Koopadvies gevraagd MR2 Spyder USA

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Robert1983

Koopadvies gevraagd MR2 Spyder USA

Bericht door Robert1983 »

Hoi,

ik woon tijdelijk in de VS en wil graag een auto importeren. Aangezien sparen niet mijn sterkste punt is heb ik mijn ambities moeten aanpassen van Nissan 350z naar Toyota MR2 Spyder.
Misschien beter ook, want ik ben de afgelopen dagen behoorlijk enthousiast geworden over de MR2 na allerlei reviews gelezen te hebben.

Dit weekend ga ik een 2001 MR2 proefrijden. Hij is te koop voor 12900 dollar. Nu heb ik een aantal vragen voor de experts hier.

Is er verschil tussen de Amerikaanse versie en de Europese? Ik dacht onder andere namelijk gelezen te hebben over een 6- en een 5-versnellingsbak?

Waar moet ik allemaal op letten bij de aanschaf van een model uit 2001?

Wat zijn de verschillen tussen de modellen voor en vanaf 2003?

Waarom is de versie met Speedshift zoveel trager?

Andere tips etc zijn zeer welkom! Alvast bedankt en de groetjes!
-Robert
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

je woont tijdelijk in de VS en dan ga je op zoek naar iets met een halve V8 erin...



Vreemd... vreemd...




Succes in elk geval met zoeken!

oh ja, wat kost de benzine daarop het moment?
Robert1983

Bericht door Robert1983 »

Voor in de USA heb ik een Pontiac G6 met 2.6 liter en een Cadillac Seville met 4.9 liter V8 :)

Maarruh, aangezien ik dus ook weer een keer terugmoet naar Nederland, en me niet scheel wil betalen aan benzine wil ik dus een enigszins verstandige keuze maken, en een onderhoudbare auto meenemen. Helaas geen gas-guzzler dus.

Brandstof kost rond de 2,75 dollar/gallon. En een gallon is dus 3,78 liter.
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Ff snel uit m'n hoofd is dat ± 0,50 eurocent voor een liter... Das lekker!
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Exporteren die brandstof !



kijk gelijk even wat diesel doet, kan ook interessant zijn...;D

Doe voor mij maar een litertje of 100 diesel p/week (na offerte...) en een litertje of 75 benzine p/week.

Mocht diesel te hoog uitvallen, doe dan maar een litertje of 225 benzine p/week, ga ik wel met de Corvette heen en weer pruttelen, trap ik de Mercedes op non-actief...;D
Aangezien je er van mij wel op mag verdienen ga ik er van uit dat mijn netto te betalen bedrag toch zo'n kwartje hoger uitvalt. Is door Knuppel Kok ook ooit zo uitgevoerd...

stuur het maar in jerrycans van 10 liter op, kan Marjolein het na ontvangst in de schuur parkeren...


Tja, USA... land van de ongekende mogelijkheden...
Ik ben jaloers...
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Kijk even op http://www.spyderchat.com of http://www.mr2oc.com . Allebei Amerikaans georienteerd :)

Verder erg cool dat je in de States zit, wat doe je daar precies?
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Henri
Ik lul al aardig mee !
Berichten: 209
Lid geworden op: 04 okt 2007, 08:52

Bericht door Henri »

Hoi,

Volgens mij zijn de USA specs gelijk aan de EUR specs.
Voorkeur verdient een MR 2 v.a 2002 ivm een upgrate dat jaar voor de motorkwaliteit (vormbehoud zuigers ism precat problemen) en aanpassingen mbt stabiliteit (aero). Beter nog de 2003 facelift, die is stijver qua carrosserie, andere lampen etc én een andere versnellingsbak: 6 versnellingen. De SMT is trager dan een handbak in de handen van een coureur maw fabriekscijfers, maar het a la Ferrari schakelen heeft wel wat (ik heb er een, een SMT, geen Ferrari) en de versnellingsbak beschermt de motor tegen overbelasting (zeker bij een gebruikte sportwagen toch een relatieve zekerheid ivm evt eerdere mishandeling).

Op Spydernet is het een en ander terug te vinden en hier op deze site heeft een clublid een tijd geleden de verschillen tussen de diverse spiders gepost.

