Remblokken vervangen betekent ook remschijven vervangen?
Moderator: Pieten
Remblokken vervangen betekent ook remschijven vervangen?
Hallo,
De remblokken van mijn 1.8 beginnen op te raken. Omdat de remschijven aan de buitenrand wat verroest zijn, geeft de Toyota dealer aan dat de remschijven ook vervangen moeten worden ondanks dat deze nog dik genoeg zijn. Als ze alleen de remblokken zouden vervangen, dan zou de roest van de remschijven de blokken meteen doen slijten.
Klinkt mij een beetje als een verhaal om extra omzet te draaien of klopt dit echt? Die nieuwe remblokken zitten toch op dezelfde plek als de oude en dus slijt het gewoon verder door zoals het nu ook gaat?
Of mis ik hier iets?
Iemand hier ervaring mee?
Marcel
De remblokken van mijn 1.8 beginnen op te raken. Omdat de remschijven aan de buitenrand wat verroest zijn, geeft de Toyota dealer aan dat de remschijven ook vervangen moeten worden ondanks dat deze nog dik genoeg zijn. Als ze alleen de remblokken zouden vervangen, dan zou de roest van de remschijven de blokken meteen doen slijten.
Klinkt mij een beetje als een verhaal om extra omzet te draaien of klopt dit echt? Die nieuwe remblokken zitten toch op dezelfde plek als de oude en dus slijt het gewoon verder door zoals het nu ook gaat?
Of mis ik hier iets?
Iemand hier ervaring mee?
Marcel
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Over het algemeen geldt: als je de schijven vervangt moet je ook de blokken vervangen.
Blokken kan je vervangen zonder de schijven te vervangen als die nog goed zijn. De aanwezige roest kan je van de schijf "afbikkelen" met een hamertje..
Blokken kan je vervangen zonder de schijven te vervangen als die nog goed zijn. De aanwezige roest kan je van de schijf "afbikkelen" met een hamertje..
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
- Surferdude
- Berichten: 7723
- Lid geworden op: 01 jan 1970, 01:00
- Type MR2: AW11
- Contacteer:
Ik heb het ook niet over een beitel gehad... De aanwezige roest zit alleen aan de buitenkant (grootste diameter) van je schijf neem ik aan en die sla je er gemakkelijk af.
Als er echter (dikke) roest op de kant van de schijf zit waar de remblokken de schijf raken zou ik het advies van de dealer opvolgen.
Als er echter (dikke) roest op de kant van de schijf zit waar de remblokken de schijf raken zou ik het advies van de dealer opvolgen.
[url=http://www.flickr.com/photos/arthur_mol ... /:w5rnltst][b:w5rnltst]flick[/b:w5rnltst][b:w5rnltst]r[/b:w5rnltst][/url:w5rnltst][/align:w5rnltst]
[img:w5rnltst]http://farm4.staticflickr.com/3069/1303 ... 67c5_n.jpg[/img:w5rnltst][/align:w5rnltst]
Dat is nu ook waarom ik het niet helemaal vertrouw. Het aanzicht van de schijven (zeker het gedeelte waar de remblokken hun werk doen) is gewoon netjes glimmend zonder roest.
De buitenrand (zeg maar evenwijdig met het loopvlak van de band) is roestig en een klein randje aan de schijf kant waar de remblokken blijkbaar net niet komen. Blijkbaar gebruiken de remblokken niet de schijf tot aan de rand maar net een paar millimeter minder.
Ik weet ook nog niet wat die schijven kosten, maar klinkt kostbaar. Maar eens uitzoeken.
De buitenrand (zeg maar evenwijdig met het loopvlak van de band) is roestig en een klein randje aan de schijf kant waar de remblokken blijkbaar net niet komen. Blijkbaar gebruiken de remblokken niet de schijf tot aan de rand maar net een paar millimeter minder.
Ik weet ook nog niet wat die schijven kosten, maar klinkt kostbaar. Maar eens uitzoeken.
Zoals je zelf al aangeeft.. waarschijnlijk komen de blokken daar niet. Als de schijven niet dicht bij hun slijtage grens zitten zou ik de boel dus gewoon laten zitten. Maar dat is aan jezelf. Soms zijn schijven goedkoper dan blokken en dan kan het net zo goed tegelijk. Eerst blokken en later pas schijven betekend weer twee maal inremmen, mocht je ermee zitten.
afdraaien is zonde van je materiaal.
maak je ze nog dunner dan ze al zijn.
en ik denk nog dik zat;)
idd met een hamertje werkt prima.
maar ik ben lui, dus gebruik een slijptol (125mm) met een schuur schijf.
schuur je zo dat roestige randje weg. zonder de schijf zelf te raken.
nieuwe blokken er op...
evt de remvloeistof ontluchten/doorspoelen en rijden maar.
ohw en ff een tip,
als je er nieuwe blokken op zet vijl ff een schuin randje aan je blokken.
piepen ze ook niet;D
maak je ze nog dunner dan ze al zijn.
en ik denk nog dik zat;)
idd met een hamertje werkt prima.
maar ik ben lui, dus gebruik een slijptol (125mm) met een schuur schijf.
schuur je zo dat roestige randje weg. zonder de schijf zelf te raken.
nieuwe blokken er op...
evt de remvloeistof ontluchten/doorspoelen en rijden maar.
ohw en ff een tip,
als je er nieuwe blokken op zet vijl ff een schuin randje aan je blokken.
piepen ze ook niet;D
Green Goblin schreef:Wat Rob-E zegt.