Iedereen heeft er een mening over, maar zelden is die gebaseerd op feiten: CO2 uitstoot. Of de aarde nu wel of niet opwarmt en of dat nu wel of niet door CO2 en andere gassen veroorzaakt wordt is tegenwoordig eigenlijk niet zo relevant meer. Het politieke klimaat is nu eenmaal zo dat men er van uitgaat dat het inderdaad zo is en zolang dat het geval is zullen we er mee moeten leven.
De mens is van nature geneigd problemen liever bij een ander in de schoenen te schuiven en wat is dan makkelijker dan naar zo'n mooi glimmende grote en snelle auto te wijzen? Je kon toch al niet lijden dat je buurman of -vrouw die wagen had en jij niet en nu kun je eindelijk hem of haar 'ligitiem' een schuldgevoel aansmeren! Mooi spul, dat milieu...
Zodoende zat ik op een verjaardag en kreeg ik dus commentaar dat mijn auto toch wel slecht voor het milieu moest zijn. Mijn antwoord dat haar nieuwe 32" plasma TV in feite op kolen loopt en dus net zo 'slecht' is voor het milieu werd met ongeloof beantwoord.
Naar aanleiding van dit gebeuren was ik wel eens benieuwd naar de feiten: wat produceert nu hoeveel CO2 en bij welk verbruik? Een dagje bronnenonderzoek en wat rekenwerk in Excel leverde onderstaande interessante gegevens op.
Electriciteitcentrales
CO2 Uitstoot in kilogrammen per kilowattuur naar brandstofsoort
Olie - 1,7000 kg
Diesel - 1,0950 kg
Kolen - 1,0125 kg
Gas - 0,5325 kg
Gemiddeld: 1,085 kilogram CO2 per kilowattuur.
Bij de berekening van de CO2 uitstoot van apparaten ben ik van dit gemiddelde uitgegaan omdat niet te herleiden is welk deel van de door een apparaat gebruikte stroom uit wat voor centrale afkomstig is. Groene stroom heb ik buiten beschouwing gelaten om dezelfde redenen, plus je kan je afvragen wat precies 'groen' is. Biomassa stoken wordt ook als groene stroom gezien, maar daar komt wel CO2 bij vrij natuurlijk.
Brandstoffen
CO2 uitstoot in kilogrammen per liter
Benzine - 2,2200 kg
Diesel - 2,5800 kg
LPG - 1,6100 kg
Aardgas - 1,7800 kg (n.b.: per m³)
Voor de geïnteresseerden is helemaal onderaan de scheikundige berekening van de CO2 opbrengst per liter volledig verbrande benzine en diesel te vinden.
Op basis van mijn gemiddelde verbruik van 1:6 en gemiddeld 3000 kilometer per jaar over de afgelopen 29 jaar verstook mijn corvette ca. 500 liter bezine per jaar; dit komt dus neer op 1110,00 kilo CO2 per jaar.
Elektrische apparaten
Nu eens kijken naar elektrische apparaten en hun verbruik. Dit is gebaseerd op gemiddelden: veel hangt af van het type apparaat en hoe vaak en hoe lang het gebruikt wordt. Denk daarom overal 'Een gemiddelde...' voor, want het is niet 1 op 1 toepasbaar op elk apparaat. Mooi voorbeeld is de computer: heb je een oude bak met 200W voeding of een Quad core met dual NVidia GTxxxx en vier Raptor schijven? Bij een paar apparaten heb ik ter illustratie het gemiddelde gebruik erbij gezet.
Wil je de echte CO2 uitstoot weten? Koop dan een verbruiksmeter (€ 20,- bij Conrad) en meet gedurende een maand het daadwerkelijke verbruik en vermenigvuldig dat met het gemiddelde hierboven.
Apparaat - Kilowattuur per jaar - CO2 uitstoot in kg
Tuinvijver met grote pomp - 4000 - 4340,00
Huishouden - 3402 - 3691,17
Sauna (1) - 2350 - 2549,75
Electrische boiler - 2000 - 2170,00
Electrische kachel - 1200 - 1302,00
Tropisch aquarium - 1168 - 1267,28
Airco - 1075 - 1166,38
Waterbed - 734 - 796,39
Wasdroger - 600 - 651,00
Plasmascherm (2) - 600 - 651,00
Vloerverwarming - 600 - 651,00
Computer - 337 - 365,65
LCD scherm (3) - 190 - 206,15
Stoomcabine - 180 - 195,30
Whirlpool - 93 - 100,91
Tuinvijver met kleine pomp - 90 - 97,65
Zonnebank (4) - 31 - 33,85
1: Infrarood sauna voor 1 of 2 personen, twee keer per week een half uur
2: Bij 400 watt vermogen, 10kWh standby/jaar en 4 uur aan per dag
3: Bij 32 inch, vermogen 125 watt, 1,3 kWh/jaar standby en 4 uur aan per dag
4: Bij 1200 watt vermogen, half uur per week
Benzine - berekening
Benzine is (bij benadering) octaan C8H18. Het moleculair gewicht is 8*12+18*1=114u. Oftewel, 1 mol weeg 114 gram. 1 liter benzine weegt 720g, oftewel 720/114=6.31 mol. Dus het verbranden van 1 liter benzine levert 6.31*8=50.48 mol CO2 op. 1 mol CO2 weegt 12+2*16=44g. Dus 50.48 mol CO2 weegt 50.48*44=2221g, oftewel 2.22kg.
