Zomaar even een vraagje. Al lezende over het fenomeen anti rol bar of swaybar, kom ik bij Wikipedia het volgende tegen:
[quote on]Also noteworthy is the lack of a rear anti-sway bar after 1985 (though some 1989 models were equipped with them again). Models with the rear bar are considered more valuable to those who enjoy racing. Retrofitting a car not sold with an OEM rear bar can be either simple or complex. Toyota reportedly continued manufacturing strut towers with the proper rear sway bar mounting tabs until well into the 1986 and possibly 1987 model years, but no actual numbers or cut-off dates are available.[quote off]
Dat zo'n ding er onder zit, kan ik snappen. Maar dat ze 'm in een latere generatie weglaten? Iemand een antwoord?
Dit komt natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen hoor. Bij het fixen van de remmen heb ik me verbaast over de sterke roestvorming op mijn swaybar, de achterste dus. Die is bijna helemaal door.
Heeft er dan iemand nog ideeen over vervanging? Gewoon standaard Toyota, of iets aftermarket. Welk merk, waar halen. Laat maar eens wat horen. Thanks.
Rear swaybar of niet?
Moderator: Pieten
-
Silver
Waarom ze dat gedaan hebben weet ik niet. Maar ze hebben alleen maar gedaan bij amerikaanse modelen.
Ik heb wel eens gelezen dat latere modelen (vanaf 87) iets gevoelig zijn aan de achterkant. Maar helemaal duidelijk is dit niet.
Mocht je hem willen vervangen ga dan voor aftermarket, dit is beter en goedkoper. http://www.twosrus.com/
Ik heb wel eens gelezen dat latere modelen (vanaf 87) iets gevoelig zijn aan de achterkant. Maar helemaal duidelijk is dit niet.
Mocht je hem willen vervangen ga dan voor aftermarket, dit is beter en goedkoper. http://www.twosrus.com/
- tilma800
- Zere vingers van het typen..
- Type MR2: AW11
Wel maakt het dan weer uit of die aftermarket stijfer is of juist minder torsie tijf. Hiermee kan je de wagen meer onder of overstuurd maken, maar hoet het ook al weer precies zat. Op het mr2oc.com staan vast de antwoorden wel.
Tja, die gasten hebben wel wat moois. Maar of dat dan goedkoop is? 309 US Dollar zonder postage.Silver wrote:Waarom ze dat gedaan hebben weet ik niet. Maar ze hebben alleen maar gedaan bij amerikaanse modelen.

Ok, je koopt dan wel front en rear (anti)swaybar, inclusief bushings (ook nooit weg natuurlijk), en ook de droplinks (op de foto twee, waarom geen vier?).
Ik denk er nog eens over na. Thanks.
-
aaso
ErikV wrote:en ook de droplinks (op de foto twee, waarom geen vier?)
misschien omdat vooral alleen de achterste 2 slijten? of het is een custom fit en past de bar niet fatsoenlijk op de originele
verder zou ik het niet doen vanwege de "handling"; evt. wel vervangen om de auto zo origineel mogelijk te houden; ik heb veel AW11's met en zonder bar gereden maar je moet toch ver de limieten gaan opzoeken wil je het verschil merken
ik vind het wel een mooie set; ik denk dat je bij Toyota meer geld kwijt bent