Snel meer vermogen, Hoe en Hoe duur ?

Alles over de MR2 in het algemeen. Onderhoud, aankoop weetjes en andere handigheidjes voor de MR2.

Moderator: Pieten

roald
de turbo lijkt mij ook de meest vermogen winnende oplossing
rsevo6
Zere vingers van het typen..
Maximale wat je "gemakkelijk" uit een NA kan halen dmv uitlaat, luchtfilter, piggyback ecu, kosten totaal rond de 1500E, ligt rond de 185/190PK.
Daarboven moet je nokkenassen/kleppen etc gaan doen en gaat het in de papieren lopen (al snel 1000-2000E of meer extra), kan je misschien rond de 210/220PK komen.

Gemakkelijker en meer opleverend is de turboswap, begin je afhankelijk van Rev met 225/245pk en is gemakkelijk naar de 250-280PK te krijgen.
Prijzen voor komplete swapkit begin je met ca 3000E + montage en onderdelen die je dan best gelijk vervangt (distributie/waterpomp/koppeling). Moet je dus al snel rekenen dat je uiteindelijk richting 4500 E gaat waarop je dan de opbrengst van verkoop van je NA motor en versnbak ed weer kan aftrekken

Conclusie: meer vermogen kost (veel) geld........................................maar het is zo verslavend!!!!!!;D 8)
roald
waarom schroeft er niemand op zijn huidige blok een turbo op?
wat moet er dan gebeuren? dikkere koppakking en olie aanvoer en retour in je blok boren?
verder een turbo uitlaat met een turbo er tussen toch?
rsevo6
Simpel,
met een Turbo op een NA blok kan je alleen lage druk gebruiken en krijgt navenant veel minder extra vermogen (max rond de 200PK schat ik).
Bovendien zijn er vele aanpassingen nodig: dus veel werk/de nodige kosten en zal het geheel een stuk minder duurzaam zijn, veel risico om de boel op te blazen. Bovendien redelijk risico dat je de aandrijving kapot trekt.
Zelf een Turbo bouwen is uitsluitend een (kostbaar en arbeidsintensief)te overwegen alternatief als er niets beschikbaar is, maar aangezien de fabrieksturbo bestaat ben je getikt als je zelf gaat knutselen.
Nome
Ik lul al aardig mee !
Type MR2: AW11
Turbo swap is de verstandigste keuze idd...
Maar als je goedkoop en snel meer vermogen wil alleen in bijvoorbeeld sprintjes dan is Lachgas de oplossing.
Als je niet te grote shots gebruikt en je goed laat voor lichten dan is het ook nog relatief onschadig voor je motor.
Tis heel simpel: hoe groter en langer de shot...hoe meer pk's...maar ook hoe schadelijker voor je blok;)
En vanaf rond de 700 euro heb je al setje!

Groeten

(let wel...ik raad het eigenlijk alleen aan, aan mensen die denken er verstandig ermee om te kunnen gaan!!!!::) :lach:)
roald
een turboswap kost al met al al gou 4000 euro, ik denk dat een turbo er los op dan toch wel snel een stukje goedkoper zal zijn
rsevo6
roald wrote:een turboswap kost al met al al gou 4000 euro, ik denk dat een turbo er los op dan toch wel snel een stukje goedkoper zal zijn

Dat is dus veel te simpel door de bocht::)
Turboswap koop je ook de hele aandrijving electronics ed erbij voor dat geld.
Ik kan je met absolute zekerheid vertellen (heb nl zelf vele jaren ervaring opgedaan kant-en klare supercharger en turbokits bouwen op NA motoren) dat zelfs bij professioneel ontworpen aftermarket kits je altijd achteraf zelf nog aanpassingen moet maken om de boel echt troublefree te laten functioneren.
Dit kost naast de eerste aanschaf van de turboset dan later nog VEEL tijd en geld voor deze achteraf (en dus niet verwachte) extra te maken aanpassingen.

In Zwitserland is ook iemand bezig geweest om zelf een MR2 supercharger kit te ontwikkelen. Ik meen dat hiervan 1 of 2 gebouwd zijn en daarna is het project geeeindigd. Kostte te veel en leverde te weinig vermogen op.

Zelf turbo bouwen, zeker omdat Toyota alles al voor je heeft gemaakt/ bedacht met de originele Turbo: NIET doen!
En als iemand toch probeert, dan voorspel ik kosten die uiteindelijk niet veel minder zullen zijn dan voor een Turboswap maar met minder vermogen en tenzij echt ontzettend goed gebouwd en doordacht, met de vrijwel zekere kans dat je de boel opblaast als je het vermogen ook gaat gebruiken.

Maar goed, als iemand het toch zou doen: prove me wrong:lach:
roald
ja daar kun je weleens gelijk in hebben, hoewel als ik de technische vaardigheden had, had ik op de mijne allang een turbo geplaatst, dan zie ik wel hoelang het heel blijft, kapot is een turboswap
maar daar ga ik nu ook voor sparen, maar eerst spuiten
boschman
is het niet mogelijk een compressor er op te bouwen. dan heb je over je hele toeren gebied vermogenswinst
roald
wat doe je trouwens met je vacuum als je een turbo op een n/a bouwt?
johnwoo
D'r zijn best aan boel aanpassingen nodig om een NA-T even betrouwbaar en snel te krijgen als een turbo. Volgens mij is zo'n lijstje al eens een keer gepost door Peter, maar dat was nog op het oude forum...
roald
ik ben het wel met jullie eens dat een turboswap de beste optie is
maar toch zou ik graag willen weten tot hoe ver je met een turbo op een N/A kunt gaan :P
johnwoo
Tot hoever je kunt gaan is een grijs gebied.

