Storing ventilatoren koelwater

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

etienne
Heb het volgende probleem.:huh:

Eerst deden de beiden koelwaterventilatoren het niet. Ik de sensor vervangen en tevens een nieuwe radiator geplaats. Hierna deden de vent's het wel maar altijd, of ik nou het kontact van de schakelaar er af haal of niet (kontact er af is lopen). Alles blijft ook lopen als de computer er af is. Ik heb de juister schakelaar, en voor zover ik kan zien is niks mis met de computer de alles regeld (wat ingewikkeld zeg:huh: ) de relais hoor ik schakelen.

Achter werkt de motorbay ventilator wel naar behoren.
haalt contact spray nog wat uit?

Iemand suggestie of een oplossing:applaus-smiley: .

alvast bedankt:dux-blij_thumb-up:

groetjes etienne
Brum
Blijft het relais niet hangen?
etienne
voor zover ik kan testen niet. ik hoor ze schakelen.
maar de oplossing als ze blijven hangen?
kan dat gefixt worden?
etienne
of veel mensen (met kennis van zaken) zijn op vakantie:huh: ..... of het is echt een moeilijk probleem:D
Leliev
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Duderstad 2008 :P

Vanaf later op de dag komen er weer reacties binnen :P
RowanMR2
Kortsluiting van de bedrading van de sensor?
etienne
zou kunnen, morgen maar weer verder testen.
iemand ervaring met die computer die e.e.a. regeld?
etienne
heb nog eens een poging gewaagd en alles doorgemeten. naar mijn bescheide menig werkt alles naar behoren. de "computer" daar kan ik verder niks mee. mijn probleem is eigenlijk dat de ventilatoren meteen beginnen te werken nadat ik de sleutel omdraai. het is hetzelfde als je de schakelaar lostrekt. Het lijkt er op dat hij op de fail safe mode loopt maar zoek maar uit.

iedere tip is meer dan welkom.

grrrrr etienne
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: SW20/21/22
Weet je zeker dat je ECU voor de fans goed is?
Ik had met mijn turbo ook een fan probleem en uit eindelijk bleek het toch in de coolingfan ECU te zitten.
Dus wissel die gewoon eens met 1 waarvan je zeker weet dat ie werkt.
Metal_Carnage
Wat je zelf al zegt: Als beide fans lopen zou dit in het relais of sensor moeten zitten... Als je het stekkerblok rechtsboven in de voorkap lostrekt gaan ze ook beide lopen.

Bedrading van in de radiateur naar de fans misschien naar de knoppen?

Ik snap dat het een irritant probeem is, maar zie het zonnig: Nooit last van een te heet blokje :D
Ben benieuwd wat nu werkelijk de oorzaak hiervan is eigenlijk :P
etienne
dart klopt, gelukig loopt ie niet warm, maar in de winter is het niks, en dan trek ik de zekeringen.

waarschijnlijk is de ecu een goede maar vindt er maar eens een en dan is het het niet en heb ik er eentje liggen waar ik niks mee kan. eens een keertje uitwisselen.
Mr2-wouter
Hey Etienne, hoop dat je snel het probleem op lost! Je hebt een leuke mr2, hou hem heel!
Knuckles
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: SW20/21/22
etienne wrote:...
waarschijnlijk is de ecu een goede maar vindt er maar eens een en dan is het het niet en heb ik er eentje liggen waar ik niks mee kan. eens een keertje uitwisselen.

Er zijn zat AW11 rijders hier waarvan je vast even die ECU kan lenen om het te proberen.
Zo ben ik ook achter de oorzaak van mijn fan problemen gekomen.
etienne
als er een keer een meeting is in het zuiden (of in de buurt) kunnen we eens proberen te wisselen
ROB-E
een AW11 die een compjuter nodig heeft om 2 ventilatoren in te schakelen???

Je sensor is kapot. of je bekabeling is aangetast en maakt contact met massa (maybe)
er zit 1 sensor in die een relais schakeld. die op zijn beurt de ventilator aanzet.
meer is het niet.

meet je sensor in koude toestand maar eens door.
is dat een gesloten verbinding, is die naar de bliksem.

wil nog wel ff het handboek er bij pakken.(zodat ik zeker weet dat in nu geen poep praat) maar dat word dan vanavond.

suc6
etienne
kijk maar in het hadboek, dan zie je dat er een computertje aan zit....sensor is al nieuw (2x)
en deze is een schakelaar en geen sensor, een verbreek contact als de temperatuur "koud" is en een maak kontakt al hij heet is. de computer zit tegen het schutbord ter hoogte van de bestuurder en regeld de drie relais.

bekabeling heb ik geheel doorgemeten en maakt geen massa.

gewoons eens uitproberen en dan zien we wel.

dus je praat een beetje poep:)

ergste is dat de motorruimte ventilator hetzelfde werkt en een eigen computertje heeft

groetjes

etienne
mr2PUNTfreak
Had laatst ook problemen met koelsysteem bij mij werkte de thermostaat niet.
Maar voordat ik dit gevonden had eerst van alles geprobeerd (motor liep warm, en fans sloegen niet aan, achteraf ook logisch omdat de thermostaat niet werkte) maar toen ook stekker losgehad van de sensor voor in de radiateur, toen sloegen de fans wel aan, later de contacten doorverbonden en toen bleven de fans nog draaien, dus waarschijnlijk heeft de sensor voorin een bepaalde weerstand. Dus ik vermoed dat je het probleem toch hier moet zoeken. Misschien kun je een sensor lenen van iemand om te proberen. Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
In ieder geval succes!
mr2PUNTfreak
Ben nog even aan het zoeken geweest voor je, heb volgende gevonden over water temp sensor:
bij 85 graden C ongeveer een weerstand van 1,35 K Ohm.
bij 90 graden C ongeveer een weerstand van 1,19 K Ohm.
bij 95 graden C ongeveer een weerstand van 1,05 K Ohm.
Hier moet je volgens mij wel wat mee kunnen!
Ohja bij een watertemp. van 93 graden C moeten de fans gaan draaien.
etienne
helaas helaas, het is geen sensor voor in de radiateur maar een schakelaar. achter in de motorruimte zit een sensor met ohmse weerstande, ik denk echt dat de computer kapot is en daarom op de veilige modulus loopt en de fan's blijven draaien. als je de sensor voor doorverbind maak je dus een maakkontakt en simuleer je een temperatuur boven de 93 graden. de schakelaarin de radiateur is een kontakt wat "maakt"als hij > dan 93 is. en een verbreek kontakt bij< dan 93 graden. Als je de stekkers (zowel van achter als voor) er van afhaald gaat de ventilator's lopen. Probeer maar...

groetjes etienne
mr2PUNTfreak
Dit is wat ik zelf ondervonden heb, zodra de stekker voor los was van de sensor gingen de fans draaien, en dmv draadje de stekkerpolen verbinden en dan bleven de fans nog draaien. Dus toen heb ik de boeken er maar eens bijgepakt, en daar stond dus dat de sensor een weerstand heeft, bij bepaalde temp. En het is een verbreekcontact, normaal is ie gesloten. Maarja je weet het zelf beter dus dan moet je hier ook geen vragen stellen. :P
Heb het zelfs voor je opgezocht in de boeken over de aw11, en neem aan dat toyota wel weet hoe iets werkt.........
Post Reply