3 ribs onderblok oliesproeiers

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

antoni
Beste mensen,

Ik heb een mooie blauwe aw11, die staat ook te koop... (twijvel)

Ik heb een vraag over het blok, olie sproeiers monteren is dat mogelijk/moeilijk?

En noodzakelijk, als er met een turbo en met hoge drukken word gereden?, er zitten wel kleine gaatje boven in de drijfstangen zou dit evengoed zijn als de olie sproeiers?

Is het mogelijk om met de 4age 3 en 7ribs onderblok tot +/-330pk te kunnen gaan zonder dat de krukas breekt?

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, alvast bedankt!
Xhermes
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Of je 330 pk ( betrouwbaar ) kan halen uit een 16V 4AGE zou ik heel knap vinden. Met of zonder oliesproeiers.

Ik zal nog even verder zoeken naar een uitgebreider antwoord op je precieze vraag.
Xhermes
Schijnt dat vanaf de 3e gen pas oil squirters werden toegepast..
Third Generation 4AGE 89.5-91.6

The next generation engines were introduced in May 1989 and remained in production until June 1991. Two types exist. The 16 valve has silver cam covers with red lettering only, and so are called red tops. These engines have oil cooled pistons, an external oil drain from the head to the sump (located behind #4 inlet) and the ignition leads run underneath a cover between the cam covers. Power is increased to 100 kW and all engines are MAP sensored. This is the final 16 valve variant produced. These engines have dispensed with TVIS and feature smaller inlet ports. The 4AGZE has the same additions and utilises the twin coil distributor less ignition system. These 4AGZEs were produced FWD only. Power increased to 120 kW and the supercharger has a smaller diameter pulley compared to the earlier version. These were fitted to AE 92s only.

Ik zou als basis zoiezo een 4AGZE blok nemen om mee te beginnen voor dat soort power getallen. Dat samen met een 20V kop, en een leuke turbo. Forged internals en een leuke EMS. Dan kom je heeeel misschien in de buurt.
antoni
Xhermes wrote:Schijnt dat vanaf de 3e gen pas oil squirters werden toegepast..

[/font]

Ik zou als basis zoiezo een 4AGZE blok nemen om mee te beginnen voor dat soort power getallen. Dat samen met een 20V kop, en een leuke turbo. Forged internals en een leuke EMS. Dan kom je heeeel misschien in de buurt.

Hoi. ik had zelf de 4age ingedachten die precies het zelfde is als een 4agze op de drijfstangen en zuigers na?

Waarom vraag jij je af? nou, stel je voor ik heb een 4agze motorblok, ik zet er een turbo op en ik wil +/- 350pk ,dan moet je als nog de drijfstangen weer gaan vervangen voor sterkeren. en dat op een duur blok....

Ik neem ook aan dat de krukassen van de laaste 4age het zelfde is als een 4agze?

Ik wil liefst een motorblok in mijn aw11 zonder dat ik hoef te slijpen of bakken en toch 350pk rijden.

echt als allerlaatste optie misschien een 3-sgte...

maar ik ben nu meer op de 4age/ze gericht

als het verschill in de laaste 4age ten opzichte van de 4agze alleen de drijfstangen en zuigers zijn dan neem ik liever een 4age en zet ik daar andere drijfstangen in die goed zijn voor 350pk.?
Xhermes
Ik zou het knap vinden. Voor als nog heb ik niet veel 300+ 4AGTE's gezien. Zou wel heel vet zijn hoor, en ik wens je ook veel succes.
antoni
Xhermes wrote:Ik zou het knap vinden. Voor als nog heb ik niet veel 300+ 4AGTE's gezien. Zou wel heel vet zijn hoor, en ik wens je ook veel succes.

Nou, ik ga dan de 1e worden. wie wil zijn 7rib blokje ruilen tegen mijn 3rib blokje, zodat ik aan dit project kan beginnen.

mijn blok heeft tussen de 50 en 100.000km gelopen dat kan ik aantonen, loopt perfecht ik rijd elkdag 50km (snelweg)
Leliev
Krijg je dan een 3a-ge? :P
Xhermes
Nope, nog steeds 4AGE alleen dan het model wat jij in je vorige auto had liggen.
Roland
Ik denk dat het makkelijkst is om gewoon een 4A-GZE in je AW11 te hangen (laatste generatie van dat supercharger blok) en deze dan op 200pk te krijgen. Wil je verder dan kun je nog op de 3S-GTE toer wat een stuk ingewikkelder ligt. Met 4A blokjes boven de 200 pk mikken wordt lastig.
johnwoo
350 pk uit een 4A-GTE moet best kunnen (da's hetzelfde specifieke vermogen als een 3S-GTE op 440 pk, en die zijn er genoeg). Goedkoop zal het niet zijn, maar dat is het nooit als je het vermogen van een motor bijna probeert te verdrievoudigen :P

