Welke motors zijn geleverd in aw11 ?
Moderator: Pieten
-
Mark_MR2
voor zover ik weet is er nooit een 20v geleverd in een AW11 omdat die motoren pas kwamen toen het model zelf uit productie was.
ik weet wel dat er Japan een basismodel was met een 1.5 motor en als topmotor een 4AGZE (1.6 met supercharger) met 145 pk.
ik weet wel dat er Japan een basismodel was met een 1.5 motor en als topmotor een 4AGZE (1.6 met supercharger) met 145 pk.
Volgens mij ook niet. Die motoren zijn uit 91 geloof ik?
-
Roland
Ik dacht dat de smallport wel geleverd was in de aw11, maar wel heel zeldzaam. Ik denk ook niet in NL. Al is er wel iemand op dit forum (RowanMR2) die er een smallport 4age in heeft zitten dacht ik.
Er is idd nog een 1.5 geleverd, dat was de allereerste aw11, alleen in japan geleverd dacht ik. En dan nog de 4agze.
Zie verder:
http://en.wikipedia.org/wiki/4AGE#4A-G_.2816-valve.29
Er is idd nog een 1.5 geleverd, dat was de allereerste aw11, alleen in japan geleverd dacht ik. En dan nog de 4agze.
Zie verder:
http://en.wikipedia.org/wiki/4AGE#4A-G_.2816-valve.29
- Dokter Rob
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
de 1.5 was volgens mij in de AW10
-
Bassie
Heey roland dank je voor de info
maar is de smallport dan origineel in 1989 geleverd in een aw11 in europa ?
Of zouden we daar niet achter kunnen komen ?
maar is de smallport dan origineel in 1989 geleverd in een aw11 in europa ?
Of zouden we daar niet achter kunnen komen ?
-
Mark_MR2
Wat is eigenlijk het verschil tussen smallport en bigport?
en zit er nog verschil tussen 4AGE's in de loop der jaren?
dus ander motormanagement e.d.?
ik ben nog op zoek naar een andere motor en mijn emmer is van '86.
dus daarom zou ik graag willen weten waar ik op moet letten bij aankoop van een andere motor qua verschillen!
en zit er nog verschil tussen 4AGE's in de loop der jaren?
dus ander motormanagement e.d.?
ik ben nog op zoek naar een andere motor en mijn emmer is van '86.
dus daarom zou ik graag willen weten waar ik op moet letten bij aankoop van een andere motor qua verschillen!
-
Roland
Kun je even een link plaatsen van de bron? dan kunnen we het in originele layout (tabel) zien.
Voor de vragen over die smallport moet je anders RowanMR2 even een bericht sturen.
Voor de vragen over die smallport moet je anders RowanMR2 even een bericht sturen.
-
Mark_MR2
Als ik het bovenstaande verhaal lees is er bij mij ooit een andere motor ingekomen. ik heb er namelijk een Redtop inliggen. Maar die van mij heeft wel T-vis terwijl in de tabel staat dat ie dat niet zou moeten hebben.
Dat type is uit '89 terwijl mn emmer uit '86 is.
hel apart....
Dat type is uit '89 terwijl mn emmer uit '86 is.
hel apart....
Er zijn ook tussen modellen geweest. Nieuwe motoren in oude chassis en vice versa. Zo zijn er ook verschillen te zien tussen antennes bijvoorbeeld. Al is 89 en 86 wel een groot verschil natuurlijk.
In de AW10 (1984) is een 1.5 carburateur geleverd. Deze zijn zeer zeldzaam.
Vervolgens kwam de AW11 met een 1.6 met EFI.
ALLE AW11's zijn geleverd met een 1.6 bigport, oftewel bluetop. Ook de Supercharger is een bluetop.
De kleur van de letters op het kleppendeksel is geen indicatie of het een redtop of bluetop is. De '87+ motoren hebben volgens mij al rode letters, of sommigen daarvan en daarom worden ze vaak als redtop aangezien.
De smallport is de zogenaamde redtop, deze is nooit standaard in een AW11 geleverd. De Smallport werd pas in 1991 geleverd.
