Uitlaat ploft/klapt

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

RClipse
Ik heb een probleempje en ik hoop dat jullie daarmee kunnen helpen.
Ik ben bezig (zoals jullie misschien wel weten) om mijn MR2 AW11 weer rijdende te krijgen. Nu ben ik helemaal klaar voor de APK maar er is nog een probleem.
Mijn motor loopt lekker alleen elke keer als ik hem start en laat lopen komen er om de zoveel tijd klappen uit de uitlaat. Tevens had ik gister even een stukje gereden om te kijken of het dan ook gebeurde. Het gebeurde misschien 1 of 2 keer... echter toen ik terug kwam stond de uitlaat gigantisch te roken. En dan bedoel ik niet bij het uiteinde maar gewoon vanaf de gehele einddemper kwam een enorme rookproductie...

Wat is hier het probleem? ik denk zelf onverbrande brandstof in de uitlaat maar hoe komt die daar? er zit brandstof in van zeker een jaar oud, is dat het probleem? lijkt mij dat er meer aan de hand is.

Graag jullie hulp, alvast hartelijk dank!
tweakmaster
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
brandstof wat een jaar in een tank heeft gezeten word vuil voor zover ik weet. wat ik dus denk is dat je benzine niet volledig in de motor ontbrand. Ik zou de benzine aftappen en er schone in doen. (of als je makkelijk wil doen je tank afvullen zodat hij met minder vervuilde benzine rijd)
ace2k
Ik lul al aardig mee !
weet niet hoever de motor uit elkaar is geweest, maar kan zijn dat de distributie verkeerd staat.
RClipse
Distributie heb ik zelf vervangen en gister gecheckt met een zo'n stroboscoop apparaat (zal wel andere naam hebben)
Het lijkt erop dat die gewoon goed staat...
Fermr2
Ik lul al aardig mee !
Je brandstoffilter en luchtfiler al gecheckt?
Green Goblin
tweakmaster wrote:brandstof wat een jaar in een tank heeft gezeten word vuil voor zover ik weet.
Niet helemaal correct, maar het octaangehalt gaat naar beneden. Dus ipv 95 octaan probeer je nu te rijden op 90 octaan (of minder).

Er uit met die rommel en nieuwe benzien er in.
RClipse
Die zijn beide vervangen.
Ik heb ditributie, spanrol, brandstoffilter, oliefilter, luchtfilter, kleppendekselpakking, accu,verdelerkap allemaal vervangen... Uitlaat heb ik los bij de auto gekregen en zelf gemonteerd.

Oude brandstof gaat ik zaterdag denk eerst eens vervangen...
Alvast bedankt!:dux-blij_thumb-up: als iemand nog aanvullingen heeft hoor ik het natuurlijk graag!
Brum
RClipse wrote:Distributie heb ik zelf vervangen en gister gecheckt met een zo'n stroboscoop apparaat (zal wel andere naam hebben)
Het lijkt erop dat die gewoon goed staat...

Zo contoleer je het onstekingtijdstip.
De distributie moet je controleren met de merktekens op krukas en nokkenassen.
ace2k
Ik lul al aardig mee !
net wat brum zegt, controleer nog maar eens goed of de merktekens goed staan, of niet een tandje verkeerd. 1 tandje is al genoeg voor deze fratsen
RClipse
Nieuwe Analyse:
Ik had de bovenste twee berichten hierboven niet gelezen maar ik ben der inderdaad al achter. Toen ik mijn Haynes boekje nog eens goed las zag ik inderdaad dat ik de motor eerst warm moest laten lopen voordat ik de ontstekingstiming ging checken. En wat bleek de ontstekingstiming stond verkeerd.
We hebben dus terwijl de motor draaide het gehele ontstekingshuis (ik weet niet of je dat zo noemt) gedraaid totdat hij op tijd stond. En het motortje draait veel en veel beter! geen ploffen meer!:dux-blij_thumb-up:

Alleen zoals hierboven al vermeld wordt is dit een nieuwe analyse, en dus moest er wel een volgend probleem ontstaan. Dit past totaal in het beeld van deze auto want het aantal problemen dat ik, met hulp, bij deze auto al heb opgelost is ontelbaar.

Maargoed ik ben dus weer een stukje gaan rijden... De auto rijd opzich goed maar hij trekt totaal niet door. De toerenteller en kilometerteller gaan langzaam maar zeker verder naar rechts maar verre van snel. Hij lijkt dus wat in te houden.
Tevens toen ik terug kwam ging ik gelijk bij de uitlaat kijken, geen rook!:dux-blij_thumb-up: maar toen schrok ik ff!:::| De katalysator stond rood gloeiend...
Dit duid naar mijn idee nog steeds op onverbrande benzine...??