Als laatste: ik rijdt met mijn SMT een handgeschakelde 350z van een kennis eruit, maarja misschien kan hij niet rijden...

vrgr Henri
Robert1983

Bericht door Robert1983 »

Bedankt voor die laatste post, daar heb ik wat aan! :)
Iemand anders die verstand heeft van auto's heeft voor mij testgereden vandaag (had zelf geen tijd) en diegene wist me te vertellen dat de valve cover gasket vervangen was, wat kan duiden op motorschade in het verleden. Ook schijnt er nogal (op het eerste gezicht) oppervlakkige roest te zitten over de gehele bodem, remklauwen, motor.
Ik kan 'm kopen voor 11.000 dollar met nieuwe banden. Hij's uit oktober 2000. Een 2003 model is dus optisch iets mooier, technisch iets beter en heeft 6 versnellingen? Klinkt toch wel een stuk aangenamer...
Ik weet het nu effe niet zo heel zeker meer. Misschien koop ik straks een auto met veel nadelen.
Gebruikersavatar
Surferdude
Berichten: 7723
Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Surferdude »

Dat is iets meer dan 7000 euries... Daar koop je hier nog geen goede SW voor..

Die motorschade zou te maken kunnen hebben met de katalysator, maar als het goed is, is dat door de dealer verholpen (garantie). Op spyderchat staat daar veel over geschreven.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

Hoi, ik heb een spyder uit 2001 en er geen problemen mee.

Ook ik heb voordat ik eraan begon veel gelezen over de zgn. motor problemen door de pre-cat en mijn conclusie was uiteindelijk niet negatief.
Ook Sjerief heeft een spyder van voor 2002 en ondervindt geen problemen.

Maar 7000 euro daarmee ben je er natuurlijk nog niet!
Weet niet wat er nog bijkomt aan belastingen en keuringen, maar in Nederland zijn ze uit 2000 te krijgen rond de 11000 euro.
Voor garantie ga je nml. ook niet even terug met de mr naar de verkoper in Amerika.

Kijk overigens gelijk voor een hardtop indien je ook in de winter wil rijden.

Ik heb overigens een handgeschakelde en vindt dat voor een sportwagen prima.

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Robert1983

Bericht door Robert1983 »

Wat zou een knalgele 2005 MR2 waard zijn in NL als je 'm zou verkopen?

Hier in de buurt staat er eentje, en ik heb de totale kosten uitgerekend om 'm te kopen en naar Nederland te halen, worst case scenario (waarschijnlijkst): E 20.444. Best case: E 18.500
Is dat de moeite waard, of toch maar in NL kijken?

P.S. K*T BPM!
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door BST »

Voor 20 mille kan je in NL ook wel een aardige spyder kopen..
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris

Afbeelding

duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

Robert1983 schreef:Wat zou een knalgele 2005 MR2 waard zijn in NL als je 'm zou verkopen?

Hier in de buurt staat er eentje, en ik heb de totale kosten uitgerekend om 'm te kopen en naar Nederland te halen, worst case scenario (waarschijnlijkst): E 20.444. Best case: E 18.500
Is dat de moeite waard, of toch maar in NL kijken?

P.S. K*T BPM!

Laat ik het zo stellen, voor mijn spyder (gewoon net gedaan of ik hem wilde inruilen voor een auris) kreeg ik slechts 12.000 euro terug:::| :::|

Dit ter indikatie (hij is van 2001 met 65000 km en behoorlijk wat extra's)

Dusz suc6 met zoeken.

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Idd wat Robbert zegt sluit ik me bij aan, echter mijn mr2 komt uit 2000, nooit problemen ermee gehad, de verhalen die rondgingen werden teveel opgeblazen. Heb zelf een handgeschakelde 5 bak vanaf 2003 is het een 6 bak geworden.
volgens mij is de speedshift 1,3 sec trager.

