Olielek rond krukaspoelie?

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

ErikV
Zere vingers van het typen..
Wel, feest vandaag. Eerst de pekelslet (Corolla) vandaag zijn welverdiende grote beurt gegeven. Aan het eind van de dag ben je een lieve duit kwijt.

Vervolgens de AW11 maar eens uit de stalling gehaald. Je kent dat wel, rubbers weer terug, banden op spanning brengen, olie peilen, accu erin. En dan starten. Tik, en lopen natuurlijk. Vier maanden stil is geen probleem.
Even stationair laten draaien en dan de garage uit.
Vlak voordat ik weg ga zie ik een donkere vlek op de garagevloer. Wat nu? Nader bekeken is het een olieplas die al was weggetrokken, maar daarop weer een nieuw plasje olie. Wat? Onder de auto zie ik een druppel hangen. *@#$*@#$**@ (Niet te herhalen krachtterm) Olielekkage !
Eenmaal thuis (het is maar een paar minutjes rijden) eens met de lamp gezocht naar de oorsprong. Bovenkant van het blok is droog. Halverwege de zijkant (voorkant? nou, de korte zijde aan de bijrijderskant), dus vlak boven de krukaspoelie zit een donkere vlek.
Bingo :(

De oude en nieuwe olievlekken laten mij geloven dat het alleen lekt als er oliedruk is, dus als 't torretje loopt. Mee eens?
En is de conclusie over de schuldige ook de goede? In dat geval ben ik niet blij, helemaal niet blij. Overmorgen moet hij voor de APK. Afkeur dus zeker. En het is op de uiterste datum, dus even naar Willie voor herstel gaat niet. Dat wordt een slechte (en dure) start van het seizoen.

Zo, frustraties er even uit. Morgen weer een dag.
Green Goblin
Type MR2: AW11
Sinds wanneer is olie-lekkage apk-afkeur ?
ErikV
Green Goblin wrote:Sinds wanneer is olie-lekkage apk-afkeur ?
Tja, ik heb nog gezocht in dat mooie document wat ik zelf notabene heb zitten promoten hier. En daar kon ik er niets over vinden !
Maar ik kan dat gewoon niet geloven. Ik hoop het maar, dan ben ik even gered. En heb ik tijd om voor Duderstadt te sparen voor een halve blokrevisie.

Ik merk het wel.....

Toch wel wat geruststelling :P
Brum
Bij ernstige olielekkage kan hij afgekeurd worden.
Hoe ernstig dat mag zijn,wordt bepaalt door de keurmeester.
ullmaster
Ik lul al aardig mee !
als je een spoor achterlaat wel, anders niet. even schoonvegen en sparen maar. het zal de krukaskeerring zijn, is niet duur. maar moet alles los daar sterkte
erikmr
8) een keerring is niet zo duur
maar het werk dat zijn de kosten
ROB-E
haal ook even de verdelerkap los.
het is een bekend probleem dat hij daar over de as olie lekt.

suc6 ermee
Mark_MR2
als je alleen olie ziet boven de krukaspoelie zou het lekkage van de stroomverdeler kunnen zijn. je moet er even onder kijken terwijl de motor loopt. als de stroomverdeler lekt drupt het vanaf daar zo naar beneden. ik heb dat namelijk zelf ook gehad. nu heb ik ook een lekke krukaskeerring en bij mij lekt ie onder de krukaspoelie en lekt het langs het carter zo naar voren waar het er dan vanaf drupt.

succes ermee
bond
Bij mijn tijdens de apk olie lekkage langs slange van de olie koeller en bij de verdeller. Goed gekeurd en afgemeld geen na controlle. En toen slange vervangen. En lekt nu nog een heeeeeeeeeeel klien beetje bij de verdeller.
ErikV
Hee, bedankt voor alle reacties. En blijkbaar hebben meer mensen dit ervaren, vandaar de goede tips. Daar ga ik zeker iets mee doen. Alleen niet meer voor de APK. Die moet de AW geheel op eigen kracht doorkomen.

Gelukkig is het niet heel erg veel, zeker geen spoor. Bovendien krijgt de gele altijd een voorkeursbehandeling. Iedereen bij de garage is er weg van. Als ik 'm voor de deur zet, is er niemand meer aan het werk. Moeten ze allemaal komen kijken ;D

Ik vrees nu al voor de verhouding kosten arbeidsloon/prijs onderdeel. Dat zal wel weer extreem zijn. Als ik in een goede bui ben, breng ik 'm gewoon naar Willie. Er zijn nog een paar andere dingen die beter kunnen.

Morgen is de dag.....

(wordt vervolgt)
Etter
ErikV wrote: Gelukkig is het niet heel erg veel, zeker geen spoor. Bovendien krijgt de gele altijd een voorkeursbehandeling. Iedereen bij de garage is er weg van. Als ik 'm voor de deur zet, is er niemand meer aan het werk. Moeten ze allemaal komen kijken ;D
wat doet een kleur toch veel bij een auto :mexico-smile:
ErikV
Green Goblin wrote:Sinds wanneer is olie-lekkage apk-afkeur ?
Nou, vandaag dus nog niet. Met andere woorden, zonder problemen door de APK :lach:
Etter wrote:wat doet een kleur toch veel bij een auto :mexico-smile:
En niet alleen bij het garage personeel !
Helaas vandaag door het slechte weer naar de Toyota gereden, dus het schone was er meteen al af. Ze waren wel zo aardig om de AW na de keuring onder het afdak te zetten :D
Eenmaal thuis heb ik het aanbod om een DVDtje te kijken afgeslagen. Ik ben meteen de auto weer gaan poetsen. Het zal inderdaad wel de kleur zijn. Zijn vorige baasje had er ook al last van :X

Geeft niet, is niet levensbedreigend. Besmettelijk dus weer wel.

Misschien nog goed nieuws over de olielekkage. De keurmeester had de indruk dat het ook de pakking van het carter kan zijn. Dat zou al heel wat schelen. Ik hoop maar dat het zo eenvoudig is. Na mijn vakantie kijk ik verder.
Post Reply