hallo,
ik ga vanwege het dood zijn van mijn schokbrekers, nieuwe monteren.
nu is mijn vraag:
met welke merken hebben mensen ervaring? koni is gewoon mega goed maar er is natuurlijk meer dan alleen dat...
ik wil absoluut geen stuiterbak, de auto MOET normaal op de weg kunnen rijden maar moet ook op het circuit overweg kunnen...
mijn idee was om de koni sport inserts te nemen i.s.m originele veren omdat je dan toch rij-comfort hebt met een goeie wegligging...
dus heb je een schroefset, bilsteins of wat dan ook onder je aw11 liggen deel je ervaring aub, mijn budget is redelijk toerijkend, en ik wil daar niet op besparen...
ook ervaring met veren behalve stock zijn mij veel waard, apex veren zijn mij te stug en met andere merken ben ik niet bekend.
het gaat trouwens om een AW11 met een 3sge, dus ik heb meer gewicht en vermogen op de achteras liggen als een stock aw11 met 4age, dus ook meer belasting. (dat is ook de reden waarom de schokbrekers zijn overleden...)
alvast bedankt...
gr Stephan
schokbrekers
Moderator: Pieten
ik heb voor mijn sw20 een setje koni nastelbaar bestald (nastelbaar niet afstelbaar, meeste mensen zien dit wel zow) en apex veren
ma ik zouw dan voor koni adjustebal gaan
is duur grapje (te duur voor mijn budged, majah zonige dingen moeten een droom blijven he )
ma ik zouw dan voor koni adjustebal gaan
Ik rij nu rond met gele Koni inserts en Apex 30mm verlaging. Ik heb de dempers op half comfort gezet. Stuitert echt niet teveel en rijd heerlijk soepeltjes door de bochten. De stugheid van de veren merk ik ook niet ontzettend veel van. Hij veert nog steeds goed.
Ik heb er nu ook 195-45-16 toyo proxes t1r banden onder zitten.
Deze combinatie vind ik zelf best aan te raden. (bandenmaat kan verschillen, maar ik heb zelf voor 16 inch gekozen).
Deze combinatie vind ik zelf best aan te raden. (bandenmaat kan verschillen, maar ik heb zelf voor 16 inch gekozen).
Ik heb dat in het verleden ook gehad op m'n AW11 maar ik vond dat toch redelijk stug. Ik had wel ander merk banden, weet nier meer wat, maar wel dezelfde maten.Leliev wrote:Ik rij nu rond met gele Koni inserts en Apex 30mm verlaging. Ik heb de dempers op half comfort gezet. Stuitert echt niet teveel en rijd heerlijk soepeltjes door de bochten. De stugheid van de veren merk ik ook niet ontzettend veel van. Hij veert nog steeds goed.
Je kan bij Apex geloof ik ook custom setjes laten maken. Kostte geloof ik iets van 1300 euro voor een set naar jouw wensen. Ik geloof dat het Apex was hoor kan ook een ander Nederlands merk zijn...
-
dude
ik heb idd wel eens iets gehoord over custom laten maken, maar dat was koni en bilstein... apex ben ik niet echt van onder de indruk... het merk maakt me echt niks uit, ik ben ook bereid de proef op de som te nemen en met volledig onbekende veren te rijden als iemand daar echt goeie ervaringen mee heeft.
als de veren te stug zijn, vooral in een aw11 zonder gewicht aan de voorkant, duikt de auto niet als je remt of een bocht neemt.
resulterend in een zwaar onderstuurde, doorglijdende auto, ik heb meerdere malen dit meegemaakt in een aw11 met veel vermogen.
ik kan je vertellen dat dit geen fijne ervaringen waren...
ik ben wel heel erg onder de indruk van de stock veren in combinatie met koni inserts, maar ben toch benieuwd naar wat andere zeggen.
als de veren te stug zijn, vooral in een aw11 zonder gewicht aan de voorkant, duikt de auto niet als je remt of een bocht neemt.
resulterend in een zwaar onderstuurde, doorglijdende auto, ik heb meerdere malen dit meegemaakt in een aw11 met veel vermogen.
ik kan je vertellen dat dit geen fijne ervaringen waren...
ik ben wel heel erg onder de indruk van de stock veren in combinatie met koni inserts, maar ben toch benieuwd naar wat andere zeggen.
