Koppeling Weg

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Gimmick

Koppeling Weg

Bericht door Gimmick »

Bij het laatste ritje met m'n AW11 was er niks aan de hand, gewoon geparkeerd. Wil ik er vanochtend mee naar de Rallye Deutschland in Trier, start de motor, trap de koppeling in, ik denk, dat gaat wel heel erg licht. Wil 'm in z'n achteruit zetten en hoor alleen maar KRRRRRRRRRRR. Oftewel, hij ontkoppelde niet! Terwijl hij het nog gewoon deed de laatste rit. Heb nog een paar keer 'gepompt' maar bleef gewoon licht. Wat denken jullie, kapotte kabel vanuit het niets? Of iets ernstigers? Koppeling vertoonde geen teken van slijtage, deed het gewoon prima... WATSKEBURT?:huh:
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

niks kabel, je hebt hydrauliek. (heb het zelfde probleem gehad.

onder je voorkap tegen je ruit aan zit er een bakje waar je koppelingsvloeistof in zit. zou goed kunnen dat die leeg is. zou kunnen dat er een koppelingscylinder lek is. (was bij mij wel het geval).

gr. paul
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
RClipse

Bericht door RClipse »

Bekend probleem, pas ook gehad bij een Starlet (P7). Rond die leeftijd gaan de cilindertjes van de koppeling lekken, de rubbers in die cilindertjes zijn dan op.
Je kan hem of slepen naar de garage, of zelf nieuwe halen bij de dealer en er zelf in knutselen, is niet zo heel lastig.
Maar je koppeling zal het zeker niet zijn!
Bij de starlet zat er 1 cilindertje vlak boven het koppelingspedaal... ik zou zeggen kijk daar eens in de buurt en zoek naar olie achtige substantie, er was er nog een volgens de garage maar ik heb geen flauw idee waar
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Dan vrees ik dat ik moet gaan slepen, als het bakje onder de kap niet leeg is. Ik ga eens even op onderzoek uit vandaag...

Maar dat dat zo van de ene op de andere dag (week) kapot is...
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

je moet even je binnenbekleding verwijderen bij je pedaal, daar zit je koppelingscylinder. (thans, bij mijn aw11 wel)
zit daar veel olie, dan is je hoofdkoppelingscylinder lek..

klein klusje..
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Grote kans dat ook de hulpkoppelingscilinder op de versnellingsbak lek is, meestal als de ene lekt dan lekt de andere ook. Beetje vervelende plek om bij te kunnen maar ook dat is goed te doen.
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Nou jullie diagnose is correct. 8) Het lantaarnvormige reservoir onder de voorkap is nagenoeg leeg, en in de buurt van m'n koppelingspedaal zit inderdaad veel olieachtige troep. Maar hoe weet ik of die op de versnellingsbak ook lek is? Ach, dat mag de dealer uitzoeken. Het is misschien een klein klusje, maar als je niet weet waar je moet beginnen dan kun je het beter uitbesteden... Nu nog ff een sleeptouw scoren en een afspraak met de dealer maken :-/
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

men leert uit ervaring.
blij dat we hebben kunnen helpen en succes met vervangen,
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Brum

Bericht door Brum »

Was even in de auto bezig, en ja hoor, wat zag ik?
Een lekkende koppelingscilinder.:'(
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Komt vrij vaak voor. Wat ze al zeiden die rubbertje gaan lekken en de rest van het potje is vaak ook al aan vervanging toe.

Raad aan om gewoon het hele potje te vervangen en niet alleen de rubbers. Je hebt kans dat ze dan alsnog gaan lekken!
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Brum

Bericht door Brum »

Ja ik ga de hoofdcilinder compleet vervangen.
Kost maar een paar 10-tjes.
Voor een revisieset is de cilinder waarschijnlijk inwendig al te ver aangetast.
Gebruikersavatar
mr2PUNTfreak
Berichten: 5387
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:37
Type MR2: AW11

Bericht door mr2PUNTfreak »

Das niet zo mooi, succes met vervangen
Afbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Zou ook de hulpcilinder meenemen. Grote kans dat die het hierna begeeft!
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Nou ik heb dus de hoofdkoppelingscilinder làten vervangen, bij de Toyota-dealer. Duurde ff voor ze het juiste onderdeelnummer wisten (tis een Amerikaan en het chassisnummer zegt ze niets), maar het was uiteindelijk gelukt. De schade: 275 euro :'(
155 euro voor het onderdeel ex btw, beetje vloeistof en een uur loon 73 euro, btw erbij en weer een rib uit m'n lijf. Nou ja, een auto is hobby en hobby's kosten geld! Ik kan in ieder geval binnen twee weken weer de Nederlandse wegen onveilig maken.

Naar de hulpcilinder hebben ze trouwens niet gekeken, maar dat merken we vanzelf wel weer als die lek is.:-/
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Nou ik heb de hoofdkoppelingcilinder dus làten vervangen bij de Toyota-dealer: schade 275 euro :'( kon echter wel binnen twee weken weer rijden
onderdeel 155 euro, beetje remvloeistof, loon 73 euro, plus nog de BTW = een rib uit m'n lijf, maar ach auto's zijn hobby en hobby's kosten geld

hulpcilinder hebben ze niet meer naar gekeken, maar ik merk het vanzelf als die het begeeft :-/
Brum

Bericht door Brum »

Dat is wel duur zeg.
Ik ben blij dat ik het zelf kan doen.(ik bedoel dit niet verkeerd)
Ik was 49,95 kwijt voor de hoofdcilinder, en ik was in 1 uur klaar.
Daar integen had ik de handen vies en jij hebt ze schoon gehouden.;D
BlackMR2

Bericht door BlackMR2 »

toch een best bedrag, 275 euro :::|
iig mooi dat ie weer klaar is
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

waarom had ik dan voor 50 euro alles laten vervangen in een garage met een onderdeel gekocht bij sieger?
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Gebruikersavatar
Bijrijder
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1200
Lid geworden op: 27 jul 2007, 21:03
Type MR2: AW11

Bericht door Bijrijder »

omdat jij massel had;) ;D
Afbeelding
Waarom hebben mannen geen mid-life-crisis? Ze blijven in de pubertijd hangen.
Gebruikersavatar
Leliev
Zere vingers van het typen..
Berichten: 4462
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:56
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Leliev »

en 2ehands spullen pakte :P
Afbeelding
El Butre schreef:Paul zegt niet vaak wat nuttigs, maar zijn avatar klopt nog steeds....
mr2PUNTfreak schreef:Paul jij snapt het tenminste!:dux-blij_thumb-up:
Plaats reactie