Ben vanmiddag met Christopher aan de klus geweest. Alles volgens de howto van ErikV. Na 60 cent aan electro en een middagje prutsen was dit het resultaat:
En nog even met trots een van de verbindingen (waar overigens de diode verkeerd om zat )
Ik zal vanmiddag/-avond ook wel even een foto plaatsen van hoe het er bij mij uitziet nu. Echt een hele leuke mod voor weinig geld en nog functioneel ook!
ja heb ik ook zo heb trouwens ook de knipperlichten rood en er een dubbele fitting ingezet voor achterlicht\ knipperlicht krijg je mooie breede achterlichten
Na 464 keer gelezen te zijn, is er dan toch iemand die er in trapt. Uuhhhhh, die het namaakt. Was niet moeilijk toch.
Ik heb het gemaakt met de eerste versie van de lichtunits in gedachten. En dus geen rekening gehouden met verschil in lichtopbrengst of effect van de halve maantje in de latere modellen. Maar, ziet er goed uit
En misschien is het volgende te laat, maar ik zeg het toch maar even. Mijn garage doet al jaren moeilijk over deze mod bij de APK. Ik heb er dus een weerstand tussen zitten, waardoor de mistlampen niet meteen op volle sterkte branden. Het lijkt dan net of ze een fractie van een seconde later aan gaan. De garage noemt 'gelijktijdigheid' als argument, maar ik kan in de APK documentatie daar niets over vinden. Verder vinden ze dat de twee remlichten in één unit niet mogen omdat ze te ver uit elkaar staan. Vreemd, want er zijn toch wel enkele modellen met een typegoedkeuring in Nederland die zoiets ook hebben. De echte APK regels rond extra- of 3e remlichten zijn voldoende ruim te interpreteren om het wel toe te laten.
Bovendien, als ik als argument opgeef dat ik zonder deze extra lichten niet meer op val tussen alle moderne auto's met heldere lampunits, en me dus niet geheel veilig voel als ik afrem krijg ik wel sympathie van de garage.
Maar, om al dat gezeur te omzeilen, ga ik een verbeterde versie maken, met alle extra onderdelen (nou, alle...) in een module die met de originele stekkers in de kabelboom is op te nemen. En dus ook voor de APK er even tussen uit te halen zijn. Staat al ergens aangekondigd bij een topic van mij over APK perikelen in de 2.0 sectie. Maar dat is ook al weer een jaar oud. Ik ga niet zo snel meer he
Nou, toevallig heb ik vandaag een afspraak gemaakt voor APK voor de Mr2. Ik heb gevraagd of de mistlichten toegestaan zijn als remlichten. De garagehouder zei dat het geen probleem zou moeten zijn. Er zijn wel regels voor (met name de afstand t.o.v. de andere lamp speelt een rol), maar omdat mistlichten niet verplicht zijn geeft het niets. Mocht mijn auto onder een steekproef vallen, dan zouden ze de lampjes er wel even uitdraaien voor me
Ook wel leuk: vorig jaar kreeg ik een aanmerking op het profiel van de achterbanden. Ik heb nog steeds dezelfde banden erop liggen, en een jaar met heel veel kilometers later (zeker 25.000) even gevraagd of de banden een probleem zouden zijn. Hij heeft even gemeten en zei: nee, wordt een aantekening, maar er zit nog genoeg profiel op :D Goeie bandjes dus Slijtvast en toch heel veel grip! Zijn Vredestein banden.
Wel, eens even de APK eisen er op nageslagen. Versie 12-2007.
Artikel 5.2.57
toegestane lichten en retroreflectoren
Keuringseisen personenauto's, verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen
Lid 1.
l. een derde remlicht, indien het voertuig in gebruik is genomen voor 1 oktober 2001, aangebracht zodanig, dat:
1e het midden van het lichtdoorlatende gedeelte zich bevindt in het middenlangsvlak van het voertuig of de rand van het lichtdoorlatende gedeelte op een afstand van ten hoogste 0,15 m vanaf dit middenlangsvlak indien het derde remlicht niet op een vast deel van de carrosserie of bovenbouw kan worden bevestigd, en
2e de onderzijde van het lichtdoorlatende gedeelte hoger ligt dan de bovenzijde van de remlichten, bedoeld in artikel 5.2.51, onderdeel h;
Maar verder staat er ook:
Lid 4.
In afwijking van het eerste lid, onderdeel l, kunnen twee extra remlichten worden aangebracht, indien het derde remlicht niet in het midden of binnen 0,15 m vanaf het middenlangsvlak kan worden bevestigd.
Dus ik denk dat, zolang ik van mening ben dat het niet mogelijk is een centraal 3e remlicht te plaatsen zonder grote, kostbare en onomkeerbare wijzigingen, het dus WEL mag.
Ben benieuwd wat de dealer er van vind. Maar ik ben dik tevreden over Toyota Amersfoort.
Ik wil trouwens nog een IC-tje ertussen hangen met een graviteitsmeter. Zodat hard remmen gedetecteerd kan worden en de mistlampen gaan knipperen. Maar dat moet ik nog uitzoeken en dan gaat het natuurlijk weer op de lange schop.
Na 464 keer gelezen te zijn, is er dan toch iemand die er in trapt. Uuhhhhh, die het namaakt. Was niet moeilijk toch.
Bij de Celica heb ik het ook al jaren...
nadat het echte bassie en adriaan effect was geboren:D
en heb het anders gedaan. ben naar de sloop geweest en heb fittingen uit een sloper geknipt en die er tussen gesoldeerd.
ik bedoel wel van die fittingen waar 5W 21W lampen in passen. laat het nou zo zijn dat die fittingen ook in de mistlampen passen:P (misschien bij een MR2 ook wel)
dus 4 keer normaal licht en 4 keer rem licht:kus:
eerst deed de dealer er moelijk over. dus hup de schroevendraaier er bij... lampen ff lossen fittingen en lampen wisselen en klaar.
de laatste paar keren deed de dealer er niet meer moelijk over. (die weet toch wel, zodra ik thuis kom de boel weer wissel) vind het veel mooier staan.