-
Silver
Koni's en jamex veren. De jamex veren zijn wel laag meer niet super stug en je kan met deze combinatie lekker hoeken. Met de koni's kan je er evengoed nog een stuiterbal van maken. Ik zeg: perfecte combinatie.
Apex veren zijn idd een stukje stugger.
Apex veren zijn idd een stukje stugger.
Ik ga dadelijk voor RS*R Ti2500, geen idee of het wat is. Zouden dezelfde specs ongeveer moeten hebben als TRD. En Koni's natuurlijk.
Overigens moeten je veren wel heel stijf zijn wil hij helemaal niet meer veren. Zelfs D2's met zeer hoge springrates veren nog wel wat en dat geld voor mij toch wel als 1 van de stugste en hardste coilovers die er zijn voor de AW.
Is een GC coilover sleeve met koni's niks voor je? Kun je custom springrates opgeven, zelf de hoogte instellen en de demping word verzorgt door gele Koni's. Enig wat je hoeft te doen is de GC coilover sleeve op je veerpoot te lassen. Zou voor jou een fluitje van een cent moeten zijn en deze combo word toch wel de beste bang for buck combo genoemd.
Anders heeft Toda nog de Fightex 2 voor rond de 2k euro
Overigens moeten je veren wel heel stijf zijn wil hij helemaal niet meer veren. Zelfs D2's met zeer hoge springrates veren nog wel wat en dat geld voor mij toch wel als 1 van de stugste en hardste coilovers die er zijn voor de AW.
Is een GC coilover sleeve met koni's niks voor je? Kun je custom springrates opgeven, zelf de hoogte instellen en de demping word verzorgt door gele Koni's. Enig wat je hoeft te doen is de GC coilover sleeve op je veerpoot te lassen. Zou voor jou een fluitje van een cent moeten zijn en deze combo word toch wel de beste bang for buck combo genoemd.
Anders heeft Toda nog de Fightex 2 voor rond de 2k euro
-
dude
dat is wel interresant.... hier heb ik geen ervaring mee...
dus wat ik begrijp van de site:
je koop die sleeves, die las je op de originele veerpoten, en dan monteer je de veren naar je keus???
maar de veer moet dan toch langer worden omdat je die afstand vergroot? heb je hier misschien iets van foto's van? van een ander auto maakt niet uit als ik maar ff kan zien hoe of wat...
zo te zien aan de foto trouwens is dat best goed zelf te maken, ik kan die sleeves voor veeel minder geld laten maken dan het goedkoopste wat ik op internet kan vinden... miss een idee???
EDIT:
http://www.ae92gts.com/ae92gts_ut_gc1.html
dus wat ik begrijp van de site:
je koop die sleeves, die las je op de originele veerpoten, en dan monteer je de veren naar je keus???
maar de veer moet dan toch langer worden omdat je die afstand vergroot? heb je hier misschien iets van foto's van? van een ander auto maakt niet uit als ik maar ff kan zien hoe of wat...
zo te zien aan de foto trouwens is dat best goed zelf te maken, ik kan die sleeves voor veeel minder geld laten maken dan het goedkoopste wat ik op internet kan vinden... miss een idee???
EDIT:
http://www.ae92gts.com/ae92gts_ut_gc1.html
-
JPMR2
Veel van onze klanten rijden met D2's. Zeker met mensen die overstappen van een ander merk schroefset geven aan dat ze weer erg veel comfort terug gekregen hebben terwijl de wegligging er flink op vooruit is gegaan.
Het mooie van D2 is dat je voor circuit gebruik snel de dempers stugger kunt zetten voor een stijvere auto. En dat alles voor nog geen 1000,- euro :-)
JPMR2
Het mooie van D2 is dat je voor circuit gebruik snel de dempers stugger kunt zetten voor een stijvere auto. En dat alles voor nog geen 1000,- euro :-)
JPMR2
De coilover sleeves daar zitten al veren op. Van Ground Control, de demping word verzorgd door de koni dempers. Je kan als je de set besteld custom rates opgeven voor de veren. De meningen die ik over D2 hoor op de AW is dat de demping kneiterhard is.