De prijzen kun je haast niet vergelijken met US.
een zeer nette mr2 uit 2000 - 2001 zit je verkoop hier rond de 16 mile

een uit de facelift serie vanaf 2003 dus, rond de 23

upgrades van een 2003 :

- andere koplamp units
- mistlampen
- andere voorbumper
-achterlichten gewijzigd
-6 bak
-standaard chroom kit 2
-gewijzigde achterbumper
-luchtinlaten gewijzigd
-extra opening in de kuipstoelen
-velgen/ bandenmaat slag groter
-de cockpit meters zijn iets anders

als je een zoekt is een hardtop niet verkeerd, ook prijstechnisch voordelen bij verkoop.

Inruil in NL moet je niet veel van verwachten, net als Robbert zit die van mij ook bomvol accesoires maar die tellen bij inruil niet mee, maar bij verkoop word smerig genoeg er flink mee gepronkt en of course prijs omhoog gedreven.

7 mile voor een spyder lijkt me niet echt 100%
daar koop je hier een nette sw20 uit 92 voor

zie hier enkele voorbeelden van een gele 2003

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4470183

en een 2005

http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/at ... id=4620548

kun je zien wat km/s , accesoires en leeftijd met een prijs kunnen doen...

Succes met zoeken!
Afbeelding
Robert1983

Bericht door Robert1983 »

En weer bedankt voor de reacties.

Een dikke 7000 Euro is volgens de Amerikanen redelijk duur voor een 2001 Spyder, zelfs als ie in mint condition is. En vooral omdat ie roestig is aan de onderkant twijfel ik er aardig over. Als ie nou nog eens 1000 dollar omlaag zou gaan in de prijs...
Maar toch zou ik liever een nieuwer model hebben, en ik vind zo'n gele kleur ook best wel tof. Ik ga vandaag een beetje rondkijken in de omgeving, misschien kom ik nog wat leuks tegen. Het vervelende is dat er weinig MR2's zijn verkocht in de USA. En als je ze dan op internet tegen komt, is de dichtsbijzijnde vaak 3 uur weg. Dan ga je niet zo snel effe kijken.

Thanks voor die adverts, ik had alleen via autotrader en marktplaats gezocht en vond op zich niet zoveel. Maar het doet me goed om te zien dat een er nog zoveel voor een zwarte 2005 gevraagd wordt. Als ik dus die gele 2005 hiervandaan meeneem naar NL, ben ik uiteindelijk zo'n 6 a 7000 euro goedkoper uit. Dat lijkt me wel een investeringkje waard.
Gebruikersavatar
robke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1121
Lid geworden op: 05 jan 2007, 12:25
Type MR2: AW11

Bericht door robke »

MRobbert schreef:Laat ik het zo stellen, voor mijn spyder (gewoon net gedaan of ik hem wilde inruilen voor een auris) kreeg ik slechts 12.000 euro terug:::| :::|



Groet Robbert


Robbert als je hem ooit wilt verkopen , stuur me maar een pm-tje;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

robke schreef:Robbert als je hem ooit wilt verkopen , stuur me maar een pm-tje;)


Ooit gaat hij wel te koop komen, maar nu staat hij lekker uit te rusten voor zijn winterslaap in de stalling:D
Maar als er een ooit nieuwe spyder van Toyota komt wil ik erover nadenken.

Voorlopig heb ik nu weer wat besteld voor de spyder; nml. side skirts en achtershort voor onder de achterbumper8) 8)
Oh ja en er zit ook een voorbumper lip bij, maar weet nog niet of dat gaat passen op mijn TTE voorbumper.

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Goed bezig Robbert!

Van TTE?
Afbeelding
Gebruikersavatar
BST
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3813
Lid geworden op: 28 dec 2006, 13:30
Type MR2: SW20/21/22

Bericht door BST »

Robert1983 schreef:En weer bedankt voor de reacties.

Maar toch zou ik liever een nieuwer model hebben, en ik vind zo'n gele kleur ook best wel tof.

Een man met smaak, dat zie ik al ;D
Meus MR2 eram prothoplastus crocus unus per a niger tectum in rus ruris

Afbeelding

duderstadthulppiet / loederdaghulppiet
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Kan t citaat voor de helft maar lezen, het andere gedeelte heeft zo een klote kleur niet te lezen man! ;D :P
Afbeelding
Plaats reactie