De smallport heeft geen T-VIS en dus ook geen kleppen in het inlaatkanaal. Je kunt dit blok herkennen aan de ribbels die over het inlaatspruitstuk lopen waar normaal gesproken het "T-VIS" plaatje zit. De smallport heeft 4 inlaatkanalen ipv de 8 bij de bigport, daarnaast zijn de inlaatpoorten kleiner vandaar de naam. De smallport heeft een hogere compressieverhouding (10.5:1), oliegekoelde zuigers (dmv "squirters"), een aparte olie-terugloop van de kop naar het onderblok en grotere injectoren (250cc of iets in die richting). Dit resulteert in een vermogen van 100kW (135pk) en meer koppel onderin het toerengebied. In Japan hebben de smallports een MAP-sensor en in de USA een MAF-sensor. Volgens mij is dit blok nooit in Nederland geleverd.
De 20v is ook nooit geleverd in een AW11.
Vervolgens kwam de AW11 met een 1.6 met EFI.
ALLE AW11's zijn geleverd met een 1.6 bigport, oftewel bluetop. Ook de Supercharger is een bluetop.
De kleur van de letters op het kleppendeksel is geen indicatie of het een redtop of bluetop is. De '87+ motoren hebben volgens mij al rode letters, of sommigen daarvan en daarom worden ze vaak als redtop aangezien.
De smallport is de zogenaamde redtop, deze is nooit standaard in een AW11 geleverd. De Smallport werd pas in 1991 geleverd.
De smallport heeft geen T-VIS en dus ook geen kleppen in het inlaatkanaal. Je kunt dit blok herkennen aan de ribbels die over het inlaatspruitstuk lopen waar normaal gesproken het "T-VIS" plaatje zit. De smallport heeft 4 inlaatkanalen ipv de 8 bij de bigport, daarnaast zijn de inlaatpoorten kleiner vandaar de naam. De smallport heeft een hogere compressieverhouding (10.5:1), oliegekoelde zuigers (dmv "squirters"), een aparte olie-terugloop van de kop naar het onderblok en grotere injectoren (250cc of iets in die richting). Dit resulteert in een vermogen van 100kW (135pk) en meer koppel onderin het toerengebied. In Japan hebben de smallports een MAP-sensor en in de USA een MAF-sensor. Volgens mij is dit blok nooit in Nederland geleverd.
De 20v is ook nooit geleverd in een AW11.
-
Mark_MR2
Ik dacht ook al dat het geen originele motor was.
Er staat in dat stuk hierboven dat er een aparte olieleiding loopt vanaf de inlaatzijde naar het onderblok. en dat is bij de mijne het geval. ik heb het blok helemaal losliggen dus ik zal zo eens kijken of er oliesproeiertjes voor de zuigers inzitten. misschien heeft een vorige eigenaar er een mengelmoesje van gemaakt??
maargoed, mijn motortje is zoiezo overleden....
behoorlijk kut maar ik spoor wel ergens een motor op!
Hij moet gewoon weer rijden! Vooral met dit mooie weer mis ik een hoop plezier!
Er staat in dat stuk hierboven dat er een aparte olieleiding loopt vanaf de inlaatzijde naar het onderblok. en dat is bij de mijne het geval. ik heb het blok helemaal losliggen dus ik zal zo eens kijken of er oliesproeiertjes voor de zuigers inzitten. misschien heeft een vorige eigenaar er een mengelmoesje van gemaakt??
maargoed, mijn motortje is zoiezo overleden....
behoorlijk kut maar ik spoor wel ergens een motor op!
Hij moet gewoon weer rijden! Vooral met dit mooie weer mis ik een hoop plezier!
Roland wrote:Maar jij hebt toch een smallport in je aw11 zitten, hoe komt dat? Zelf ingezet?
Ja klopt, het blok heb ik er zelf in gehangen. Heb wel de oliefilter-adapter én oliepan van het oude blok overgezet zodat ik nog gebruik kon maken van de oliekoeler van de AW11.