Zandvoort in de regen..

Ouwehoer hier een end weg

Moderator: Pieten

rsevo6
Zere vingers van het typen..
Gisteren een circuitochtend gereden met de Turbo op Zandvoort in de HOOS regen:::|

Na twee weken stralend weer gisteren op zeiknatte baan gereden.
Waren echt de ergste omstandigheden waaronder ik ooit op circuit heb gereden.

Op sommige plaatsen stroomde water dwars over de baan en in veel bochten stonden bij de curbstones grote plassen water.
Doordat het zo lang droog is geweest was het asfalt ook vol met rubber en olie wat de baan op veel punten spiegelglad maakte.
Dit, in kombinatie met intermediate Toyo R888 banden (semislicks), maakte dat het rijden bijzonder spannend was.:P

Heb nog nooit zoveel geaquaplaneerd en geslipt/gegleden.
Was in het begin best wat griezelig en heb eerst behoudend gereden, maar na de baan een beetje te hebben verkend, de gladde/ondergelopen stukken een beetje te weten, enkele grindbakken gevuld te zien met andere rijders en dus te weten waar extra link was, werd het steeds leuker om de grenzen te verkennen:3gears:

Was uiteindelijk een top ochtend om de MR2 op de limiet van de wegligging te proberen.
Helaas bleek de natte baan in kombinatie met de semislicks simpelweg te glad om de auto in een drift te kunnen houden. Even uitbreken was leuk en goed te doen, maar DIREKT tegenstuur was nodig, anders was de auto al te ver doorgeslipt en onhoudbaar. Heb 2 x mogen ervaren dat ik net te laat was met tegensturen, met mooie 180 slip als gevolg :P :*(

Ik kan wel vertellen dat onder deze omstandigheden en met de verkeerde banden daarvoor het een erg spannende maar zeer leuke ochtend was:applaus-smiley:
En aanremmen voor de Tarzan met 180/185 Km/u (toen ik eenmaal aan de supergladde omstandigheden gewend was) was telkens weer :P :::| :LolLolLolLol:

Image

Image

Image

Image
Surferdude
Dat zal inderdaad wel een spannend dagje geweest zijn... Groot voordeel is dat je banden niet zo hard slijten en er geen rolletjes op komen ;D

Mooie plaatjes!
bond
Type MR2: AW11
Wel gaaf op zon natte baan maar wel op letten.Ik heb dit op assen gedaan ook nat.
Roland
Ja ik ken het, nat circuit zandvoort. Vaak genoeg dwars gegaan, maar had em iedere keer nog wel :)
Met wat voor club/initiatief was dit? Geen Vrijrijden iig.
Bremo
Das ook wel een keer gaaf zo met regen! Niet vergeten je koppeling in te trappen als je achterstevoren gaat he? ;D
robke
altijd setje winterbanden meenemen hahahahah

Onthou altijd bij sterke regen niet op de ideale lijn te rijden , daar is het glad, maar dat heb je natuurlijk wel ervaren;D

mooi man , ik wil ook - ik wil ook - ik wil ook het circuit op;D
Wiki_Maaike
17 juni is weer de eerste dag vrijrijden... nou ja avond dan..

Wel weer een ervaring om op een nat circuit te rijden en je kent weer ff de grenzen van je auto en jezelf...
Xhermes
Driving Fun dagje? :)
rsevo6
Xhermes wrote:Driving Fun dagje? :)

Yep;D

Wat betreft Zandvoort in de regen: dat heb ik al vaker gedaan, maar vrijdag was niet gewoon meer :::|
Op 2 plaatsen liep er gewoon een stroompje dwars over de baan waardoor de auto gewoon los kwam van het asfalt en bij diverse curbstones stonden meterslange plassen, echt nog nooit zo'n natte/gladde baan meegemaakt en ik heb toch "redelijk" wat circuitervaring ::)

Beheerst "dwars gaan" heb ik ook aardig ervaring mee, maar vrijdag was dat met de kombinatie MR2 Turbo/intermediates/omstandigheden gewoon niet te doen. Even expres kontje laten uitbreken ging best wel, maar een beheerste drift was met de MR2 onmogelijk! Slipte zo ongelofelijk snel dat bij even expres laten doorkomen van de slip, de auto direkt onbeheersbaar was :(
Eeuwige twijfelaar
Heb je verder nog wat aan het onderstel veranderd ?
Welke banden rij je (het liefst) op ? Ik lees uiteenlopende ervaringen voor de sw20, 15"/16" en allerlei verschillende maten banden.. weet niet wat ik het beste kan aanhouden :-/
Roland
Michel H wrote:Heb je verder nog wat aan het onderstel veranderd ?
Welke banden rij je (het liefst) op ? Ik lees uiteenlopende ervaringen voor de sw20, 15"/16" en allerlei verschillende maten banden.. weet niet wat ik het beste kan aanhouden :-/
Ik zou 15 inch nemen en dan deze Toyo R1R nemen:
http://www.pitbox.nl/index.php?option=c ... Itemid=281
Lekker betaalbaar.
rsevo6
Michel H wrote:Heb je verder nog wat aan het onderstel veranderd ?

Als dempers/veren gebruik ik de OE montage Bilsteins + veren van een '98 MR2 Turbo, is voor standaard spul behoorlijk goed. Een schroefset zou natuurlijk nog beter zijn, maar dat is me wat te duur, varieert van 900-1800E, maar wie weet....

Ik rijd eigenlijk liever niet meer op straatbanden, slijt me op droge baan gewoon te hard, scheur je soms zelfs profielstukken uit :-/ .
Rijd daarom sinds kort (vrijdag was 2e keer) op Toyo R888 intermediates en die bevallen best goed. Op droog wegdek kan je duidelijk harder (meer grip) en slijten minder. Op supernat vrijdag, viel grip me eigenlijk best mee, maar banden zijn nog vrij nieuw en daardoor behoorlijk profiel, met meer afgesleten banden was misschien nog meer gegleden en dan had ik met die omstandigheden toch liever regenbanden gehad.

De nieuwe Toyo R1R is mogelijk goed, maar nieuw en daardoor nog geen ervaringen mee bekend, de R888 is een zeer bekende intermediate waar eigenlijk iedereen over eens is dat die zeer goed is.

Ik gebruik de originele 15" velgen, met 3 redenen:
- had ik al, dus goeiekoop :P
- zijn zeer licht en sterk :dux-blij_thumb-up:
- in 15" zijn de banden probleemloos te verkrijgen :idea8:
Eeuwige twijfelaar
Okeej, dank voor de info.

Het was inderdaad bijhoorlijk nat zo te zien 8)
http://nl.youtube.com/watch?v=t0J70Mknf0o
rsevo6
Michel H wrote:Okeej, dank voor de info.

Het was inderdaad bijhoorlijk nat zo te zien 8)
http://nl.youtube.com/watch?v=t0J70Mknf0o

Yep,

Ik had dit filmpje ook net gevonden.
Dit filmpje is opgenomen toen het al wat droger begon te worden, en je kan zien hoe nat het toen toch nog was :::| .

Je ziet mij op ca. 00.05 en 03.05 langs komen (grijze MR2 met mistlampen).
En nee, 3.00 was niet mijn rondetijd ;)
Post Reply