Alsof mijn auto een ziel heeft, heeft ie besloten probleempjes te maken vanaf het moment dat ik serieus overwoog em weg te doen. Ik denk dat ik een probleem met m'n dynamo heb. Rond bepaalde toerentallen, tussen de 3000 en 5000 toeren lichten er dashboard lampjes op. Het is het accu lampje, en ook de motor+fan ervoor. Die gaan dan flikkeren en oplichten waarna ze weer doven. Het is niet afhankelijk van T-Vis, het gebeurt niet tegelijkertijd.
Ik heb een Voltmeter in de aw11 zitten die opzich redelijk gevoelig is, die springt heen en weer als je je elektrische ramen of de richtingaanwijzer gebruikt. Die zie ik (volgens mij, moet het nog goed checken) niet raar doen, hij blijft op z'n plek wanneer de dashboard lampjes oplichten. Je zou zeggen dat het voltage ook raar gaat doen als de dynamo niet lekker is.
Daarbij moet ik zeggen dat m'n autoradio laatst ook raar deed, die was als het ware vast gelopen. De backlight van het lcd-tje erin bleef aan, ook al had ik de sleutel uit het contact. De radio deed verder niks meer. Dit heb ik vrijwel meteen opgelost door de accu even los te koppelen en weer aan te koppelen.
Wat denken jullie?
Dynamo probleem?
Moderator: Pieten
Pak eens een miltimeter en meet je spanning bij de accu eens door als de auto uit staat, contact aan, draaiende motor en de motor op toeren dat de lampjes gaan branden.
Bijlaadspanning hoort iets boven de 12 volt te zijn.
Zit je er onder kan het een probleem zijn met je dynamo.
Staat hij veel stil?
Bijlaadspanning hoort iets boven de 12 volt te zijn.
Zit je er onder kan het een probleem zijn met je dynamo.
Staat hij veel stil?
-
Roland
Ja dat zal ik wel even gaan meten, toch een beter idee dan naar die voltmeter kijken. Die voltmeter staat misschien ook een beetje laag bedenk ik me nu.
Maar als een dynamo problemen geeft wil ie toch ook wel eens te veel spanning geven?
Hij staat opzich niet vaak stil, ik gebruik em een paar keer per week. iig minimaal 1 keer per week.
Maar als een dynamo problemen geeft wil ie toch ook wel eens te veel spanning geven?
Hij staat opzich niet vaak stil, ik gebruik em een paar keer per week. iig minimaal 1 keer per week.
Dat geeft hem niet echt de tijd om vast te gaan zitten.
Kan ook zijn dat die koolborstels blijven hangen. Een klap op je dynamo kan dan ook helpen weet ik mij te herinneren.
Kan ook zijn dat die koolborstels blijven hangen. Een klap op je dynamo kan dan ook helpen weet ik mij te herinneren.
-
Roland
Ik zal em ook nog even een klap geven, hopelijk kan ik daarbij. Misschien doe ik het vandaag nog.
Slaan helpt altijd 
-
Roland
Nou daar ben ik ook niks wijzer van geworden. Het is gewoon niet mogelijk om te zien of het voltage varieert tijdens dat de lampjes flikkeren, is maar heel kort. Verder zijn de voltages in orde, contact aan net tussen de 12 en 12,5 volt, motor aan netjes richting de 14,5 volt.
En een klap geven gaat niet. Ja misschien als ik onder de auto ga liggen, maar dan nog betwijfel ik het. Niet echt geweldige plaats.
En een klap geven gaat niet. Ja misschien als ik onder de auto ga liggen, maar dan nog betwijfel ik het. Niet echt geweldige plaats.
-
Roland
Heb je nou revisiesetjes daarvoor? Want ik zag daar niks over op hbase.nl, alleen nieuwe dynamo's. Reviseren zou me opzich nog wel lukken, ware het niet dat het een rotplek is. Die dynamo krijg je er niet zomaar af.
Nou goed, dat ding gaat straks winterslaap houden, komt daarna wel.
Nou goed, dat ding gaat straks winterslaap houden, komt daarna wel.
Koolborstels kan je gewoon bestellen bij de dealer kosten: tussen de 10 en 20 euro
hier heb je een hele mooie uitleg hoe je die dingen moet vervangen;)
http://sierra.messageboard.nl/9268/viewtopic.php?t=2277
echt heel simpel;)
hier heb je een hele mooie uitleg hoe je die dingen moet vervangen;)
http://sierra.messageboard.nl/9268/viewtopic.php?t=2277
echt heel simpel;)
-
Roland
Perfect. Dan is het enige probleem nog dat ik die dynamo eruit moet vogelen, hopelijk kan dat zonder brug. Dan los ik dat wel op als ie uit de winterslaap gaat.
- Green Goblin
- Type MR2: AW11
Uitlaat er onder uit, dan kun je de dynamo demonteren. Naar beneden dus. Heb er eventueel ook nog wel 1 liggen.
-
Roland
Uitlaat zit wel vast aan de middendemper (voor zover die er nog is), maar dat is nog steeds los te schroeven bij het 2 naar 1 stuk. Komt na de winterslaap wel, blijkt dat ik hem deze week al weg ga zetten. Gaat sneller dan ik had verwacht.
- Metal_Carnage
- Zere vingers van het typen..
Ik heb al 3x dynamo gewisseld via de bovenkant
Ruimte zat 
-
Roland
Ok, nou ja gaat vast goed komen over een paar maanden. Deze week gaat ie de winterslaap in.
- Green Goblin
Nou begin ik te twijfelen....Metal_Carnage wrote:Ik heb al 3x dynamo gewisseld via de bovenkantRuimte zat
Maar het is in elk geval wel te doen. Mits alles los wil trouwens. De bout die door de onderste steun loopt wil nog wel eens vastzitten. Met als gevolg dat je de dynamo met steun en al moet losdraaien. En dan kom je zeker niet bovenlangs.
-
Roland
Zojuist even bij m'n neef langs, die is automonteur en apk keurmeester van beroep. Die wist me niet te vertellen wat het was, maar hij wist me wel te vertellen dat het juist niet aan de dynamo lag. Op zich kan ik me daar wel in vinden, want aan heel veel dingen blijkt de dynamo prima te zijn. Voltage meter in dashboard blijft strak staan, gemeten voltages met multimeter zijn perfect, ook geen knipperende lichten etc (wat zou wijzen op vermogen tekort/onderbrekingen/spikes). Alleen de lichtjes knipperen wat je doet denken aan de dynamo.
Het gaat om het rode accu lampje, en het rode motor+fan lampje. Ik heb er volgens mij ook een metalerig geluidje bij gekregen (heel licht) maar dat kan wel (weer eens) een laspuntje zijn wat los is geraakt.
Hij rijdt verder prima trouwens, helemaal niks aan de hand, behalve de knipperendelampjes dan
Nou ja, ik ga er pas volgend jaar aan werken, maar suggesties zijn welkom.
Het gaat om het rode accu lampje, en het rode motor+fan lampje. Ik heb er volgens mij ook een metalerig geluidje bij gekregen (heel licht) maar dat kan wel (weer eens) een laspuntje zijn wat los is geraakt.
Hij rijdt verder prima trouwens, helemaal niks aan de hand, behalve de knipperendelampjes dan
Nou ja, ik ga er pas volgend jaar aan werken, maar suggesties zijn welkom.