in Autoweek deze week.
Moderator: Pieten
in Autoweek deze week.
3 maanden geleden heb ik via de site van Autoweek een vraag gesteld over spacers icm apk keuringen aan hun ''deskundige''
Antwoord is nu te lezen in de Autoweek in de rubriek APK, blijkt dat als je het niet te gek maakt spacers gewoon kunnen voor de keuring, ook als je bij de dealer laat keuren.
gr, Mark.
Antwoord is nu te lezen in de Autoweek in de rubriek APK, blijkt dat als je het niet te gek maakt spacers gewoon kunnen voor de keuring, ook als je bij de dealer laat keuren.
gr, Mark.
-
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 574
- Lid geworden op: 28 dec 2006, 15:40
- Type MR2: AW11
dehea schreef:3 maanden geleden heb ik via de site van Autoweek een vraag gesteld over spacers icm apk keuringen aan hun ''deskundige''
Antwoord is nu te lezen in de Autoweek in de rubriek APK, blijkt dat als je het niet te gek maakt spacers gewoon kunnen voor de keuring, ook als je bij de dealer laat keuren.
gr, Mark.
Kan je daar geen linkje van plaatsen:huh:
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Berichten: 3886
- Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:52
- Type MR2: AW11
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Voor de luilakken onder ons een citaat:
Spoorverbreders
Mark Berendonk uit Hoofddorp heeft spacers (spoorverbreders) op zijn Toyota MR2 uit 1993 laten monteren. Hierdoor wordt per wiel 5mm ruimte gewonnen, waardoor de 17inch lichtmetalen velgen niet meer tegen de remklauwen aanlopen. Zijn dealer heeft hem echter al gewaarschuwd dat de auto hiermee niet door de keuring komt. “Als dat echt zo is zullen voor elke apk dus verwijderd moeten worden en in dat geval zit er niets anders op dan dat ik er de oude wielen onder monteer. Heel omslachtig natuurlijk. Mijn vraag is of er binnen de apk-regels duidelijke richtlijnen zijn voor spoorverbreders?”
Spoorverbreding is toegestaan, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De spoorbreedte mag maximaal 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. Dit wordt tijdens de apk overigens niet gecontroleerd. Wel wordt gesteld dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding. Verder wordt er door een keurmeester gekeken of de wielen/banden goed zijn afgeschermd, niet meer dan 30mm buiten de wielafscherming uitsteken en niet aanlopen. Wordt hieraan voldaan dan is de aanwezigheid van spoorverbreding bij de apk geen reden tot afkeur. De politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen overigens ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een auto moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan. De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is echter een taak van de RDW en de politie. De apk-keurmeester hoeft zich hier niet druk om te maken.
Spoorverbreders
Mark Berendonk uit Hoofddorp heeft spacers (spoorverbreders) op zijn Toyota MR2 uit 1993 laten monteren. Hierdoor wordt per wiel 5mm ruimte gewonnen, waardoor de 17inch lichtmetalen velgen niet meer tegen de remklauwen aanlopen. Zijn dealer heeft hem echter al gewaarschuwd dat de auto hiermee niet door de keuring komt. “Als dat echt zo is zullen voor elke apk dus verwijderd moeten worden en in dat geval zit er niets anders op dan dat ik er de oude wielen onder monteer. Heel omslachtig natuurlijk. Mijn vraag is of er binnen de apk-regels duidelijke richtlijnen zijn voor spoorverbreders?”
Spoorverbreding is toegestaan, mits er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. De spoorbreedte mag maximaal 2% groter zijn dan de maat die hiervoor is vermeld op kentekenbewijs of kentekenregister. Dit wordt tijdens de apk overigens niet gecontroleerd. Wel wordt gesteld dat de wielen/velgen deugdelijk moeten zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigingsmiddelen. Dit geldt altijd, dus ook als er sprake is van spoorverbreding. Verder wordt er door een keurmeester gekeken of de wielen/banden goed zijn afgeschermd, niet meer dan 30mm buiten de wielafscherming uitsteken en niet aanlopen. Wordt hieraan voldaan dan is de aanwezigheid van spoorverbreding bij de apk geen reden tot afkeur. De politie en RDW zullen bij hun controles respectievelijk kentekenkeuringen overigens ook letten op eventueel aanwezige spoorverbreders. In de typegoedkeuring van een auto moet namelijk altijd zijn aangegeven of de betreffende spoorverbreding door de fabrikant en RDW is toegestaan. De controle op de eisen die voorvloeien uit de typegoedkeuringen van voertuigen is echter een taak van de RDW en de politie. De apk-keurmeester hoeft zich hier niet druk om te maken.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Ha, die discussie heb ik ieder jaar ook met mijn garage. En ik reken hem ieder jaar voor dat 2% van een totale spoorbreedte van de achteras van 1450 mm nog altijd 29 mm is. En laat ik nu verbreders hebben van 14 mm per kant. Heb ik in totaal nog 1 mm over. Dat is dan in ieder geval zo voor de 1e generatie SW2*. Later zijn subframe, draagarmen en misschien ook de spoorbreedte aangepast. Dat moet je zelf even nagaan, dat weet ik niet.
Nu de grap. Standaard velgen hebben een ET waarde van 45 (ja toch?), en omdat we het over echte spoorbreedte hebben, en niet over de breedte van alleen de as, moet je dat meenemen in je berekening. En gelukkig vergeet de garage dat altijd. Mijn velgen hebben een ET van 35. Dus heb ik eigenlijk 14 + (45-35) = 24 mm per kant. Niet verder vertellen hoor.
Trouwens, nieuwe verbreders zijn onderweg (van 15 mm). Lees elders over gedoe met naafmaten.
Nu de grap. Standaard velgen hebben een ET waarde van 45 (ja toch?), en omdat we het over echte spoorbreedte hebben, en niet over de breedte van alleen de as, moet je dat meenemen in je berekening. En gelukkig vergeet de garage dat altijd. Mijn velgen hebben een ET van 35. Dus heb ik eigenlijk 14 + (45-35) = 24 mm per kant. Niet verder vertellen hoor.
Trouwens, nieuwe verbreders zijn onderweg (van 15 mm). Lees elders over gedoe met naafmaten.