Foutcode uitlezen

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

Vincent
Sinds een paar dagen brand het lampje van de stuurbekrachtiging (P/S) op mijn dashboard en doet mijn stuurbekrachtiging het niet meer.
Nu wil ik de foutcode uitlezen en heb in de service manual opgezocht hoe dat in zijn werk gaat. Er staat dus dat je een SST (special service tool) nodig hebt om de 2 connectoren te verbinden. Is dit echt wat speciaals of gewoon een elektriciteits draadje??

Image
Green Goblin
Type MR2: AW11
voorzover ik weet alleen een draadje...

maar je hebt het bestelnummer: 09843-18020....

dus bestellen bij toyota, dna krijg je waarschijnlijk een draadje voor 15 euro..;D
jrb
alles wat geleid kun je gebruiken. een draadje of een splitpen
rooderick
Paperclip werkt ook heel goed.;D
Wel eentje die geen kleurtje heeft natuurlijk.:P
Surferdude
Maar alvorens je deze dure investering gaat afrekenen zou ik je eerst willen adviseren om het probleem met je stuurbekrachtiging als volgt op te lossen:

Draai je contactsleutel een keer of 20 - 30 om zonder de auto te starten.

Bij verschillende mensen met deze vage klacht heeft het geholpen. Ja ook in The States en The Uk hebben sommigen hier last van en vaak is het na deze actie verholpen, probeer het eens.
johnwoo
Zere vingers van het typen..
Een paperclip werkt het makkelijkst... Beetje buigen en in de terminals proppen, dan contact aanzetten en tellen maar :)
Vincent
Green Goblin wrote:voorzover ik weet alleen een draadje...

maar je hebt het bestelnummer: 09843-18020....

dus bestellen bij toyota, dna krijg je waarschijnlijk een draadje voor 15 euro..;D

Very true ;D ;D

Gewoon een paperclip dus. Thanks allemaal.
Mr2-wouter
Werkt wel alleen als er ook echt een lampje is gaan branden, anders hoef je je niet eens de moeite te doen om naar buiten te lopen ;) Daarnaast als de auto stil gestaan heeft is de code er zo uit ;)
johnwoo
Mr2-wouter wrote:Werkt wel alleen als er ook echt een lampje is gaan branden, anders hoef je je niet eens de moeite te doen om naar buiten te lopen ;) Daarnaast als de auto stil gestaan heeft is de code er zo uit ;)
Als er geen code in staat knippert hij gewoon constant (om de halve seconde), dus dat merk je dan snel genoeg.
De code verdwijnt pas als je de ECU even van de prik afhaalt, dus wanneer de accu los is geweest of (makkelijker) als je de EFI zekering er even uit haalt. Van stilstaan (of het moet zolang zijn dat de accu leegraakt :P) of uitlezen verdwijnt de code niet!
Vincent
Bij het uitlezen knipperde het lampje constant. Ik heb het oliepeil gecontroleerd van de stuurbekrachteging en er zat nog net een druppel onderaan de peilstok, dus dat zal het probleem wel zijn. Morgen maar even langs de garage.
MR2maniac
Knop gevonden hoor !
Ik heb dit probleem ook een keer gehad begon mijn lampje ook te branden. Naar lang zoeken vond ik het probleem. Als je de voorklep open doet dan zit er aan de rechter kant een relais. Groot ding kun je niet missen. Deze schakelt dan niet door er met een hamer voorzichtig op te tikken spring deze los. Hierna was bij mij het probleem voor altijd verholpen.

Je kunt natuurlijk ook altijd even proberen om rechtstreeks de plus op de stuurbekrachtigingsmotor te zetten. Als deze begint te draaien weet je zeker dat hij niet stuk is.

Succes.

Ps. Wel de speciale olie van toyota gebruiken in je stuurbekrachtiging. Het systeem schijnt nogal gevoelig te zijn. Iets van €30 euro de liter.
Vincent
Nou het probleem is verholpen; was dus een gewoon een kwestie van olie bijvullen. (rijdt toch wel weer erg lekker met stuurbekrachtiging ;D)
mabu66
Ik lul al aardig mee !
en hoe werkt de de paperclip methode bij een zzw30 ?
(andere stekkeraansluiting met 2x8)
enne, waar kan ik het zien knipperen, (om te tellen)

jaja ik weet het, dit is niet het juiste hoofdstuk (SW20) ...............
Green Goblin
Die werkt met een obdII-reader...
mabu66
Ik lul al aardig mee !
dus toch op zoek naar een reader, of even langs de garage.................
Green Goblin
Post Reply