Oliepeilstok droog...

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Gimmick

Oliepeilstok droog...

Bericht door Gimmick »

Mijn MR2 stelt me weereens voor een raadsel. Ik geef mijn MR2 altijd lekker op z'n flikker, zoals het moet, omdat ik weet dat de motor in prima conditie is. Althans, zo klinkt 'ie en de vorige eigenaar gaf aan (hoewel iedereen dat zegt, maar hij lijkt me bovengemiddeld betrouwbaar) dat 'ie in een jaar tijd geen druppel olie heeft verbruikt. Anyway, ik denk, laat ik eens het oliepeil checken, zomaar, voor de gein. Wat blijkt, er zit uiteraard olie aan de stok, maar als ik die schoonveeg en weer peil, dan issie helemaal schoon! Nou denk ik, de auto staat niet op een rechte ondergrond, nog maar eens proberen volgens het boekie, dus auto op bedrijfstemperatuur, motor al een paar minuten uit, peilstok eruit, schoonvegen, er weer in en.... weer helemaal droog. Nu zou ik me zorgen kunnen gaan maken, maar ik zou niet weten waar de olie zou moeten zijn gebleven. De oliedrukmeter staat tijdens het rijden niet in het LOW-gebied, er komt geen zwarte rook uit de uitlaat en er ligt nooit een plas olie onder de auto. Als die peilstok echt droog is en er dus bijna niks meer in zou zitten, dan zou dat blok toch beroerd moeten klinken en al tien keer zijn vastgelopen???? Jullie ideeën?:-/ :huh:
Etter

Bericht door Etter »

lijkt mij iig 1e bijvullen...en dan houd mijn kennis op.:$
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

ik ga er even van uit dat je een orginele peilstok erin hebt zitten.
Zoja, rap olie bijvullen voor er echt schade ontstaat.


Zou geen risico nemen, nieuw oliefilter halen, olie + filter eruit, OPVANGEN en meten hoeveel olie eruit is gekomen.

Vervolgens volgens het boekje filter plaatsen en olie weer toedienen.
Vergeet niet dat er ook in het oliefilter olie verdwijnt!


Vervolgens een kleine kilometer of 5 rijden, auto horizontaal wegzetten en na een minuut of 10 de peilstok controleren.

Als ie dan weer droog is en er is aan de onderkant geen olie te vinden zou ik toch serieus overwegen om een sollicitatieformulier naar David Copperfield te sturen.
Mocht hij niet reageren is Hans Klok een alternatief...
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Niet direct zoveel paniek. Tussen min en max zit een liter olie. In je hele blok zit 3,5 tot 4 liter olie. Als je dus een liter kwijt bent zit er waarschijnlijk nog 2,5 liter in. Niet dat dat genoeg is, maar direct kapotlopen doet ie niet.

Die olie die je kwijt bent, heb je gewoon verbruikt. Als ik je verhaal zo lees, controleer je eigenlijk niet veel en ben je uitgegaan van het verhaal dat je mr2 niets verbruikte. Nou dat doen ze allemaal, dus die van jou ook wel.

Reed de vorige eigenaar soms veel korte stukjes ? Als je veel korte stukjes rijdt, krijg je veel condens in je olie, doordat deze niet warm genoeg wordt. Als je dan peilt, lijkt het mooi alsof er genoeg in zit. Rijd je dan eens een lang stuk echt door, verdampt al het water en ben je opeens een halve tot een liter olie kwijt.

Vul je olie gewoon bij, rijd een paar dagen en check elke dag even. Je hebt een klein blok met relatief veel vermogen, die mogen best wat olie doen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
ROB-E
Berichten: 2505
Lid geworden op: 02 apr 2007, 23:05
Type MR2: AW11

Bericht door ROB-E »

amen:applaus-smiley:
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.
siep wokkel

Bericht door siep wokkel »

het eerste wat je doet als je een auto koopt. olie peilen..

de volgende week weer..


In het begin goed in de gaten houden.
Melle
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3644
Lid geworden op: 27 dec 2006, 19:31
Locatie: Buitenpost
Contacteer:

Bericht door Melle »

Gimmick schreef:Mijn MR2 stelt me weereens voor een raadsel. Ik geef mijn MR2 altijd lekker op z'n flikker, zoals het moet, omdat ik weet dat de motor in prima conditie is.
Denk je er wel aan dat je goed warm rijdt? Aangegeven temperatuur in de wagen is niet de olie temperatuur... dus een kilometertje of 15 tot 20 warm rijden is echt niet verkeerd... oftewel zeer goed...

ps. ik zou voor Hans Klok gaan, die heeft Pamela namelijk....

Afbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Inderdaad, ongeveer kwartiertje rustig aan doen. Of even een olietemp metertje installeren :)
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gimmick

Bericht door Gimmick »

ja hoor rijd hem altijd warm, ben geen beul, alleen beetje naïef geweest met betrekking tot het olieverbruik...

maar ik ga toch voor david copperfield, die heeft het nummer nog wel van Claudia Schiffer, die is tenminste puur natuur ;D
Afbeelding
Gimmick

Bericht door Gimmick »

jahoor rijd hem altijd warm, ben geen beul, alleen beetje naïef geweest m.b.t. het olieverbruik..

en ik ga toch voor david copperfield, die heeft het nummer nog wel van claudia schiffer, die is tenminste puur natuur ;D Afbeelding
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Ik voel me heel erg slecht... en ik ga maar met de billen bloot om er zeker van te zijn dat het me nooit meer overkomt...

er zat nog 0,75 liter olie in het blok...
BlackMR2

Bericht door BlackMR2 »

:::| dan zal ik als ik jou was heel rap wat olie bijvullen en regelmatig controleren, dit vind je blokje niet fijn :P
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

Green Goblin schreef:Niet direct zoveel paniek. Tussen min en max zit een liter olie. In je hele blok zit 3,5 tot 4 liter olie. Als je dus een liter kwijt bent zit er waarschijnlijk nog 2,5 liter in. Niet dat dat genoeg is, maar direct kapotlopen doet ie niet.