Bedoel je tot hoever je kunt gaan met een daily driver die redelijk betrouwbaar moet blijven, en zonder ingrijpende dure aanpassingen? Dan is het antwoord, zoals Rene al opmerkte: niet ver. Misschien 200 pk als je alleen een turbo eraan hangt en niks aan je blok doet.

Bedoel je, tot hoever kun je gaan als je diepe zakken hebt en bereid bent flink te investeren om het blok te laten aanpassen op de hogere druk en krachten? Dan kom je best een eind, maar rijst de vraag: waarom niet een turboblok nemen om te beginnen?

En tussen deze twee scenario's zitten er nog een heleboel tussenvarianten.

Het is misschien een beetje cliche, maar de volgende opmerking gaat wel degelijk op:
"Fast, reliable, cheap. Pick any two."

Het gaat altijd tussen vermogen (snelheid), betrouwbaarheid en kosten. Zie het zo: aan ieder van die drie dingen kan je maximaal 10 punten toekennen. Je hebt 20 punten te verdelen. Aan jou de keuze hoe.
mag
@nome ben geinterresseert in nos waar kan ik goede uitleg en inlichtingen bekomen Het vermogen is voor mij genoeg wil alleen soms wat meer kick in the butt hebbe
Phuncz
Het lijkt me persoonlijk interessanter de motor op zich te finetunen: bepaalde componenten (vliegwiel, cilinders, kleppen, etc.) vervangen door betere exemplaren en proberen met ECU-aanpassingswerk en in/uitlaat traject optimalisatie verder te komen. Dit is eigenlijk wat johnwoo bedoelt denk ik. Een auto meer prestatie geven is vaak gewoon een heel moeilijk iets omdat een motor niet zomaar addons slikt voor 50pk meer ofzo zoals bij bijvoorbeeld een computer. Steek er een zwaardere CPU in en je bak gaat weer wat sneller.

Nee, het moet allemaal op elkaar afgestemd zijn. Een sportuitlaat, niet gewoon een lawaaiuitlaat maar een HKS of iets dergelijks,
alleen trekt het niet. Je spruitstuk moet ook ervoor berekend zijn. De MR2 rijdt standaard te rijk (teveel brandstof tov. zuurstof, klopt ?), het lijkt me logisch dat een N/A op dat gebied wel te verbeteren valt. Eventueel een intercooler zou misschien iets kunnen helpen maar voornamelijk bij een turbo zal dat pas nuttig worden...

Probleem bij "effe turbo erop" is dat een turbo op een veel hogere druk loopt en de N/A is er gewoon niet voor voorzien. Versnellingsbak, koppeling, oliesysteem, etc. Het moet er allemaal wel geschikt voor zijn. Wil je meer prestatie, lijkt het me verstandig een goede MR2 Turbo te zoeken waar niet mee geprutst is, best nog een 3rd gen (245pk). En je N/A er gewoon voor inruilen.

Voor mij als Belg is dat bv. minder evident want dat zou betekenen dat de 360 euro per jaar die ik nu betaal aan wegenbelasting voor mijn 156pk N/A ineens een heel pak hoger ligt. Eveneens zal de verzekering vermoedelijk richting de 1200 euro per jaar komen te liggen.

Het is allemaal niet simpel. Voor mij ook niet dus als ik fouten heb gemaakt hierboven: verbeter me AUB !
roald
dan kun je ook verder gaan, heel je bekleding er uit
dashboard er uit en alleen losse tellers
bakjes weg
deurpanelen er uit
carbon carrosorie delen

hoe licht zou je een sw20 kunnen krijgen?:P
Surferdude
Veel plaatwerkdelen zijn in carbon te verkrijgen, motorklep, kofferbakklep, deuren, dashboard, de daken voorschermen, noem maar op. Dat scheelt erg veel.

Ook in je portomonai....:-/
Dokter Rob
naar de GAMM(A)(EL), witte verf kopen en over de auto gooien.
eventueel met een trekker/spons verspreiden.

egaal wit als eindresultaat.

Lichter kun je hem niet krijgen...
Surferdude
Ik word zo moe van die man he....
Vincent
Shaggy wrote:simpel beginnen:

licht metaal eronder, liefst light weight.
zetels verwisselen met lichte kuipjes.
lichtere uitlaat? de orginele eindemper weegt wat...
carbon dakjes ipv glas
Reservewiel weg of ruilen voor thuiskomer.

zijn maar ideën kom maar met verbeteringen...

Pas heb ik een rondje gereden zonder reservewiel en gereedschap voorin, maar vond het maar licht aanvoelen. Had het idee minder grip te hebben op de voorwielen.
Post Reply