Diesel - berekening
Diesel is (bij benadering) C16H34. Moleculair gewicht 16*12+34=226u 1 liter weegt 830g, oftewel 3.67 mol. Verbrand levert dit 3.67*16=58.72 mol CO2 op. Dus per liter diesel genereer je 58.72*44=2583g, of 2.58kg CO2. Dat is dus 258kg CO2 per 100 liter diesel
Bronnen
o.a.
Sustainable Energy and Economy Network (SEEN)
Transnational Institute (TNI)
Senternovem
VROM
Essent
Milieucentraal
CO2 consult
http://blogger.xs4all.nl/theebe/archive ... 27963.aspx
dus bij deze, fijne verjaardagsavond...
(dit soort onderwerpen pas aansnijden na een stuk of 6 alcoholische versnaperingen voor het beste resultaat...)
Verjaardag: hoe kom je de avond door...
Moderator: Pieten
- Surferdude
Dus als ik die Tuinvijver met grote pomp, de Tropische aquariums, ons Waterbed, de Wasdroger, de Plasma TV, de Vloerverwarming, de Computers met LCD schermen en de Zonnenbank niet meer gebruik kan ik 2,3674 jaar eerder een S2000 kopen?
Begrijp ik dat goed? Handig hoor, lijkt me simpel, kan ik ook Ing net zo goed op straat zetten.
Begrijp ik dat goed? Handig hoor, lijkt me simpel, kan ik ook Ing net zo goed op straat zetten.
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
Apparaat - Kilowattuur per jaar - CO2 uitstoot in kg
Airco - 1075 - 1166,38
Wasdroger - 600 - 651,00
Computer - 337 - 365,65
Gelukkig, ik heb bovenstaande niet, hoef me niet schuldig te voelen...
Door het ontbreken van bovenstaande spaar ik het milieu dus...
Moet ook wel, als voorbeeld voor de maatschappij...
Airco - 1075 - 1166,38
Wasdroger - 600 - 651,00
Computer - 337 - 365,65
- Dokter Rob
en dan nog, volgens de laatste berichten spuugt ie zelfs de crackers weer uit...
- Dokter Rob
Je bovenarm loopt door in de voeg...
Dokter Rob wrote:Benzine - berekening
Benzine is (bij benadering) octaan C8H18. Het moleculair gewicht is 8*12+18*1=114u. Oftewel, 1 mol weeg 114 gram. 1 liter benzine weegt 720g, oftewel 720/114=6.31 mol. Dus het verbranden van 1 liter benzine levert 6.31*8=50.48 mol CO2 op. 1 mol CO2 weegt 12+2*16=44g. Dus 50.48 mol CO2 weegt 50.48*44=2221g, oftewel 2.22kg.
Had dat vorig jaar gepost... dan had ik mss een beter cijfer voor mijn scheikunde gehaald
- Dokter Rob
Das geen scheikunde, das logisch denken...
en dat was vorig jaar ook al zo...
en dat was vorig jaar ook al zo...
- stampertje
miss kun je er nog wel een corvette bijkopen dan 
Dokter Rob wrote:Apparaat - Kilowattuur per jaar - CO2 uitstoot in kg
Airco - 1075 - 1166,38
Wasdroger - 600 - 651,00
Computer - 337 - 365,65
- Dokter Rob
Je ziet het niet helemaal zoals ik het heb bedoelt Pieter.
Ik had de intentie om er 1 bij te kopen, dat heb ik niet gedaan. Dus heb ik die ene computer niet...
Ik ben ook heel blij dat ik geen vijver heb met een kleine pomp, dan duurt het zo lang voor de 80 M3 is rondgepompt...
Lijkt me logisch dat ik geen tropisch aquarium heb, dat zijn echt milieu killers...
een airco heb ik al in de mercedes, de crx, de corvette en de chrysler. dus zet ik geen airco in mijn huis neer, als het zo warm is dan rijd ik wel een paar kilometer, en zo bespaar ik een airco uit...
Een 32 inch plasma scherm? blij dat ik die niet heb, dan zou ik ook een bril moeten kopen, nu kan ik tenminste ook vanaf 7 meter de ondertitels goed lezen...
