Waterpomp vervangen, tips?

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Roland

Waterpomp vervangen, tips?

Bericht door Roland »

De waterpomp lekt nu bij mij. Hij zal wel over niet al te lang overlijden. Dus hij moet vervangen worden. Had iemand daar nog een write-up van, een how-to ofzo?
Ik heb wel een aw11 boek, maar die heb ik nu niet effe hier bij de hand.

En zijn er nog tips? Ik weet dat ik dan ook de V-snaar kan vervangen, maar wat is nog meer handig?
Ik ga het trouwens niet zelf doen, maar ik kan wel wat instructies meegeven.

Oja, en er staat 3 uur voor de operatie toch? Dat geloof ik ook wel.
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Roland

Bericht door Roland »

Ok dankje. Had dus al bedacht die V-snaar ook mee te nemen idd.
Melle
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3644
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:31
Locatie: Buitenpost
Contacteer:

Bericht door Melle »

Afbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Bijna. Die van mij is electrisch, is eigenlijk het enige verschil.
Wiki_Maaike

Bericht door Wiki_Maaike »

;D
Melle
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3644
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:31
Locatie: Buitenpost
Contacteer:

Bericht door Melle »

Electrisch:
Afbeelding

Benzine:
Afbeelding
BlackMR2

Bericht door BlackMR2 »

:LolLolLolLol:
Roland

Bericht door Roland »

Hoe dan ook, 10 nov wordt ie gefixt. Dus tot die tijd kunnen jullie nog met (nuttige) tips komen.
decipherer
Zere vingers van het typen..
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:10

Bericht door decipherer »

Electrisch? Dat ding wordt toch gewoon mechanisch, of eigenlijk door een benzinemotor dus, aangedreven?!

Dus meer zoiets:

Afbeelding

ontopic: nuttige tips heb ik niet echt. Weet alleen dat ze de waterpomp vaak meepakken met de distributieriem (wordt die ook niet aangedreven door de distributieriem? Bij een 1mz-fe wel geloof ik). Misschien is het dus ook handig de distributieriem mee te pakken als die tegen het einde van z'n leven loopt.
Roland

Bericht door Roland »

Ja eigenlijk is het een waterpomp op benzine idd :P
maar ik wou me niet gaan verbeteren, want dat was toch een nutteloos iets.

ik moet idd nog even checken hoe oud de distributie riem is.
RowanMR2
Zere vingers van het typen..
Berichten: 621
Lid geworden op: 29 dec 2006, 20:31

Bericht door RowanMR2 »

Bij het vervangen van de waterpomp even opletten dat ook de O-rings én de pakking(en) vernieuwd worden. Check ook of de koelbuizen die eraan vast komen (onder het inlaatspruitstuk) niet verroest zijn, dat wil ook nog wel eens gebeuren. Vaak roesten ze op de t-splitsingen.

Succes ermee :)
Roland

Bericht door Roland »

Dat roest kan ik alleen van de onderkant zien zeker? Als in dat kun je niet even van bovenaf met motorkap open bekijken?
Dat is wel jammer want die onderdelen moeten wel van te voren besteld worden..
Of zijn die paar buisjes toch niet zo duur dat ik die beter ook mee kan nemen?

Ik zal iig goed opletten wat ik bij de onderdelen krijg.
Roland

Bericht door Roland »

Oja, in 1 etmaal stilstaan van de mr2 is het peil "maar" 1 centimeter gezakt. Ik dacht dat het veel harder ging, maar blijkbaar gooit ie het meeste eruit als ie rijdt.
Er zat iig wittige aanslag bij het gaatje van de waterpomp in de buurt, en vanaf daar was het vochtig. Dus het moet er wel aan liggen.
Youp

Bericht door Youp »

je moet proberen het waterpomphuis te demonteren. bij mijn auto ging het niet meer aangezien er een kop van een boutje kapot gedraaid was waar ik niet zomaar bij kon... vervolgens was het verwijderen van de pakkingresten op het waterpomphuis een hels kwarwei... hier ben ik zeker anderhalf tot twee uur mee bezig geweest, terweijl ik in 3 kwartier ofzo de distributieriem en waterpomp gedemonteerd had... montage was ook een fluitje van een cent... ik heb de autodata handleiding nog achterin mijn auto liggen mocht je nog specifieke gegevens nodig hebben :)

(ik had wel een complete autogarage ter beschikking met hefbrug en gereedschapskar)
Roland

Bericht door Roland »

Autodata handleiding?

Ik heb wel een Haynes aw11 manual. Mn neef gaat het doen, en doet ook meteen distributieriem etc.
Roland

Bericht door Roland »

Ondertussen is de waterpomp (en distr.riem - hele kit, en thermostaat) vervangen. En idd, geen druppel koelvloeistof gaat er meer verloren!
Ik verloor al een hele tijd een beetje, het was alleen substantieel erger geworden recentelijk. Waarschijnlijk heeft ie op zn flikker gekregen toen ie oververhit raakte op het circuit (sensor was stuk, geen extra ventilatie)
Ik merk dat ie nu veel sneller warm wordt, in 5 minuten oid, ipv 10 minuten voor deze operatie.

Het was alleen de bedoeling dat mn neef er de zaterdag mee bezig was, dat werd alleen het hele weekend :s
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

kijk eens aan goed bezig!
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
Plaats reactie