Ik heb van de diverse fora een lijst met bekende gebreken verzameld, en het leek me dat ik inmiddels wel genoeg weet om de staat van een MR2 te kunnen beoordelen. Vorige week ben ik dus eens begonnen met een eerste proefrit.
Nounou, dat was me dus wat. Het ging om een rode Toyota MR2 uit '90 met volgens de teller 150.000km gelopen. Ik kan er een leuk lang verhaal van maken, maar een opsomming van dingen die ik dacht dat er mis mee waren is al lang genoeg, denk ik...
* Auto was ongeloofelijk vochtig van binnen, condens op alle ramen en zelfs lichte schimmel op een stoel (kapotte rubbers van het targadak? Of stond 'ie er al een paar jaar?)
* Als ik het stuur lichtjes naar links of rechts draaide tijdens het rijden voelde ik iets vibreren in de aandrijving
* Auto trok naar rechts, maar alleen bij lagere snelheden (wat betekent dat?)
* Motor maakte een wat ratelend geluid (kleppen te heet geweest of misschien zelfs verbrand)
* Motor draaide niet echt regelmatig
* Veel olie langs het kleppendeksel (het had dus gestroomd, niet zomaar een paar druppeltjes ofzo)
* Olielucht in de uitlaatgassen (na de rit reed ik stapvoets de oprit op en parkeerde. Gaf nog een dotje gas, en mijn vrienden achter me liepen hoestend weg)
* Benzinelucht aan de oliebijvuldop (slechte zuigerveren, een slechte cilinder?)
* Als ik mijn hand boven het olievulgat hield, voelde ik de lucht er flink tegenaan blazen (volgens mij lag er een cilinder uit, of zuigerveren kapot)
* Soms een flink gekraak bij schakelen van 1 naar 2 of van 3 terug naar 2
* Kloppend geluid rechtsachter tijdens het rijden (homokyneet?)
* De kleur van de neus klopte niet helemaal met die van de spatborden (in elkaar gezeten? Samen met het naar rechts trekken maakt me dat nogal wantrouwig.)
Ik weet het niet, er mankeerde echt van alles aan deze auto. Alsof ze er 3 hebben gehad, daar twee van gemaakt en alle kapotte rommel op deze laatste hebben geschroefd. Ik geloof er ook geen r**t van dat deze auto maar 150.000 km heeft gelopen.
Al met al dus goed uitkijken wat je koopt, dat blijkt wel. Ik ben geen monteur, maar gelukkig heb ik wel verstand en laat ik me niet zo gek maken dat ik iets koop terwijl ik het niet vertrouw.
Is het echt zo moeilijk om een goede MR2 SW20 te vinden? Ik zie wel veel MR2's met een hoge km stand, zo rond de 200.000 km. Met veel motoren weet je dat het dan wel zo'n beetje begint af te lopen. Hoe is de kwaliteit van de MR2 motor? Hoeveel km's krijg je er op zonder dat de mensen achter je doodgaan van de olielucht?
Dit was mijn eerste proefrit, met de auto die het meest dichtbij was. Voordat ik proefritten ga nemen die verder weg liggen wil ik toch wel weten hoe ik van afstand kan beoordelen of het de moeite waard is. Hoe doe ik dat?
De prijs die ik wil betalen ligt zo rond de 4000 euro, en de meeste worden wel voor zo ongeveer dat bedrag aangeboden. Maar als ik voor 4000 euro alleen maar een MR2 met een gare motor (en niet betrouwbaar onderstel) kan krijgen, dan vraag ik me af of ik niet beter voor een andere 'droomauto' kan gaan (ja, ik wil een Aston Martin DB9 Vantage, maar dat zit er nog effe niet in
Edit:
P.S. Als je wil weten waar deze auto staat, dan moet je me maar even mailen. Ik zeg zoiets liever niet zomaar op een forum.
P.P.S. De vraagprijs was 3950 euro. Belachelijk bedrag. 1500 euro had ik er voor gegeven. Maar dat was zo'n groot verschil met de vraagprijs dat ik niet eens meer onderhandeld heb