Remmen niet goed ontlucht?

Alles over de SW20. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de SW20.

Moderator: Pieten

T-Jay
Ik lul al aardig mee !
Hey,

Ik heb vanmiddag mijn remmen rondom gereviseerd omdat er 2 aanliepen. Ging allemaal goed, maar nu twijfel ik of ze goed ontlucht zijn.

Het volgende doet zich voor. Als ik een paar keer pomp met het rempedaal komt er netjes druk op, echter als ik een stukje rij is de druk minder. Als ik dan weer een paar keer pomp word de druk weer goed...

En zo gaat het heel de tijd zeg maar :-/ remt voor de rest wel gewoon goed hoor maar voelt zo rottig zo'n slap pedaal dat je eerst op moet pompen ;D

Gr. T-Jay
Dokter Rob
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
gewoon opnieuw ontluchten, geen risico nemen!
Bremo
Vermoedelijk is er meer aan de hand.. zover ik weet voelt een slecht ontlucht remsysteem altijd sponzig aan. Ongeacht of je hem oppompt oid. Misschien ergens een lekkage? of hoofdremcilinder niet in orde?
Green Goblin
Ontluchten...
West
Ik lul al aardig mee !
Ik gok je hoofdremcilinder kapot,

Heb ik ook gehad.
Arnie
Ik zou beginnen met nogmaals eens goed ontluchten !
Zeker omdat je 2 remklauwen los hebt gehad.....
N!co
Ik lul al aardig mee !
West wrote:Ik gok je hoofdremcilinder kapot,

Heb ik ook gehad.
Kan zeker gebeuren als je remvloeistof doorgepompt hebt met het rempedaal. Je drukt hem dan namelijk helemaal naar de bodem waar de cylinder normaal niet komt, en dan kan die gaan lekken. Daarom is het beter met een vacuumpomp de remvloeistof door de ontluchtingsnippel van de remklauw te 'trekken'.

Maar idd, eerst nog ff proberen te ontluchten.:D
bogey
N!co wrote:Kan zeker gebeuren als je remvloeistof doorgepompt hebt met het rempedaal. Je drukt hem dan namelijk helemaal naar de bodem waar de cylinder normaal niet komt, en dan kan die gaan lekken. Daarom is het beter met een vacuumpomp de remvloeistof door de ontluchtingsnippel van de remklauw te 'trekken'.

Maar idd, eerst nog ff proberen te ontluchten.:D

Eerst ffe goed ontluchten, werkt dat niet dan verder zoeken, stap voor stap, toch wel lekker als je remmen het goed doen.
subke
ik heb vandaag toevallig ook 2 trommelremmen vervangen van een civic en die erna precies hetzelfde als jou.
we hebben hem ontlucht en toen was die beter dan ooit dus gewoon ontluchten is niks kapot ofso!
Bremo
Of het bij auto's ook werkt weet ik niet.. maar wat ik bij de remmen van m'n brommers ontluchte ik eerst op de normale manier.. zoveel mogelijk lucht eruit. Vervolgens pompte ik alle zuigers er behoorlijk ver uit. Even opletten dat de m/c niet droogt loopt.. en dan daarna voorzichtig de zuigers in de remklauwen terug duwen (wel van te voren goed schoon maken natuurlijk). Zodoende verplaats je een behoorlijke berg remvloeistof naar de m/c en de kans dat er daarna nog luchtbellen in het systeem zitten is erg klein. Tenminste, hier werkte die methode erg goed. Of het schadelijk is voor de m/c weet ik niet.. ::)
T-Jay
Ik lul al aardig mee !
Heb de remmen gister nog een keer ontlucht en het is nu een stuk beter ;D

Is het belangrijk dat wanneer je het nippel van de klauw weer dichtdraait dat het rempedaal ingedrukt is? Lijkt mij dat dit alleen is omdat hij dat geen lucht meer aan zou kunnen zuigen? En aangezien dat ik mijn 1e poging niet het geval kon zijn omdat ik er een slangetje op had zitten in een potje met remvloeistof, dacht ik dat het wel goed ontlucht zou zijn...

Bij de 2e poging het rempedaal dus maar vastgezet met behulp van een potkrikje en dan pas het nippel dichtgedraaid bleek dus wel effect te hebben.

En is de volgorde van ontluchten ook nog belangrijk? Had ik in de 1e poging ook geen rekening mee gehouden en bij de 2e weer wel. Eerst linksachter dan rechtsvoor dan rechtsachter en daarna linksvoor (volgorde die ik op internet had gevonden)

Dus wat nou precies fout is gegaan bij de eerste keer weet ik niet helemaal zeker. Maar het is nu in ieder geval goed. :)

Gr. T-Jay
Bremo
Het is inderdaad goed mogelijk dat de remvloeistof terug zakte de remklauw in, omdat er geen druk meer op stond. Het trekt dan gewoon weer wat lucht mee naar binnen. Maar mooi dat het gelukt is.. goed werkende stoppers zijn fijn :D
tilma800
Je moet het ook eigenlijk met z'n 2-en doen, dan is het zo voor elkaar. flink doorspoelen met nieuwe olie.
bogey
T-Jay wrote:Heb de remmen gister nog een keer ontlucht en het is nu een stuk beter ;D

Is het belangrijk dat wanneer je het nippel van de klauw weer dichtdraait dat het rempedaal ingedrukt is? Lijkt mij dat dit alleen is omdat hij dat geen lucht meer aan zou kunnen zuigen? En aangezien dat ik mijn 1e poging niet het geval kon zijn omdat ik er een slangetje op had zitten in een potje met remvloeistof, dacht ik dat het wel goed ontlucht zou zijn...

Bij de 2e poging het rempedaal dus maar vastgezet met behulp van een potkrikje en dan pas het nippel dichtgedraaid bleek dus wel effect te hebben.

En is de volgorde van ontluchten ook nog belangrijk? Had ik in de 1e poging ook geen rekening mee gehouden en bij de 2e weer wel. Eerst linksachter dan rechtsvoor dan rechtsachter en daarna linksvoor (volgorde die ik op internet had gevonden)

Dus wat nou precies fout is gegaan bij de eerste keer weet ik niet helemaal zeker. Maar het is nu in ieder geval goed. :)

Gr. T-Jay

Toppie, ook weer opgelost, goed om te onthouden:applaus-smiley:
patjuh_GTI
dan zijn inderdaad je remmen niet goed ontlucht, moet je eigenlijk met zn 2en zijn, de ene goed pompen en de andere ontluchten en bijvullen. en uitkijken als je velgen gespoten zijn, als daar remvloeistof opkomt lost de lak op!
Post Reply