Vloerverwarming heb ik niet in de woonkamer, dus daar bespaar ik het milieu ook...
En een zonnebank? sorry, je kent Marjolein...
En wederom is Rob een goed voorbeeld voor de maatschappij...
Ik had de intentie om er 1 bij te kopen, dat heb ik niet gedaan. Dus heb ik die ene computer niet...
Ik ben ook heel blij dat ik geen vijver heb met een kleine pomp, dan duurt het zo lang voor de 80 M3 is rondgepompt...
Lijkt me logisch dat ik geen tropisch aquarium heb, dat zijn echt milieu killers...
een airco heb ik al in de mercedes, de crx, de corvette en de chrysler. dus zet ik geen airco in mijn huis neer, als het zo warm is dan rijd ik wel een paar kilometer, en zo bespaar ik een airco uit...
Een 32 inch plasma scherm? blij dat ik die niet heb, dan zou ik ook een bril moeten kopen, nu kan ik tenminste ook vanaf 7 meter de ondertitels goed lezen...
Vloerverwarming heb ik niet in de woonkamer, dus daar bespaar ik het milieu ook...
En een zonnebank? sorry, je kent Marjolein...
En wederom is Rob een goed voorbeeld voor de maatschappij...
-
Bremo
Wat fijn om te lezen dat er meer zijn die het hele milieu gebeuren niet zomaar slikken als zoete koek! Zoek eens wat rond naar "The great global warming swindle". Nu ga ik niet beweren dat dat wel volledig de waarheid is, want dat is tegenwoordig haast niet meer te achterhalen. Maar het is zeker te moeite van het kijken waard. Het heeft online gestaan, weet niet of dat nog zo is. Voor de geïntresseerden heb ik hem als avi (~700mb).
Wat wel frapant is is dat auto's het meest verontreinigen bij het maakproces. Niet in al die jaren erna bij het gebruik. Althans, zoiets heb ik ooit eens gelezen. Maar daar hoor je niemand over.. want dan worden er geen nieuwe auto's meer verkocht, dus komt er minder btw en bpm binnen! (sommige auto's zijn in belgië bijna 30% goedkoper..
)
Een kat mag dan wel de uitlaatgassen schoner maken.. zoek voor de grap eens uit waar ze dat van maken. En wat voor puinhoop er gemaakt is om dat spul uit de grond te halen
Het "milieu" is volgens mij ook gewoon één groot economisch schandaal aan het worden. Wel slurptax maar geen motiverende middelen om meer mensen op gas te laten rijden. En als ik dan zie waar de heren politici (met hun voorbeeld functie) zelf allemaal in rijden.. allemaal grote dikke en vrij nieuwe wagens? En af en toe een prius.. die helemaal niet zo ontzettend zuinig is en ondanks de berg met accu's juist helemaal niet zo goed is voor moedertje natuur
Als je echt zuinig wilt rijden koop je een Lupo 3liter.. volgens tests kun je daar de 1 op 40 mee halen! Maar dat wil niemand natuurlijk.. dan komen er weer argumenten boven tafel van te klein, te gevaarlijk en te weinig luxe.
Ga je dan verder kijken dan mobiliteit alleen.. kijk dan eens naar het aantal electronische apparaten in een huishouden tegenwoordig. En vergelijk dat eens met pak m beet, begin jaren 90. Dat is niet alleen enorm toe genomen, met de grondstoffen die daar voor nodig zijn en "gewonnen" en gemaakt moeten worden. Maar ook hun verbruik natuurlijk. Wat me daar nog het meest aan irriteert is dat het volkomen normaal is dat het gewoon niet lang mee gaat. Een paar jaar en een gsm is allang afgeschreven? Computers? Idem.. en na de breedbeeld kwam het platte scherm. Vroeger deed men wel 20 jaar met een goeie stereo installatie! en idem met de televisie! En misschien geloven jullie het niet.. maar we hebben een Casio rekenmachine in huis van 25 jaar oud. Dat ding doet het nog perfect.. op de EERSTE set batterijen.. en dat is geen geintje. Dus welke technologische vooruitgang hebben we de afgelopen paar descennia geboekt? geen duurzaamheid in elk geval. Maar zolang het voor banen zorgt en een goeie economie? dan mag alles..
Wat wel frapant is is dat auto's het meest verontreinigen bij het maakproces. Niet in al die jaren erna bij het gebruik. Althans, zoiets heb ik ooit eens gelezen. Maar daar hoor je niemand over.. want dan worden er geen nieuwe auto's meer verkocht, dus komt er minder btw en bpm binnen! (sommige auto's zijn in belgië bijna 30% goedkoper..
