hoi mensen, gisteren ben ik bezig geweest met het ontluchten van het koelsysteem maar het wilde niet echt lukken, ik hed het reservoir vol gegooit auto gestart de kraantjes van de radiator en de kahel aan gezet, kachel helemaal open (natuurlijk slangetjes er aan) en whoppa ontluchten maar.
op een gegeven moment werd de koelvloeistof nogal heet (zie metertje)
en het peil in het reservoir zakte niet...
wat doe ik nu fout???
kan ook zijn dat je thermostaat stuk is en daarom dicht blijft
normaliter moet die open gaan als de motor op temperatuur is.
pas dan kan de koelvloeistof helemaal naar de radiator en terug.
haal de thermostaat eruit, doe het in een pannetje met water, op een vuurtje en dan moet ie rond de 70 - 80 graden opengaan, haal je het pannetje er weer af, koelt ie af, moet ie weer dicht gaan.
je kan natuurlijk met de auto bij de brandweer gaan staan, daarmee even doorspoelen als je toch de thermostaat eraf hebt, blaas je ook de meeste lucht wel weg...
Mensen, een middenmotor is niet zo snel ontlucht,
Je moet proberen de auto met neus omhoog te gooien en dan de ontluchting van je kachel & radiateur iets open zetten dat de lucht eruit kan, kachel open op HEET.
maar wat ik dan niet begrijp os dat ze me hier eerst vertellen dat hij met alle 4 de wielen o peen vlakke ondergrond moet staan en jij zegt met e neus omhoog, wat is het nu??;)
De vuldop? Die moet open staan. anders krijg je hetzelfde als met een rietje met vloeistof waar je je duim op hebt.
Ook moet je de hoeveelheid lucht die je kwijt bent weer aanvullen met water. In eerste instantie hoeft de motor niet eens te lopen.
Surferdude schreef:Wat is die Dennis toch weer actief de laatste tijd he?
Je heb een temp. meter op je dashboard, zodat je weet of het te warm moet. De auto moet volgens Toyota met de neus omhoog ontlucht worden. Mocht je anders willen, moet je zelf weten.
Het gehele systeem heeft ongeveer 22L koelvloeistof.
rmmr2 schreef:De thermostaat en pomp e.d. zijn goed want dat is tijdens de revisie allemaal gecontroleerd. (5000 km geleden)
maar als dat ontluchten zo lang duurt dan loopt de motor op een gegeven moment warm, dat is dan toch slecht voor het blok of heb ik het nu mis??
Dat dopje wat in het motoruim zit waarop staat dat je het niet open mag doen als het heet is, moet je dat dicht laten tijdens het ontluchten?
nee, juist openlaten!, daar kan je ook bijvullen, en ontluchten, knijp in div. slangen, de slang recht van je motorblok bevat vaak veel lucht.
Deze slang heb ik eerst afgevult, dan aansluiten en verder ontluchten.
Zeer resentelijk nog koelvloeistof vervangen van een 91er, uitklapblokje (uit de gereedschapset) voor het voorwiel, krik onder de achterkant en pompen maar.
Daarna het kraantje aan de onderkant van de radiateur open gezet en gaan vullen via de motorruimte.
Tijdens hetvullen het kraantje aan de bovenkant van de radiateur (bestuurderskant) gedeeltelijk opengedraaid om te ontluchten.
Het laatste beetje koelvloeistof gevuld dmv starten van de motor en de lucht er uit te laten lopen, hier na een stukje gaan rijden, stoppen, ffe checken en weer vullen totdat er niks meer bij kan.
Gehele karwei heeft ongv. 2 uur geduurd en er is ongv. 8 a 9 liter koelvloeistof in gegaan (ben bang dat 22 liter wel heel erg veel is) tot op heden loopt de motor perfect en staat de temp. meter zo als het hoort.
Mmmmm vreemd, we hadden 2 cans van 5 liter per stuk gekocht, de 1 is er helemaal in gegaan en van de andere is er nog ongv. 1/3 over?????
Motor loopt perfect en temp meter doet geen gekke dingen.....