Lichte speling in stuurhuis AW11, wat doen?
Moderator: Pieten
Lichte speling in stuurhuis AW11, wat doen?
We hebben lichte speling ondekt in het stuurhuis van mn aw11. Het gaat dan om de stuurstang (weet de precieze naam niet) welke de twee wielen met elkaar verbindt, waardoor ze (met gelijke mate) sturen. Op deze stang zit ook het tandwiel (met daaraan vast de stuuras, waar je zelf dus aandraait met je stuur).
Dit ding heeft rechts (waar hij natuurlijk langer is) door heel gewone slijtage wat speling gekregen, in de houder waar hij doorheen glijd. Opzich niet zo'n punt, en hij stuurt nog prima. Maar als ik het wil verhelpen moet deze stang (en daarmee dus het hele stuurhuis) vervangen worden. Nu kan ik dit relatief goedkoop door mn neef laten doen, dus de gespendeerde uren hoeven niet echt een probleem te zijn.
Maar wat kan ik het beste doen? En waar kan ik dan het beste en goed stuurhuis vandaan halen? Er zijn wel slopers natuurlijk, maar misschien hebben die nog wel veel erger versleten stuurhuizen.
Iemand suggesties?
Dit ding heeft rechts (waar hij natuurlijk langer is) door heel gewone slijtage wat speling gekregen, in de houder waar hij doorheen glijd. Opzich niet zo'n punt, en hij stuurt nog prima. Maar als ik het wil verhelpen moet deze stang (en daarmee dus het hele stuurhuis) vervangen worden. Nu kan ik dit relatief goedkoop door mn neef laten doen, dus de gespendeerde uren hoeven niet echt een probleem te zijn.
Maar wat kan ik het beste doen? En waar kan ik dan het beste en goed stuurhuis vandaan halen? Er zijn wel slopers natuurlijk, maar misschien hebben die nog wel veel erger versleten stuurhuizen.
Iemand suggesties?
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
Bij een sw20 zit er aan de ene kant een kunsstof busje waar de stuurstang doorheen glijd. Bij mij zat er ook een beetje speling op en ik ben gaat meten. Aan de as kon ik hoogstens 0.02mm verschil meten wat me geen probleem lijkt. Het busje lijkt dus versleten (logisch ook, veel zachter en korter dan de stuurstang). Een nieuw busje kostte 6.20 oid. Of het geholpen heeft kan ik je niet zeggen want heb het nog niet in elkaar gezet ![Tongue :P](./images/smilies/tongue.gif)
Maar misschien dat dat bij jou ook het probleem is?
![Afbeelding](http://i181.photobucket.com/albums/x247/decipherer/IMG_2439.jpg)
Dit is het gedemonteerde stuurhuis van een sw20, het busje staat linksvoor
![Tongue :P](./images/smilies/tongue.gif)
Maar misschien dat dat bij jou ook het probleem is?
![Afbeelding](http://i181.photobucket.com/albums/x247/decipherer/IMG_2439.jpg)
Dit is het gedemonteerde stuurhuis van een sw20, het busje staat linksvoor
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
Is goed mogelijk, maar het kleine verschil aan de as lijkt me geen probleem. Er was echter duidelijk speling voelbaar op de stuurstang die dan voornamelijk op het busje moet zitten. Heb er een (toyota) monteur naar laten kijken. Hij zei dat het wel wat versleten was maar verder geen probleem. Maar het is natuurlijk een kleine moeite het busje te vervangen als het toch uit elkaar ligt.
Hmm, bedankt voor de info.
Maarja, zal het bij een AW11 ook een plastic buisje zijn?
En het is natuurlijk best veel moeite om het even uit elkaar te halen om te kijken
Of zou het vrij makkelijk kunnen als je de voorkant in zn geheel omhoog krikt (niet met zo'n lullig mobiel krikje), de wielen eraf haalt en het e.e.a. los schroeft?
Maarja, zal het bij een AW11 ook een plastic buisje zijn?