Ik zou Xhermes z'n aanpak kiezen: een 4A-GZE onderblok (de supercharged had dikkere bigends), een 20v kop die lekker veel flowt, de juiste gesmede internals, een compleet nieuw brandstofsysteem en een fatsoenlijk engine management. Dan is het een kwestie van een voldoende grote turbo erop schroeven :)

Op dezelfde manier zijn er ook 600 pk 4A-GTE's gebouwd (Norwood's land speed record MR2), dat kost dan klauwen met geld maar 350 pk moet wel wat goedkoper uitvallen ;)

Voordeel van een GZE blok is dat je zelfs zou kunnen overwegen om de supercharger te behouden, met een bypass klep, om laag in de toeren ook al wat kracht te hebben (je zal hete nokken en een vrij lage compressie moeten gebruiken om die dikke turbo met veel boost te kunnen gebruiken, dus onderin zal de motor weinig kunnen geven).
Xhermes
Misschien heb je hier wat aan....

http://www.billzilla.org/4agmods.htm
Roland
johnwoo wrote:350 pk uit een 4A-GTE moet best kunnen (da's hetzelfde specifieke vermogen als een 3S-GTE op 440 pk, en die zijn er genoeg). Goedkoop zal het niet zijn, maar dat is het nooit als je het vermogen van een motor bijna probeert te verdrievoudigen :P
Uiteraard is het best mogelijk. Het is ook mogelijk om er een 3S-GTE in te stoppen etc. Maar om de simpelheid en haalbaarheid te vergroten zou ik er gewoon een laatste gen. 4A-GZE in stoppen met wat redelijk simpele mods, om 200 pk te zitten. Dan kan je als je het goed doet binnen een maand klaar zijn, kan je meteen rond scheuren (en heb je dus veel meer plezier van). Zo'n 4A-GTE bouwen, hartstikke mooi natuurlijk, maar veeel duurder en dan staat de auto veeeel langer stil.
johnwoo
Roland wrote:Uiteraard is het best mogelijk. Het is ook mogelijk om er een 3S-GTE in te stoppen etc. Maar om de simpelheid en haalbaarheid te vergroten zou ik er gewoon een laatste gen. 4A-GZE in stoppen met wat redelijk simpele mods, om 200 pk te zitten. Dan kan je als je het goed doet binnen een maand klaar zijn, kan je meteen rond scheuren (en heb je dus veel meer plezier van). Zo'n 4A-GTE bouwen, hartstikke mooi natuurlijk, maar veeel duurder en dan staat de auto veeeel langer stil.
Mja, ik weet niet in hoeverre lage compressie gesmede zuigers, de juiste turbo kit, een groot brandstofsysteem etc te verkrijgen zijn voor de 4A-GE, maar aangenomen dat je die gewoon kunt kopen, is een 4A-GTE denk ik sneller gebouwd dan een 350 pk 3S-GTE conversie. Ook een 3S-GTE wil je bij dat vermogen liever even onderhanden nemen, en de 4A heeft dan als voordeel dat je hem er zo zonder modificaties inhangt.
Als je zelf de turbo kit en brandstofsysteem in elkaar moet puzzelen wordt het een ander verhaal :)
Xhermes
aw-emmer
het is echt onmogenlijk om uit een stock onderblok en kop 350pk te halen, kijk naar de modificaties die er nodig waren voor leon om 360pk te halen uit zijn 3s-gte..... ga voor een laatste gen 4agze, nieuwe internals, stand alone, goeie brandstofpomp en goeie turbo, misschien dat je het dan haalt... denk niet dat je zoeits ff bouwt voor 2k dude...... er zijn genoeg dromers/geweest die ff veel kracht uit een motor wilde halen, tot ze erachterkwamen wat het kost, hoeveel werk het is of door andere redenen....

k hoop dat jij geen dromer bent die met een oude turbo en een stock motor ff 350pk wil halen, succes....
antoni
johnwoo wrote:350 pk uit een 4A-GTE moet best kunnen (da's hetzelfde specifieke vermogen als een 3S-GTE op 440 pk, en die zijn er genoeg). Goedkoop zal het niet zijn, maar dat is het nooit als je het vermogen van een motor bijna probeert te verdrievoudigen :P

Ik zou Xhermes z'n aanpak kiezen: een 4A-GZE onderblok (de supercharged had dikkere bigends), een 20v kop die lekker veel flowt, de juiste gesmede internals, een compleet nieuw brandstofsysteem en een fatsoenlijk engine management. Dan is het een kwestie van een voldoende grote turbo erop schroeven :)

Op dezelfde manier zijn er ook 600 pk 4A-GTE's gebouwd (Norwood's land speed record MR2), dat kost dan klauwen met geld maar 350 pk moet wel wat goedkoper uitvallen ;)

Voordeel van een GZE blok is dat je zelfs zou kunnen overwegen om de supercharger te behouden, met een bypass klep, om laag in de toeren ook al wat kracht te hebben (je zal hete nokken en een vrij lage compressie moeten gebruiken om die dikke turbo met veel boost te kunnen gebruiken, dus onderin zal de motor weinig kunnen geven).

