andere schokdempers

Alles over de ZZW30. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de ZZW30.

Moderator: Pieten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

andere schokdempers

Bericht door MRobbert »

Hoi allen,

Na vorig jaar in een slip te zijn geraakt met 'de Theo' toer, wilde ik andere schokdempers hebben.
Heb ook gekeken naar complete schroefsets, maar ik wil eigelijk niet verlagen ivm. met de vele drempels hier in Spijkcity:::|

Nou zijn er wel instelbare koni's te koop, maar dat zijn echt alleen de dempers, dus zonder veren en houder.
Heeft dit nu wel zin om te doen of niet:-/
En is dit zelf te doen?
Of kan iemand helpen; dan kan ik ze via internet bestellen.

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Gebruikersavatar
Peerke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2033
Lid geworden op: 24 dec 2006, 12:18
Type MR2: ZZW30
Locatie: Langenboom

Bericht door Peerke »

Ik heb ze zelf vervangen.
Is geen probleem hoor met het juiste gereedschap.
Afbeelding
Afbeelding
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Berichten: 3347
Lid geworden op: 28 dec 2006, 00:53
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door Xhermes »

Is goed te doen hoor je hebt eigenlijk alleen een verenspanner nodig als " speciaal " gereedschap.
Midship Runabout Blog
Website:http://mymr2.nl/
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

Dus eigenlijk is het risico dat ik de veren om me oren krijg:::|

Nou ga ik ze maar bestellen.

Robbert hoopt stiekem wel op een beetje hulp tzt.

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Gebruikersavatar
robke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1121
Lid geworden op: 05 jan 2007, 12:25
Type MR2: AW11

Bericht door robke »

ik zou toch maar goed advies vragen, of iemand met ervaring dit voor laten doen.

want zo'n veertje kan veel schade aan mens en auto aanrichten::)
Afbeelding
Brum

Bericht door Brum »

robke schreef:ik zou toch maar goed advies vragen, of iemand met ervaring dit voor laten doen.

want zo'n veertje kan veel schade aan mens en auto aanrichten::)

Hoezo???
Heb je er ervaring mee???;D
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Is wel te doen. De koni's zijn gewoonweg het beste alternatief als je de originele veerpoten en veren (of verlagingsveren) wilt behouden. Bij mij zaten de moeren die de veerpoot afsluit wel extreem vast en die hebben we dus eraf moeten stoken. Maar indien alles gewoon los gaat zoals het hoort is het een fluitje van een cent ;D

Ik heb de auto destijds wel verlaagd met de TRD veren (komen uit de Eibach fabriek en die heeft ook veren voor de mr2). Deze veren werken prima samen met de koni's en de standaard wielen, maar met grote velgen en brede dunne bandjes wordt het wel veel meer een rammelbak. Nadeel van de standaard wielen, bij de SW20, is dat de bandhoogte zo hoog is dat je dit in de bochten wel voelt en daar zijn de grote wielen dus weer meester in. Maar dit zal bij de ZZW30 minder het geval zijn, aangezien de wielen al groter zijn (toch?) als bij de SW20.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
robke
Zere vingers van het typen..
Berichten: 1121
Lid geworden op: 05 jan 2007, 12:25
Type MR2: AW11

Bericht door robke »

brum schreef:Hoezo???
Heb je er ervaring mee???;D


mijn "Leermeester" de grote................ obi one, waarschuwt mij altijd begin er niet aan mits je het juiste geeedschap hebt.:dux-blij_thumb-up:

en er is ook nog verschil in de kwaliteit van het gereedschap, vaak voor eenmalig gebruikt maakt men dan bij aanschaf een verkeerde keuze (de goedkope):::|

maar jij zult wel wete hoe ik dat bedoel, toch ?:koffie:
Afbeelding
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

tilma800 schreef:Is wel te doen. De koni's zijn gewoonweg het beste alternatief als je de originele veerpoten en veren (of verlagingsveren) wilt behouden. Bij mij zaten de moeren die de veerpoot afsluit wel extreem vast en die hebben we dus eraf moeten stoken. Maar indien alles gewoon los gaat zoals het hoort is het een fluitje van een cent ;D

Ik heb de auto destijds wel verlaagd met de TRD veren (komen uit de Eibach fabriek en die heeft ook veren voor de mr2). Deze veren werken prima samen met de koni's en de standaard wielen, maar met grote velgen en brede dunne bandjes wordt het wel veel meer een rammelbak. Nadeel van de standaard wielen, bij de SW20, is dat de bandhoogte zo hoog is dat je dit in de bochten wel voelt en daar zijn de grote wielen dus weer meester in. Maar dit zal bij de ZZW30 minder het geval zijn, aangezien de wielen al groter zijn (toch?) als bij de SW20.

De wielen onder mijn spyder zijn die van TTE en zijn 205/45/16 voor voor
en 225/40/16 voor achter.

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Brum

Bericht door Brum »

robke schreef:mijn "Leermeester" de grote................ obi one, waarschuwt mij altijd begin er niet aan mits je het juiste geeedschap hebt.:dux-blij_thumb-up:

en er is ook nog verschil in de kwaliteit van het gereedschap, vaak voor eenmalig gebruikt maakt men dan bij aanschaf een verkeerde keuze (de goedkope):::|

maar jij zult wel wete hoe ik dat bedoel, toch ?:koffie:

Ik bedoel wat jij begrijpt.;)
Nodig je mij nu uit voor de koffie??;D

Mijn ''leermeester'' deed vroeger de veren intrekken met touwen.
Dat was pas spannend, maar ja, ze hadden niet anders.
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

Heb vandaag op mijn werk door de TD zelf iets laten maken.
Gewoon met een draadeind.

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Carlo

Bericht door Carlo »

Pas wel een beetje op met wat voor veren of schokbrekers je gaat monteren. Wat is je einddoel? Je schreef dat je gespind was. Het harder maken van je auto kan ervoor zorgen dat je nog minder gewaarschuwd wordt en daarmee de over- of onderstuurreactie van de auto minder goed voelt aankomen. Bij de wat zachtere vering voel je de auto bij het eind van de grip uit de veren komen en heb je een uurtje de tijd om je voor te bereiden op een anti-slipreactie. Ik raad een slipcursus aan of een racecursus. Leer eerst het gedrag van een auto goed kennen voordat je aan de ophanging sleutelt.

Ik ben geen autotechneut, maar ik heb wel een EU-racelicentie, vandaar dat ik er iets over durf te zeggen...
Succes!
Gebruikersavatar
MRobbert
Zere vingers van het typen..
Berichten: 577
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:20
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door MRobbert »

De slipcursus staat al gepland (bij de andere mr2-club, waar ik ook lid van ben) in april.

Eigenlijk was ik van plan om koni's eronder te zetten.

Maar bedankt voor de info.

Groet Robbert
MR2-loos:*( rijdend in een Mitsubishi ASX:D
Gebruikersavatar
tilma800
Zere vingers van het typen..
Berichten: 2172
Lid geworden op: 27 dec 2006, 18:21
Type MR2: AW11
Contacteer:

Bericht door tilma800 »

Koni's zijn goed instelbaar en kunnen ook zoals origineel worden ingesteld.
Afbeelding
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he? :D
MOANDEI
Gebruikersavatar
Sjerief
Zere vingers van het typen..
Berichten: 905
Lid geworden op: 27 dec 2006, 21:18

Bericht door Sjerief »

Koni is idd erg goed
Afbeelding
Plaats reactie