Vul je olie gewoon bij, rijd een paar dagen en check elke dag even. Je hebt een klein blok met relatief veel vermogen, die mogen best wat olie doen.

hier dus de visie van helderziende Peter...;)
jammer hoor, dus wel bijna reden voor een beetje paniek...
hoofdpiet schreef:Denk je er wel aan dat je goed warm rijdt? Aangegeven temperatuur in de wagen is niet de olie temperatuur... dus een kilometertje of 15 tot 20 warm rijden is echt niet verkeerd... oftewel zeer goed...
ps. ik zou voor Hans Klok gaan, die heeft wel wapperende haren namelijk....

met zo'n laag oliepijl is ie ook eerder op temperatuur denk ik...
Gimmick schreef:Ik voel me heel erg slecht... en ik ga maar met de billen bloot om er zeker van te zijn dat het me nooit meer overkomt...

er zat nog 0,75 liter olie in het blok...

Hoop voor je dat de schade wegblijft...
Roland

Bericht door Roland »

Oei, ik ben bang dat ie vanaf nu alleen nog maar meer verbruikt.
Zowiezo moet je hier van leren:
1. bij een (voor jou) nieuwe auto het peil altijd goed in de gaten houden (ook andere vloeistoffen) want meten is weten, goed vertrouwen heb je niet zoveel aan.
2. zeker als je em op z'n flikker geeft (doe ik ook altijd) vaak controleren. Als je er veel mee rijdt zou ik zeggen eens per week controleren, is toch maar 1 minuut werk.

En de oliefilter preventief vervangen is ook wel een goed idee, kost toch heel weinig.

Trouwens, als een blok olieverbruik heeft, dan vererger je dat wanneer je vaak veel toeren maakt. Teminste, niet letterlijk vergergeren, maar hij verbruikt dan wel meer want je maakt gemiddeld meer toeren.

Wel vaag dat je oliedruk meter dan op een goeie stand blijft staan. Waar stond ie dan altijd? In het midden? of toch wel iets meer naar rechts?
Gimmick

Bericht door Gimmick »

Tot ongeveer de enerlaatste rit stond de wijzer van de oliedrukmeter altijd wel rechts van het midden. En tot ongeveer de enerlaatste rit klonk het blok ook niet raar. Vandaar dat ik niets vermoedde. En toen kon er ook niet veel meer dan een liter of 1,5 in hebben gezeten...
maar inmiddels is de olie en het oliefilter vervangen, met apk erbij, enige afkeurpunten waren de achterbanden (hoe minder grip, hoe beter toch?) en de fuseekogels achter. Die worden uiteraard vervangen.

Nu maar hopen dat het blok er redelijk ongeschonden vanaf komt. Ga nu wekelijks oliepeil checken :-/ Oh en er zit in totaal 3,4 liter in het blok. Hij blijkt trouwens ook te zweten onderaan het blok, dus daar is ook een deel van de olie gebleven...
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Green Goblin schreef: Vul je olie gewoon bij, rijd een paar dagen en check elke dag even.
Dokter Rob schreef:hier dus de visie van helderziende Peter...;)
jammer hoor, dus wel bijna reden voor een beetje paniek...
Volgens mij schiet je met die paniek niet zo veel op.....de schade die je blok eventueel opgelopen heeft verdwijnt niet als je in paniek raakt hoor...::)

De kans bestaat wel idd dat je blok nu meer olie gaat verbruiken. Dus, meer controleren. In elk geval weet je nu zeker dat je oliepomp het (tot nu toe) goed doet ! (angezien je oliedruk goed bleef..) ;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3886
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
Type MR2: AW11

Bericht door Dokter Rob »

met paniek schiet je nooit wat op, is alleen goed voor je bloedsomloop...



maar met de olieomloop verandert er dan niets...


paniek heeft dus geen meerwaarde...
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 12095
Lid geworden op: 22 dec 2006, 06:55
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Green Goblin »

Dokter Rob schreef:met paniek schiet je nooit wat op, is alleen goed voor je bloedsomloop...
Jij zegt het, ik ben geen dokter...;D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Roland

Bericht door Roland »

Ik zou het voorlopig even voor iedere rit controleren als ik jou was, lijkt me een beter idee.
Youp

Bericht door Youp »

ik denk trouwens dat die oliedrukmeter van jou ook niet helemaal klopt. bij mijn AW11je kwam ik er laatst ook achter dat hij wat olie verbruikt had, toen ging de oliedrukmeter ook als een wilde te keer. achteraf bleek dat hij wat minder dan anderhalve liter verbruikt had. dat was in ieder geval voor de oliepomp al genoeg om af en toe luchtbellen aan te zuigen. sinds dien check ik 'm wat vaker, ik heb er namelijk ook erg dunne olie in zitten...
Plaats reactie