En het is natuurlijk best veel moeite om het even uit elkaar te halen om te kijken
![Blij :D](./images/smilies/cheesy.gif)
Of zou het vrij makkelijk kunnen als je de voorkant in zn geheel omhoog krikt (niet met zo'n lullig mobiel krikje), de wielen eraf haalt en het e.e.a. los schroeft?
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
Bedankt voor het plaatje! Meteen opgeslagen.
Als het 'rack bushing' heet kunnen we er wel vanuit gaan dat het kunstof of eventueel rubber is toch?
En het moet wel meevallen met erbij kunnen toch? Je haalt het wiel weg aan die kant, maakt de stuurstang (steering rack) los bij het tie rod end. Dan kun je die 'steering rack boot' er vanaf halen en kun je die bushing al zien toch?
Dan zou je misschien kunnen zien of ie verrot is. Misschien zou je em er dan ook af kunnen schuiven?
Als het 'rack bushing' heet kunnen we er wel vanuit gaan dat het kunstof of eventueel rubber is toch?
En het moet wel meevallen met erbij kunnen toch? Je haalt het wiel weg aan die kant, maakt de stuurstang (steering rack) los bij het tie rod end. Dan kun je die 'steering rack boot' er vanaf halen en kun je die bushing al zien toch?
Dan zou je misschien kunnen zien of ie verrot is. Misschien zou je em er dan ook af kunnen schuiven?
Verder zie ik dit, misschien een goed idee?
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=150
En heeft ie links niet zo'n houder, wat ook zou kunnen verklaren waarom er rechts speling is en links niet.
http://www.twosrus.com/catalog/product_ ... cts_id=150
En heeft ie links niet zo'n houder, wat ook zou kunnen verklaren waarom er rechts speling is en links niet.
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
Het busje moet je wat bij elkaar knijpen om hem te verwijderen. Je moet de stuurstang dus zover terugschuiven dat die niet meer door het busje loopt. (Is leuk trouwens, je moet 3 pinnetjes tegelijk induwen wat betekent dat je eigenlijk een hand te kort komt :p) Volgens mij gaat dat niet zonder de 'steering pinion' te verwijderen. Denk dat het nog het eenvoudigste is om het hele ding er onderuit te halen.
De bushings waar je in je link naar verwijst houden de 'steering rack housing' op z'n plek tegen het chassis. Of het wat is weet ik niet maar dat is dus niet de bushing die voor de speling zorgt.
Aan de linkerkant duwt een veer de stuurstang met behulp van de 'rack guide' tegen de 'steering pinion' aan. Deze zal dus altijd spelingsvrij zijn.
De bushings waar je in je link naar verwijst houden de 'steering rack housing' op z'n plek tegen het chassis. Of het wat is weet ik niet maar dat is dus niet de bushing die voor de speling zorgt.
Aan de linkerkant duwt een veer de stuurstang met behulp van de 'rack guide' tegen de 'steering pinion' aan. Deze zal dus altijd spelingsvrij zijn.
Zou je em er niet vanaf kunnen schuiven als je die 'rack end' aan die kant er af haalt? (nadat je dus al die tie rod end eraf hebt gehaald)
Het lijkt me nogal veel werk om dat hele stuurhuis eronder vandaan te halen.
Hoe dan ook, als jij het zo hoort, denk je dan dat het idd zo'n bushing is, of denk je dat een deel van de steering rack (stuurstang) gewoon een beetje lam of versleten is, waardoor er speling in is komen zitten?
Het lijkt me nogal veel werk om dat hele stuurhuis eronder vandaan te halen.
Hoe dan ook, als jij het zo hoort, denk je dan dat het idd zo'n bushing is, of denk je dat een deel van de steering rack (stuurstang) gewoon een beetje lam of versleten is, waardoor er speling in is komen zitten?
