Xenon

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Sjerief
Zere vingers van het typen..
Heeft iemand al xenon in zn spyder ingebouwd?
Wil het nog altijd doen gezien een setje rond de 230 nu kost!

Gezien de hitte die de lampen loslaten zou het niet verstandig zijn het in te bouwen in de spyder wegens smelting gevaar, aldus enkele meningen..
Maar wil het toch hebbe :lach:
johnwoo
Type MR2: AW11
Uhh... HID lampen geven juist een heel stuk minder hitte af dan gloeilampen!
Een normale halogeen gloeilamp vraagt zo'n 55W en geeft zo'n 1300 lumen.
Een xenon HID lamp vraagt ongeveer 35W en geeft 3000+ lumen.

De gloeilamp heeft dus meer vermogen nodig om (behoorlijk wat) minder licht te geven. Een groot deel van dat vermogen wordt verspild als.... warmte.
Probeer maar eens een halogeenlamp die net een uurtje heeft gebrand vast te pakken met je handen ;)
MRobbert
Yep, ikke heb Xenon, gekocht dit jaar na de Fiets (van de club) aktie.

Alleen is die nog steeds niet goed aangesloten:(
Ook nog niet juist afgesteld gteloof ik, want er werd na de Club BBQ bij Arnold heel veel geseind:-/

Maar in bij de Vogezen-toer heb ik de mede MR2 rijders er niet over gehoord.

Groet Robbert
Sjerief
welk merk heb je?
JPMR2
De koplampen van de ZZW30 van Louis van de Laan (MR2 Club Nederland) hadden wel problemen met de Xenon lampen. Hier kwam op verschillende plaatsen het chroom van de reflector los.

JPR2
Sjerief
jp,heb jij enige ervaring met xenon bij de 1.8?
JPMR2
Zoals ik al schreef, ik weet dat de koplampen van de ZZW30 van Louis eens vervangen zijn omdat het chroom los kwam.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel vaker hoot dat lampen (reflectors) stuk gaan na de montage van Xenon lampen. Of dit nu komt door de hoge intensiteit van het licht of dat dit een andere oorzaak heeft durf ik niet te zeggen.
Wel is het zo dat de lampen van de ZZW30 behoorlijk ruim zijn en de xenon lamp zit dus een redelijk stukje van de reflector af. Ik zou dus best een setje in durven bouwen.

Hou er wel rekening mee dat je een goed setje koopt. (één met een fatsoenlijke garantie) Wij hebben in het verleden verschillende b-merken geprobeerd en dat was zeker niet altijd naar tevredenheid van ons of van de klant.

JPMR2
Sjerief
Welke merken of lever je, zijn aan te bevelen?
Degene die je hebt gehad, gaven die wit licht, of blauw of gemixt?
Heeft louis nog steeds de xenon lampen erin zitten?
JPMR2
Of Louis de set er nog in heeft zitten durf ik niet te zeggen.

Wij kunnen sets leveren van verschillende merken, het gaat erom dat er voldoende garantie op de set zit. Wij leveren ze in ieder geval met 12 maanden garantie.

De licht kleur is afhankelijk van de sterkte van de lamp. Hoe hoger het aantal Candela hoe blauwer de lamp. Wij leveren zij eigenlijk altijd in 8000K.

Een heel andere tip is om er helemaal geen Xenon in te zetten maar een setje HID halogeen lampen. Deze kosten maximaal 20 euro per setje en geven een hele bak met licht. Ik heb een setje in m'n Pickup zitten wat nu al 2 jaar mee gaat (dagelijks gebruik) en tot op heden nog geen enkel probleem heeft gehad.
Het licht van deze lampen is ook een stuk blauwer / paarser, maar wat belangrijker is; alles reflecteerd veel beter. Daarnaast heb je nog eens veel meer lichtopbrengst ook. We hebben er lampen tussen die tot 160Watt aan licht gaan!

JPMR2
Sjerief
Volgens ken ik die HID lampen, super white bulb ken ik ze van
das neem ik iets in de gelijke trend?

voorbeeld:

http://www.renaultfan.nl/files/R25/Jan/ ... 0Bulbs.jpg
johnwoo
Dat zijn geen HID lampen; halogeen wordt niet gebruikt bij high-intensity discharge lampen. Andersom zie je af en toe wel eens (xenon in gloeilampen).
Hier een lijstje van types elektrische lampen: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_li ... s#Electric
JPMR2
Volgens de letter van de wet zijn het idd geen HID lampen, alleen in de volks mond noemen ze die dingen nu eenmaal zo.

@Sjerief,

Idd dat soort lampen.

JPMR2
Sjerief
JP had al een vermoeden, deze gebruik ik nu dus zelf ook in de Yaris, de naam HID was nooit opgevallen, idd ze geven een partij licht, met de grote doorzichtige komplampunits.
En zeer betaalbaar als alternatief, kijk nog wel ff rond.
Sjerief
johnwoo wrote:Dat zijn geen HID lampen; halogeen wordt niet gebruikt bij high-intensity discharge lampen. Andersom zie je af en toe wel eens (xenon in gloeilampen).
Hier een lijstje van types elektrische lampen: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_li ... s#Electric

Thnx;)
Sjerief
jp, kun jij nog wat leveren?
zo ja welke merken/ types
JPMR2
De "HID" lampen of de Xenon lampen?

JPMR2
Sjerief
Xenon
Sjerief