Hoi, is het motorblok van een 4agze wel geschikt voor +/- 350pk denkje?

Het is inderdaad een goed begin, maar ligt eraan wat kost, stel je voor dat het 2000 zou kosten....

Als ik een 7ribs blok had, dan kocht ik andere drijfstangen en lagers en zuigers dat is nog niet eens echt nodig denkik, andere koppeling set, turbo intercooler, Standalone kan ik voor 350euro regelen wide band 180.

stand alon 350 wideband 180 turbo 500? indercooler 100 , dumpvalve 100? drijfstangen en lagers 700, met invoerrechten en btw?
koppeling 500 met btw ?

2430:huh: uhm wie weet een goedkope 4agze te koop;D :P
johnwoo
antoni wrote:Hoi, is het motorblok van een 4agze wel geschikt voor +/- 350pk denkje?
Het blok zelf wel, en de krukas maakt ook een goede kans om het te kunnen houden, maar de zuigers zul je sowieso moeten vervangen, en waarschijnlijk de drijfstangen ook.

De schatting die je verder maakt lijkt mij een heel erge onderschatting. Ik denk dat je aan een investering van zeker 10.000 euro moet denken, en waarschijnlijk meer. Misschien dat je hier en daar wat kunt besparen (350 euro voor een EMS is niet duur) maar mijn ervaring leert dat je altijd hoger uitkomt dan je vantevoren berekent :P

Een groffe schatting:
€ 1500 4A-GZE motor
€ 1500 20v motor (denk niet dat je losse koppen zult vinden)
€ 1000 Upgraded internals (zuigers, drijfstangen, lagers, kopbouten, MHG)
€ 1000 Brandstofsysteem (rail, injectors, pomp, FPR, leidingen, fittingen)
€ 600 Stevige koppelingsset
€ 1200 Valvetrain (kleppen, nokkenassen etc etc en kopwerk)
€ 300 Verder klein OEM spul (nieuwe pakkingen, O-ringen etc voor opbouwen van het blok)
€ 1400 Programmeerbaar EMS a la Nemesis/AEM (al geef je aan hier op te kunnen besparen)
€ 1000 Stevige turbo (TD06 / GT30R moeten je wel naar 350 pk kunnen blazen)
€ 500 Aansluitmateriaal turbo (downpipe, olie/waterleidingen, wastegate, MBC etc)
€ 500 Dikke intercooler

... en dan zit je al aan 10500 euro en ga ik ervan uit dat je alles zelf gaat opbouwen en monteren. Breng je het blok weg naar een revisiebedrijf zodat je zeker weet dat het blok netjes wordt opgebouwd en alles in het onderblok en de cilinderkop netjes op de juiste toleranties en zo staat, dan komt er alweer meer bij.

De enige manier om het goedkoper te doen is toch om de kantjes er een beetje af te lopen en zoveel mogelijk te besparen, maar bij zo'n build wil je dat eigenlijk niet. 350 pk uit een 1.6 is een hoop en er kan veel mis c.q. kapot gaan bij die turbo- en cilinderdrukken die je dan gaat zien.
Xhermes
Je bent de zuigers nog vergeten bij je prijs. Verder zal je de kop moeten gaan bewerken. Dit zal dan denk ik een 20V kop moeten zijn daar die het beste flowt. Dan nog een heleboel klein spul. Piping etc. Tuning van de standalone, een nieuw brandstof systeem want de standaard spullen trekken dit echt niet. Wat voor turbo voor 500 euro?

+ Wat voor standalone is het voor 350 euro?

Zag vandaag iets op MR2OC voor een leuke NA build voor 200 pk.. Dat kwam ongeveer op hetzelfde bedrag uit als johnwoo hier neerzet, in dollars.
Green Goblin
johnwoo wrote: € 300 Verder klein OEM spul (nieuwe pakkingen, O-ringen etc voor opbouwen van het blok)
Ik denk dat je daar zelfs al laag zit....::)
johnwoo
Green Goblin wrote:Ik denk dat je daar zelfs al laag zit....::)
Je hebt gelijk, ik was de distributieriem, spanrollen etc vergeten, die vallen daar ook onder. Maar koppakking en kopbouten enzo weer niet, die reken ik onder upgraded spul.

Verder blijft het een groffe schatting, als je alles in Nederlandse shops koopt zal je er zeker overheen gaan, je zult bijvoorbeeld in de VS en/of Japan moeten gaan shoppen (daar halen de Nederlandse zaakjes het ook vandaan, maar dan betaal je extra).

Maar als je zelf erg handig bent kun je ook wel her en der wat besparen; een turbo spruitstukje bv als je handig met een lasapparaat bent (al merk ik dat ik het spruitstukje eigenlijk vergeten was in m'n lijstje ::))

Hoe je het ook wendt of keert, goedkoop zal het niet zijn. Die 10.000 is toch echt wel het minimum voor het totaal denk ik.
Post Reply