Onregelmatig toerental

Alles over de AW11. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de AW11.

Moderator: Pieten

erikje
Goedemorgen!
Sinds een weekje ofzo heb ik last van een zeer onregelmatig toerental. Als ik (koud) start, loopt dit geleidelijk op. Na een tijdje komt dit op zo'n hoog niveau dat de brandstoftoevoer afgesloten wordt. Het toerental zakt weer even en als de brandstof weer komt schiet 'ie weer omhoog. Gevolg is dus dat bij koude motor het toerental schommelt tussen de ca. 1000 en ca. 3000 (!) toeren per minuut. Alle slangetjes en stelschroefjes nagekeken, maar geen idee waar ik verder moet zoeken...
Iemand enig idee?

Alvast bedankt,

Erik
subke
klinkt voor mij als valse lucht, kijk je complete inlaat spruitstuk eens na of je ergens overmatige troep langs de pakking op ziet, voor mij klinkt dit als valse lucht, maar waarschijnlijk weten de heren hier er iets meer vanaf. dus mensen????
Leliev
Zere vingers van het typen..
Type MR2: AW11
Hoe zien je bougies en kabels er uit?
erikje
Ben er al achter, maar is wel een hele operatie. Gelukkig heeft pa 14 jaar bij Toyota gewerkt, en kent de 4a motoren door en door. Het zit 'm in de wasprop die het koude-start toerental regelt. Die is te klein geworden door minimale lekkage door de jaren heen.
We hebben nu dus de plunjer die, als de temperatuur de was laat uitzetten, de boel dichtdrukt, wat meer opgeschoven. Foto's gemaakt van alle handelingen, dus zal die binnenkort ff posten. Daarna huisje in heet water gelegd, en gemeten dat ie bij 80 graden helemaal afsluit. Nu nog een gaatje in het huis geboord, draad erin getpat en stelschroef ingebouwd. Als 't probleem zich vaker voor gaat doen kan ik de luchttoevoer bij koude start handmatig regelen.
Zometeen maar weer in elkaar zetten als alles droog en schoon is, en ik laat nog wel ff weten wat de resultaten zijn.
Toch bedankt voor de reacties!
Erik
Xhermes
Und?
bond
Nog niks. Messchien vergeten
erikje
Sorry, ben erg druk geweest. 1e reparatie is weer losgekomen. Hebben het waterhuis nu verder uit elkaar gehaald, en het boorgat wat we gemaakt hadden na de reparatie getapt en afgedicht met een afgeslepen bout.
Als je de andere kant van het waterhuis openmaakt (zit dicht met een passend geslagen plaatje) kom je bij het huisje waar die wasprop in zit. Daar hebben we een dopje (12mm geloof ik) tegen aan gezet en in de werkbank geklemd. Die onder druk gezet en zo het huis kleiner gemaakt. Andere gat dicht gehouden en lucht door geblazen. Bij kamertemperatuur ging dit wel, maar na opwarmen van het huis sloot de wasprop opeens wel af. Resultaat: stationair koud = 1200-1300, warm is keurig 800-900. Dit project is zeker geslaagd, nu tijd om wat te gaan doen aan die gaten in het plaatwerk ;-)
Leliev
Heb je foto's?
Zo ja, maak eens een mooi verhaaltje in hoedoetiedat..
erikje
Staat in de planning, moet ff kijken wanneer ik 's een keertje vrij heb. We zijn bezig met het opstarten van onze brouwerij als uitbreiding van onze catering-locatie. Misschien een idee voor een tussenstop / start / finish voor een rit?
www.graafvanheumen.nl
www.bergzicht-deraaf.nl
mr2PUNTfreak
erikje wrote:Staat in de planning, moet ff kijken wanneer ik 's een keertje vrij heb. We zijn bezig met het opstarten van onze brouwerij als uitbreiding van onze catering-locatie. Misschien een idee voor een tussenstop / start / finish voor een rit?
www.graafvanheumen.nl
www.bergzicht-deraaf.nl
Lijkt me beter om als finish voor een rit te doen :P Want alcohol en verkeer gaan nu eenmaal niet samen. ;D
Post Reply