe nog te lui geweest om uit te vogelen waar het ding zit. ik zag het niet binnen 3 seconden dus was het te veel werk om te gaan zoeken
als iemand hem gevonden heeft, wilt die beste persoon het dan even melden?
ik heb verder geen ernstige klachten alleen dat de auto wat langzaam op temperatuur komt.
als iemand hem gevonden heeft, wilt die beste persoon het dan even melden?
ik heb verder geen ernstige klachten alleen dat de auto wat langzaam op temperatuur komt.
-
Roland
Youp, denk je dat een nieuwe thermostaat daarbij gaat helpen?
Of denk je dat de huidige altijd op 'open' staat?
-
Brum
Als de thermostaat open staat word hij niet warm of duurt het heel lang voordat hij op temperatuur is.
-
Youp
Roland wrote:Youp, denk je dat een nieuwe thermostaat daarbij gaat helpen?
jep, die staat hoogstwaarschijnlijk continu open. bij lage snelheden komt de auto redelijk op temperatuur, wanneer ik wat langere stukken 80 rijd ofzo loopt de temperatuur weer een stuk terug. en wanneer ik de kachel open zet loopt hij nog wat verder terug.
-
Brum
Youp wrote:jep, die staat hoogstwaarschijnlijk continu open. bij lage snelheden komt de auto redelijk op temperatuur, wanneer ik wat langere stukken 80 rijd ofzo loopt de temperatuur weer een stuk terug. en wanneer ik de kachel open zet loopt hij nog wat verder terug.
Ik denk dat je dicht bedoeld?
Als hij open blijft staan word de motor niet warm.
Het is namelijk zo dat als de motor koud is zorgt de thermostaat ervoor dat de motor eerst op temperatuur is, dan pas gaat de thermostaat open en zal hij steeds meer koelvloeistof via de radiateur laten circuleren.
Zou de thermostaat open staan als hij koud is zal de koelvloeistof direct via de radiateur circuleren en zal de koelvloeistof direct weer afgekoeld worden in de radiateur, en dus zal de motor niet warm worden.
Zoals tettjetwo al zei, als hij dicht blijft staan circuleert er geen koelvloeistof via de radiateur, zal de motor te heet worden. De temperatuur gaat dan naar beneden als je de kachel op warm zet omdat je dan de kachel radiator gaat gebruiken als ''radiateur''.
-
Youp
nee de auto word niet te warm, hij komt slecht op temperatuur... ik heb net een MTS motorvoertuigentechniek niveau 4 achter de rug + wat jaartjes sleutelervaring. dus ik denk dat ik een kapotte thermostaat wel kan herkennenbrum wrote:Ik denk dat je dicht bedoeld?
Als hij open blijft staan word de motor niet warm.
Het is namelijk zo dat als de motor koud is zorgt de thermostaat ervoor dat de motor eerst op temperatuur is, dan pas gaat de thermostaat open en zal hij steeds meer koelvloeistof via de radiateur laten circuleren.
Zou de thermostaat open staan als hij koud is zal de koelvloeistof direct via de radiateur circuleren en zal de koelvloeistof direct weer afgekoeld worden in de radiateur, en dus zal de motor niet warm worden.
Zoals tettjetwo al zei, als hij dicht blijft staan circuleert er geen koelvloeistof via de radiateur, zal de motor te heet worden. De temperatuur gaat dan naar beneden als je de kachel op warm zet omdat je dan de kachel radiator gaat gebruiken als ''radiateur''.
ook hebben we op school een circuit racer gehad, een astra gsi waar we de thermostaat uit hebben gehaald omdat deze de koelvloeistofstroom tegenhoudt. deze auto kwam ook op temperatuur maar dat duurde gewoon wat langer.
-
Brum
Wil je de titel even lezen?;)
Volgens mij heeft hij het erover dat binnen 15 min de temp.meter in het rood staat.
Of heb je het niet over deze topic, dan heb ik niks gezegd.
Volgens mij heeft hij het erover dat binnen 15 min de temp.meter in het rood staat.
Of heb je het niet over deze topic, dan heb ik niks gezegd.