uitlijnen na vervangen bushings ?

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Green Goblin
Type MR2: AW11
Voor Duderstadt heb ik de High & Tight-bushings geplaatst. Had er verder niet zo over nagedacht, maar nu lees ik op het duitse forum dat je daarna eigenlijk je auto weer moet laten uitlijnen.

Klopt dit ? Aan de ene kant lijkt het me inderdaad logisch, aangezien je ophangingsdelen losgehad hebt, aan de andere kant kun je aan de voorkant volgens mij weinig instellen en heb je aan de achterkant de stangen waarmee je iets afstelt niet losgehad.

Iemand ?
Youp
hij moet inderdaad uitgelijnd worden.... maar eigenlijk met andere waarden dan af fabriek...

de ophanging van je AW11 heeft een stuk minder flex gekregen.

voorbeeld: normaal is bij een achterwielaandrijver de vooras met enig toespoor uitgelijnd. als je gaat rijden zorgt de flex in het onderstel er voor dat dit toespoor tot ongeveer 0 gereduceerd word omdat de voorwielen in feite door het wegdek naar achteren geduwd worden. de auto moet dus onder andere minder toespoor krijgen.

dit is een van de voorbeelden waar rekening mee gehouden moet worden....
Brum
Ja dit klopt wel.
Normaal als je reparaties uitvoert aan wielophanging ed is het verstandig om hem te laten uitlijnen.
Ze zeggen zelfs dat het verstandig is om een auto ieder jaar te laten controleren op uitlijning, omdat er tegenwoordig overal drempels neergelegd worden.
Hierdoor kan het zijn dat wielstanden veranderen zonder dat er reparaties hebben plaatsgevonden.
Maar als je niet veel kilometers per jaar maakt, en rustig op drempels doet, valt dat volgens mij wel mee.
Post Reply