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 684
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10
Je moet de stuurstang echt zover uit het huis schuiven dat het busje vrij komt. Heb even een doorsnede geschetst:
![Afbeelding](http://i181.photobucket.com/albums/x247/decipherer/steeringrack.png)
Je ziet dat je het busje er niet uit kan krijgen zonder eerst de stuurstang uit het busje te halen. Ik geloof dat de stuurstang zo lang is dat je eerst de 'steering pinion' moet verwijderen, anders gaat die niet ver genoeg.
Of het aan het busje of de stuurstang ligt durf ik niet te zeggen maar je kan wel meten hoever de stuurstang versleten is door de rubber bescherming wat terug te schuiven en vervolgens met een micrometer te meten aan een stuk waar die wel en een stuk waar die niet door het busje schuift.
Maar zoals ik al eerder opmerkte. Ik heb er bij mij een monteur naar laten kijken. Die zei dat het geen kwaad kon verder. Dus als de speling niet al te groot is zou ik het gewoon laten zitten.
![Afbeelding](http://i181.photobucket.com/albums/x247/decipherer/steeringrack.png)
Je ziet dat je het busje er niet uit kan krijgen zonder eerst de stuurstang uit het busje te halen. Ik geloof dat de stuurstang zo lang is dat je eerst de 'steering pinion' moet verwijderen, anders gaat die niet ver genoeg.
Of het aan het busje of de stuurstang ligt durf ik niet te zeggen maar je kan wel meten hoever de stuurstang versleten is door de rubber bescherming wat terug te schuiven en vervolgens met een micrometer te meten aan een stuk waar die wel en een stuk waar die niet door het busje schuift.
Maar zoals ik al eerder opmerkte. Ik heb er bij mij een monteur naar laten kijken. Die zei dat het geen kwaad kon verder. Dus als de speling niet al te groot is zou ik het gewoon laten zitten.
Nee ik ben er ook van overtuigd dat het geen kwaad kan, deze speling, want het is niet echt heel ernstig. Maar als je wel eens op het circuit racet dan wil je het natuurlijk perfect hebben. Maarja, er zijn wel andere dingen waar ik eerst mn poen aan moet uitgeven.
Bedankt voor de uitleg iig.
Misschien kan ik wel zo'n nieuw busje kopen en deze door mn neef (die klust bij met een laag uurloon) er in laten zetten, en dat ie meteen na kan kijken of het verder nog ergens aan ligt.
En misschien schuif ik dat rubbere geval er wel vanaf en dan even meten.
Bedankt voor de uitleg iig.
Misschien kan ik wel zo'n nieuw busje kopen en deze door mn neef (die klust bij met een laag uurloon) er in laten zetten, en dat ie meteen na kan kijken of het verder nog ergens aan ligt.
En misschien schuif ik dat rubbere geval er wel vanaf en dan even meten.
- Green Goblin
- Berichten: 12095
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Hee Green Goblin, mn wielen zijn idd gebalanceerd en hij trilt nog wel eens. Ik heb hem nog niet uitgelijnd, want de afwijking is echt minimaal, en ik wil em pas uitlijnen na dit opgelost te hebben, anders lijkt het een beetje zonde van m'n geld. Bovendien helpt uitlijnen toch niet tegen een trilling oid.
Maar jij hebt dus die bushing eronder zitten van mijn link? Hoeveel koste die voordat ie bij jou thuis was, zelf gekocht, of via aw11store?
Deze vervangt dus bepaalde bushings, maar niet die ene waar decipherer het over heeft. Zou wel een goed idee zijn om dit met een nieuwe bushing van Toyota (ter vervanging van die witte 'van Dechiperer') erin te zetten. Dan heb ik denk ik nergens meer last van.
Maar jij hebt dus die bushing eronder zitten van mijn link? Hoeveel koste die voordat ie bij jou thuis was, zelf gekocht, of via aw11store?
Deze vervangt dus bepaalde bushings, maar niet die ene waar decipherer het over heeft. Zou wel een goed idee zijn om dit met een nieuwe bushing van Toyota (ter vervanging van die witte 'van Dechiperer') erin te zetten. Dan heb ik denk ik nergens meer last van.