Dit is zonder de veren

Zit atm op werk dus kan niet oneindig zoeken. Kijk even op MR2oc, daar is er genoeg over te vinden. GC coilover sleeves.
Hier nog 1 met veren :
http://mr2oc.com/showthread.php?t=33945 ... nd+control

Dit is zonder de veren

Zit atm op werk dus kan niet oneindig zoeken. Kijk even op MR2oc, daar is er genoeg over te vinden. GC coilover sleeves.
Hier nog 1 met veren :
http://mr2oc.com/showthread.php?t=33945 ... nd+control
-
JPMR2
Xhermes wrote: De meningen die ik over D2 hoor op de AW is dat de demping kneiterhard is.
Je kunt de demping zelf instellen, dan neem ik aan dat ze hem wat aan de harde kant gezet hebben.
JPMR2
-
dude
k-sport en D2 zal je nooooooooit bij mij op mijn auto vinden, ik vertrouw dat spul voor geen meter(niks tegenover jou).
koni heeft zich al bewezen in elke tak van auto-sport en ook op de straat...
- Eeuwige twijfelaar
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
Koni is dikke prima..in jouw geval met meer gewicht op de achteras en andere balans, zou ik eens informeren bij Intrax..daar kunnen ze de perfecte veer voor jouw auto maken..of Merwede..maar ik weet niet of zij ook kunnen uitwegen.
Juist Intrax was het! Die maakt custom sets 
-
JPMR2
dude wrote:k-sport en D2 zal je nooooooooit bij mij op mijn auto vinden, ik vertrouw dat spul voor geen meter(niks tegenover jou).
Mij maakt het al helemaal niet uit hoor
Alleen om zomaar te roepen dat je iets niet vertrouwd is ook zo wat. Wij hebben zat mensen die met een standaard straat set van D2 rally rijden, driften, enz. Tot nu toe nog nooit een probleem gehad.
Koni is ook een keer begonnen met het maken van onderstellen, als toe ook iedereen had geroepen dat ze het niet vertrouwen dan bestonden ze nu niet meer.
Intrax is ook zeer goed materiaal. Ze hebben geen standaard set voor de AW11, reken er dus op dat dit in de papieren gaat lopen.
Een compleet schroefset voor de SW20 is er vanaf 1190,- euro. Wil je echt iets moois neem dan een RSA set (up side down) voor de SW20 zit dit al op € 1850,- Je moet het aanpassen voor de AW11 (als dit al mogelijk is) hier dan nog wel ff bij tellen natuurlijk.
Alleen Intrax veren is natuurlijk ook een optie, deze mogen voor € 210,- incl. BTW het pand verlaten.
JPMR2
- Eeuwige twijfelaar
Een setje veren bij Intrax laten fabriceren is helemaal niet zo duur...en bij Henk kun je altijd terecht voor problemen/vragen. Bovendien heb je levenslange garantie..bij Koni ook (voor zolang Koni nog bestaat, ze staan op de afgrond momenteel)
- Mr2-wouter
Koni zelf spreekt hier heel rustig over, zij maken onderdeel uit van een grotere firma en het commentaar wat erop geleverd werd was dat enkel de hoofdvestiging nu naar Italië is gegaan. Koni bestaat al zolang dat ze zich bij Koni NL nergens zorgen om maakten. Dit na aanleiding van mijn vraag aan Koni 4 weken geleden. Verder heb ik het niet uitgezocht en dit is wat Koni mij verteld heeft.
Ik ga verder niet in op de discussie D2 etc, der zijn inmiddels genoeg topics op het forum hierover. Ook met verschillende grafieken waarin het een en ander duidelijk wordt afgebeeld, maar uiteraard zullen ze bij D2 en K-sport etc niet stil staan en ook daar verder in de ontwikkeling zijn inmiddels.
Ik ga verder niet in op de discussie D2 etc, der zijn inmiddels genoeg topics op het forum hierover. Ook met verschillende grafieken waarin het een en ander duidelijk wordt afgebeeld, maar uiteraard zullen ze bij D2 en K-sport etc niet stil staan en ook daar verder in de ontwikkeling zijn inmiddels.
Laten we het hopen