Een kat mag dan wel de uitlaatgassen schoner maken.. zoek voor de grap eens uit waar ze dat van maken. En wat voor puinhoop er gemaakt is om dat spul uit de grond te halen
Het "milieu" is volgens mij ook gewoon één groot economisch schandaal aan het worden. Wel slurptax maar geen motiverende middelen om meer mensen op gas te laten rijden. En als ik dan zie waar de heren politici (met hun voorbeeld functie) zelf allemaal in rijden.. allemaal grote dikke en vrij nieuwe wagens? En af en toe een prius.. die helemaal niet zo ontzettend zuinig is en ondanks de berg met accu's juist helemaal niet zo goed is voor moedertje natuur
Ga je dan verder kijken dan mobiliteit alleen.. kijk dan eens naar het aantal electronische apparaten in een huishouden tegenwoordig. En vergelijk dat eens met pak m beet, begin jaren 90. Dat is niet alleen enorm toe genomen, met de grondstoffen die daar voor nodig zijn en "gewonnen" en gemaakt moeten worden. Maar ook hun verbruik natuurlijk. Wat me daar nog het meest aan irriteert is dat het volkomen normaal is dat het gewoon niet lang mee gaat. Een paar jaar en een gsm is allang afgeschreven? Computers? Idem.. en na de breedbeeld kwam het platte scherm. Vroeger deed men wel 20 jaar met een goeie stereo installatie! en idem met de televisie! En misschien geloven jullie het niet.. maar we hebben een Casio rekenmachine in huis van 25 jaar oud. Dat ding doet het nog perfect.. op de EERSTE set batterijen.. en dat is geen geintje. Dus welke technologische vooruitgang hebben we de afgelopen paar descennia geboekt? geen duurzaamheid in elk geval. Maar zolang het voor banen zorgt en een goeie economie? dan mag alles..
- Dokter Rob
zo'n Lupo 3 liter, heb je daar meer specificaties van?
Lijkt me een redelijk vlotte automobiel...
Enne, rijden op gas?
Dat is met het winproces de meest schadelijke brandstof...
de prius is helemaal niet zo vriendelijk, wel als er besloten was om een bestaand model om te toveren, niet zoals nu dat er een compleet nieuw voertuig is ontwikkeld.
Begrijp trouwens toch niet dat er stees nieuwe modellen komen, de Corvette Stingray C2 en C3 voldoet volgens mij aan de meeste eisen...
Enne, rijden op gas?
de prius is helemaal niet zo vriendelijk, wel als er besloten was om een bestaand model om te toveren, niet zoals nu dat er een compleet nieuw voertuig is ontwikkeld.
Begrijp trouwens toch niet dat er stees nieuwe modellen komen, de Corvette Stingray C2 en C3 voldoet volgens mij aan de meeste eisen...
- 13thmonkey
- Ik lul al aardig mee !
Mazda had in 1984 (of 87 k vergis me wel is
) al een betrouwbare RX7 op waterstof
Verder ook nooit meer wat van gehoord.
edit: @ de dokter: Leuk he zulke gesprekken voeren tijdens feestjes, mensen helemaal in de war
edit 2: De Prius is niet ontwikkeld als zijnde "milieu vriendelijk"
Verder ook nooit meer wat van gehoord.
edit: @ de dokter: Leuk he zulke gesprekken voeren tijdens feestjes, mensen helemaal in de war
edit 2: De Prius is niet ontwikkeld als zijnde "milieu vriendelijk"
-
miss2
ik snap hier niks van, en door al dat nadenken heb ik volgens mij veel milieu verontreinigd (ik denk altijd na in het kleine hokje
)
-
Bremo
Dokter Rob wrote:zo'n Lupo 3 liter, heb je daar meer specificaties van?
Enne, rijden op gas?
Lupo 3L:
http://www.vw3literlupoclub.com
http://www.autozine.nl/text/74.html
http://www.autoweek.nl/autotestrapport.php?id=351
"Gas, dat is met het winproces de meest schadelijke brandstof..."
Ja echt waar? waar zit het hem dat dan in?
-
Bremo
miss2 wrote:ik snap hier niks van, en door al dat nadenken heb ik volgens mij veel milieu verontreinigd (ik denk altijd na in het kleine hokje![]()
)
Wat snap je niet dan?
De aanwezigheid van de mensheid op deze enorme bol doet men steeds meer af als milieu verontreiniging. Onder andere gedreven door onze hebzucht en luiheid. Maargoed, gaat misschien wat ver om daar verder op in te gaan.
-
miss2
ik denk dat al dat gezeik om het milieu een geldwinningsstunt is van de overheid e.d.
de aarde warmt op blablabla
t zal allemaal wel, zo is het altijd al geweest, temperatuurschommelingen etc.
ik snap alleen niks van die cijfertjes
de aarde warmt op blablabla
t zal allemaal wel, zo is het altijd al geweest, temperatuurschommelingen etc.
ik snap alleen niks van die cijfertjes