Ik ben nu een paar weekjes bezig geweest met mijn witte aw11 en ik heb haar gister gestart. Ik heb de koppaking vervangen, die was tussen cilinder 2 en 3 stuk. Auto liep gewoon niet lekker en viel steeds uit. Ik had de ontstekingstiming maximaal vervroegd staan... "she went out with a bang" om het maar zo te zeggen!
Hele operatie is inmiddels achter de rug... helaas... auto loopt nogsteeds zwaar waardeloos.
Distributieriem is er uiteraard af geweest. We hebben deze om de krukas laten zitten en aan de bovenkant op de nokken alles gemarkeerd. hele zooitje is exact teruggegaan als dat het eraf kwam. Ging makkelijker dan gedacht!
In eerste instantie niet starten. Startmotor ging goed rond, hij miste echt net de "plof" om te lopen. Geen ontsteking dus.
In de manual gekeken: ontsteking moet ook exact zo terug als eraf. Oops... Geen nood: je kan de ontsteking op het hoogste dode punt afstellen. Zo gezegd zo gedaan. Inmiddels loopt de motor... maar erg waardeloos. De motor blijft wel draaien. Het blok bokt en beweegt echt als een gek. Het blok draait slechts 900 rpm op een koude start (??).
Ik heb het gevoel dat ze nogsteeds niet op alle 4 de cilinders loopt.
Ik heb alle bougiekabels nagelopen en alles vonkt. Echter, als ik de bougiekabel van cilinder 1 afhaal veranderd er niets aan het lopen van de motor. Zo ook voor nummer 4. Er is dus wel een vonk, maar geen verbranding.
Ik heb het idee dat het aan de ontsteking ligt. Ik heb het blok op TDC gezet, zuiger 1 in de hoogste stand dus.
Ik heb de ontstekingunit gesteld, zoals het beschreven staat: op het tandwiel de markering gelijk zetten aan de markering op het huisje zelf. Dat staat goed.
Dan moet dat geheel het blok op...
En dan kan het misgaan heb ik het gevoel.
Ik heb ervoor gezorgd dat de markeringen op de ontstekingsunit zelf gelijk blijven staan, ik had deze vast gezet namelijk.
Dan moet het geheel op de nok en daar moeten ze in positie schuiven met het tandwiel. Dat is het punt waarop het (denk ik) mis kan gaan. Je kan de unit namelijk een tikje linksom geven om op het tandwiel te schuiven, of een tikje rechtsom. En dan zit het wel... maar misschien dus een tandje te veel of een tandje te weinig? Is dat zo? Klopt dit?
Ik weet niet meer waar ik nu naar moet gaan zoeken...
Mijn vraag aan jullie: Is er iemand die dit eerder zelf heeft gedaan en de problemen herkent? Waar zou ik nog naar moeten kijken?
Elke hulp is meer dan welkom!