Iemand een idee wat dit nu weer kan zijn?
p.s. de oude brandstof is nog niet vervangen...

Wederom alvast bedankt voor het meedenken!:dux-blij_thumb-up:
Mr2-wouter
is je kat niet gewoon verstopt? Dan houd die ook ontzettend in.. weg met dat ding ;D
RClipse
Mr2-wouter wrote:is je kat niet gewoon verstopt? Dan houd die ook ontzettend in.. weg met dat ding ;D
Daar lijkt het idd nu wel op. Misschien een optie om hem te demonteren en leeg te slaan? Want zonder KAT komt hij toch niet door de keuring lijkt mij?
En dan nog iets, hoort hier op deze foto geen Lambda-sonde te zitten?
http://picasaweb.google.nl/jcbukman/MR2 ... 7615599778
aw-emmer
jep, lijkt erop dat kat dichtzit..... heb wel eens gezien bij iemand, maar in hoeverre houdt ie in dan? en k wil je niet bangmaken, maar roodgloeiend kan ook zijn dat ie te arm loopt dus check ook f brandstofdruk regelaar en of de pomp goed draait......., kijk echt ff snel de brandstof na voordat je weer gaat rijden, als ie te arm gaat lopen ben je veeeel verder van huis....

gr stephan

foto doet het niet......
ace2k
Ik lul al aardig mee !
je uitlaatspruitstuk wordt niet roodgloeiend? als dit niet het geval is dan sluit ik me aan bij de uitspraken aw-emmer en wouter
Roland
Nieuwe kat misschien ja. Vervang in eerste instantie iig die ouwe brandstof.
RClipse
ace2k wrote:je uitlaatspruitstuk wordt niet roodgloeiend? als dit niet het geval is dan sluit ik me aan bij de uitspraken aw-emmer en wouter
Ik heb het niet gezien in ieder geval.

Hoort hier trouwens een lambdasonde te zitten?
http://picasaweb.google.nl/jcbukman/...26517615599778

Ik ga van het weekend eerst eens de kat eronderuit halen en brandstof vervangen. kijken hoe die dan rijd en ik denk dat ik de kat gewoon leeg sla als daar het probleem zit. Een nieuwe kat is aardig prijzig en de kat vervangen door een stuk pijp valt denk ik teveel op voor de keuring...
Bedankt! en jullie horen van me!8)
Leliev
probeer dus eerst de brandstof.
is minder werk dan de hele kat er onderuit te halen.

kan je dus best wat werk schelen.
Dokter Rob
RClipse wrote:kijken hoe die dan rijd en ik denk dat ik de kat gewoon leeg sla als daar het probleem zit. Een nieuwe kat is aardig prijzig en de kat vervangen door een stuk pijp valt denk ik teveel op voor de keuring...

Maat van me had ook zijn kat dichtzitten, is gewoon een paar kilometer vol op het gas gegaan, de keien kwamen er vanzelf uit aan de achterkant. (wel de achterliggers in de gaten houden...)

Was natuurlijk wel met een Dodge met een V8, mogelijk dat je met een 4-lijn nét even druk tekort komt om de kat leeg te blazen.

hij hoorde trouwens eerst af en toe gerammel of er een zak kiezeltjes op de achterbank lag.
Brum
Een nieuwe kat is aardig prijzig en de kat vervangen door een stuk pijp valt denk ik teveel op voor de keuring...
8)[/quote]

Als je Co waarde goed is zonder kat, is er niets aan de hand.
Ik heb ook geen kat meer en komt al een paar jaar zo door de keuring.
Ik neem aan dat jij geen 4 gas test moet doen.
ace2k
Ik lul al aardig mee !
brum wrote:Een nieuwe kat is aardig prijzig en de kat vervangen door een stuk pijp valt denk ik teveel op voor de keuring...
8)

Als je Co waarde goed is zonder kat, is er niets aan de hand.
Ik heb ook geen kat meer en komt al een paar jaar zo door de keuring.
Ik neem aan dat jij geen 4 gas test moet doen.[/quote]

geloof ook niet dat ie een viergastest moet ondergaan, en inderdaad zonder kat komt ie makkelijk door de co meeting(mits de lambdasonde goed werkt), weet niet van wanneer je aw is maar hij volgens mij is het pas vanaf 1996 ofzo dat de kat er optisch onder moet zitten, maar pin me er nie op vast. Als de co nog te hoog is zijn er nog genoeg trucjes uit te halen.
Post Reply