Onregelmatige stationair loop goeie 4AGE

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

Roland
Hallo allemaal

In m'n aw11 ligt een erg goeie 4age, deze verbruikt 0,0 olie en koelvloeistof ook al heeft ie bijna 2 ton gelopen. En gisteravond hield ik nog een saab (9-3) 2.0 turbo bij :P
Ik bedoel dus te zeggen, dat de 4age in prima staat verkeerd. Maar met stationair lopen loopt hij onregelmatig en schudt hij daardoor ook. Hij komt niet heel laag dat ie bijna uitvalt, maar vlak boven de 1000 rpm zit ie een beetje te dansen.

Een vriend van me zei dat dat waarschijnlijk door de ielige bougiekabels kwam die erop zitten, hij vertrouwde dat niet echt. Ik heb eigenlijk geen idee of dat kan. Wat zijn jullie ideeën?
ErikV
Zere vingers van het typen..
Heb je een open luchtfilter? Met een heel kort stukje pijp tot de luchtmassameter of het gasklephuis?
Probeer eens het filter meer afstand te geven, dus met een stuk pijp van ongeveer 20 centimer. Dan moet je waarschijnlijk wel de bocht om, en kom je grofweg naast de accu uit. Ik denk dat dat helpt.

Dat is in ieder geval mijn ervaring, sinds ik het standaard luchtfilterhuis heb vervangen door een open luchtfilter op MAF.
Roland
Nou, de vorige eigenaar had een K&N echt rechtstreeks op de luchtinlaat geschroefd, deze heb ik vervangen door een nieuwe Green (die K&N was echt te ranzig) en he ik er een buis van circa 30 cm tussen gehangen waardoor ik idd naast de accu uit kom. Hij wijst schuin naar beneden, hoek van 45 graden.

Image

Die zwarte buis heb ik voor de aardigheid ondertussen maar even naar het luchtfilter gericht al lijkt het me een beetje nutteloos.
Hij heeft op deze manier alleen niet erg veel bescherming tegen regendruppels die via het rooster naar binnen kunnen druppelen. Het gaat maar om een heel klein oppervlakte wat nat kan worden maar toch.

Deze mod heeft ie al een tijdje, en daardoor loopt ie wel beter als eerst.

nog een plaatje:
Image
ErikV
Ha, ik was net even te vroeg. Zag direkt na mijn eerste post in een ander topic al deze foto. En da's precies zoals ik bedoel, om het probleem op te lossen. En dat werkt niet voldoende. Jammer.
Helaas moet ik nu toegeven dat ik geen andere ideeen heb.

Iemand anders?
Xhermes
Type MR2: AW11
Misschien luchtfilter ff schoonmaken?
Roland
Ik heb niet echt het idee dat het daaraan ligt. Ik bedoel, het luchtfilter kan schoner, maar je zou zeggen dat ie daardoor lager zou gaan 'dansen'.
Hij draait nu minimaal 1000 toeren, en danst daarboven. Dus eigenlijk gaat ie juist hoger dan de bedoeling is, denk ik.

@ErikV, bedankt iig.
Xhermes
Ontluchten? Schijnt ook wel dat dansen van het toerental te veroorzaken.
Roland
Ontluchten van wat?
spieker
misschien een lek in een vacuum slangetje
je kan de slangetjes ff inspuiten met zeepsop of gaslekzoeker is bijna het zelfde;)
Brum
Zie ik dat nu goed?
Heb jij op het gasklephuis een vacuumslangaansluiting niet in gebruik?(naast het andere vacuumslangetje)
Als deze nog open is zou ik daar eerst eens naar kijken.
Electric S
Daar zit een stoppertje op... kijk maar eens goed.
ErikV
Vreemd eigenlijk dat we blijkbaar het zelfde 'probleem' hebben terwijl we verschillende technieken hebben voor de luchttoevoer meting.

Nu moet ik wel zeggen dat gewoon stationair bij mij stabiel is, ongeacht warme of koude motor. Ik krijg de schommelingen pas als ik onbelast het toerental iets laat klimmen, tot zo net boven de 1500 RPM. De variatie is dan ongeveer 350 tot 500 RPM.

Misschien ten overvloede nog wat foto's.
Originele situatie:
Image

En de situatie na mijn kleine aanpassingen:
Image
Roland
Waarom is dat schroefje op de eerste foto weg? met dat rode cirkeltje eromheen?

Bij mij loopt ie eigenlijk soepel, alleen met stationair niet.
Dat wil zeggen een warmgedraaide motor op stationair. Bij de automatische choke van de ECU als het allemaal nog koud is dan loopt ie perfect, en danst ie absoluut niet.
brum wrote:Zie ik dat nu goed?
Heb jij op het gasklephuis een vacuumslangaansluiting niet in gebruik?(naast het andere vacuumslangetje)
Als deze nog open is zou ik daar eerst eens naar kijken.
Naar jou luister ik pas over een half jaar :P ;)
Roland
Dus samengevat, als er gas gegeven wordt (door mij of door de autochoke van ECU) dan loopt ie perfect op 1 toerental. Is ie warm en draait ie echt op z'n stationair toerental, dan danst ie.

Maar ik heb eigenlijk geen idee wat die vacuum slangetjes doen, en hoe dat dus een relatie heeft met het stationair toerental.
Wat verzorgt nou eigenlijk het stationair toerental, de ECU of een ander mechanisme?
En misschien moet ik nog maals eens aan die grote afstelschroef proberen te draaien, kijken of ik em stabiel kan krijgen op die manier?
Brum
Naar jou luister ik pas over een half jaar :P ;)[/quote]

Dat is nou heel jammer, had ik nou DE oplossing voor jou probleem.:idea8:
Maar moet je maar ff een half jaar wachten.:P
Wiki_Maaike
;D
SJMR2
ik heb dit ook vaak mee gemaakt.

1:valse lucht inlaat traject
2:luchtfilter toch te dicht op inlaat.. (Ik kwam achter accu uit en toen was het goed.)
3: injectie reiniger erin mikken (in tank bij de benzine) wil ook wel eens helpen. (in ieder geval is al 2x de oplossing geweest bij mij) En nee geen 2x de zelfde auto heb namelijk 18 aw11jes gehad:lach:

als ik kijk zou ipc het luchtfilter goed moeten zijn op deze wijze. Zou ik dus beginnen met een potje injectie reiniger.

Kijk ook even of er niet ergens een injector lekt hebben we ook eens gehad kreeg je ook zo,n effect alleen kwam er ook een benzine damp uit de motorruimte. Wat dus bij jouw niet zo is.
Roland
Nou ik ruik opzich wel eens wat ja. Misschien toch nog even checken.
Moet ik nog op bepaalde merken letten met dat injector reiniger, of maakt het allemaal niet zoveel uit?
ROB-E
spieker wrote:misschien een lek in een vacuum slangetje
je kan de slangetjes ff inspuiten met zeepsop of gaslekzoeker is bijna het zelfde;)

werkt niet... dan slupt hij die zeepsop bende naar binnen...
gaat ie nog beroerder starionair lopen.

beetje remmenreiniger er op spuiten... als er ergens een lek zit gaat hij ff verhoogd startionair draaien;)
Roland
waarom werkt remmenreiniger dan wel in dat geval?
Post Reply