Hallo maar weer eens,
Nu was het laatst lekker weer, en reed ik met de ramen open, eenmaal aangekomen op bestemming deed ik 't raam weer dicht, waarbij het bestuurdersraam wel opvallend hard in de eindpositie klikte. Daarna was deze niet meer in beweging te krijgen, ik hoor ook niet de schakeling van de motor klikken zoals je zou verwachten als 't raam mechanisch vast zit.
Iemand een tip waarmee ik het beste kan beginnen om 'm weer gangbaar te maken zonder zaken te beschadigen? Ik las op 'n oude factuur dat het binnenwerk van het desbetreffende raam minder dan een jaar terug door toyoto dealer vervangen is.
Martijn.
elektrisch raam, bestuurder zijde
Moderator: Pieten
-
Green2
Heb er zelf geen ervaring mee maar ik zou als volgt beginnen:
Wanneer het raam niet vanzelf stopt zou het mogelijk kunnen zijn dat deze is gestopt door het doorbranden van de zekering. Door het 'tegen houden' van het raam (omdat deze niet vanzelf stopte) wordt de stroom in het cirquit te hoog waardoor de zekering kan doorbranden. Als alles verder nog wel werkt is dat het niet. De spoel van je motor zou niet doorgebrand mogen zijn omdat je zekering er voor die tijd uit zou moeten springen. Ofe de waarde van de zekering kan te hoog zijn geweest. Mocht het probleem elektrisch verholpen zijn en doet de boel het weer, zou ik toch even het mechanische deel en het 'stopgedeelte' van je raam nakijken om te voorkomen dat het je de 2e keer weer overkomt.. Suc6 iig.
Wanneer het raam niet vanzelf stopt zou het mogelijk kunnen zijn dat deze is gestopt door het doorbranden van de zekering. Door het 'tegen houden' van het raam (omdat deze niet vanzelf stopte) wordt de stroom in het cirquit te hoog waardoor de zekering kan doorbranden. Als alles verder nog wel werkt is dat het niet. De spoel van je motor zou niet doorgebrand mogen zijn omdat je zekering er voor die tijd uit zou moeten springen. Ofe de waarde van de zekering kan te hoog zijn geweest. Mocht het probleem elektrisch verholpen zijn en doet de boel het weer, zou ik toch even het mechanische deel en het 'stopgedeelte' van je raam nakijken om te voorkomen dat het je de 2e keer weer overkomt.. Suc6 iig.
-
franksmits
Kan ook zijn dat het stoppertje op het raam over het ,stopppertje van de deur zelf is gesprongen. De mechanieken van de mr2 zijn best krachtig... Kan best zijn dat 1 van de 2 in de loop der jaren is gaan vervormen.
-
Keesjuh
Hey jmgv,
Dat is wel balen voor je zeg!
Het mechanisme is idd nog geen jaar geleden vernieuwd voor orgineel toyota, door toyota dealer!
Misschien is er garantie op??!!
Het motortje is toen echter niet vernieud dat was nog in orde!
Ik zou even bellen en vriendelijk vragen naar Rien mol, je verhaal doen en misschien kan hij je helpen, het is eer zeer redelijk iemand!
Greetz
Dat is wel balen voor je zeg!
Het mechanisme is idd nog geen jaar geleden vernieuwd voor orgineel toyota, door toyota dealer!
Misschien is er garantie op??!!
Het motortje is toen echter niet vernieud dat was nog in orde!
Ik zou even bellen en vriendelijk vragen naar Rien mol, je verhaal doen en misschien kan hij je helpen, het is eer zeer redelijk iemand!
Greetz
Heb de deur opengemaakt, en hoor wel een klik geluid van uit de buurt van de motor als de bedieningsknop ingedrukt wordt. Ik denk dat dat de circuit-breaker is die inschakeld bij een te grote stroom in het circuit (dus als t raam wordt tegengehouden in de onder of boven positie).
Het raam zit muurvast, de stopper op de deur aan de kant van de spiegel zat wel aardig klem tegen de stopper op 't raam, waar ik de indruk van had dat deze er onder had moeten zitten. Heb de deur stopper even los gedraaid, maar er is dan nog geen beweging in te krijgen.
Ik denk dat ofwel het mechanisme nog ergens goed klem is gelopen, maar ik kan niet goed zien waar, of dat de motor gewoon stuk is gegaan.
En ik kan de toyota dealer wel bellen waar die toen is gemaakt, maar die zit niet echt om de hoek om even langs te gaan.
Weet iemand hoe je 't raam t beste zou kunnen bewegen zonder motor, dus met de hand, dan kan ik in elk geval controleren of die nog wel soepel omhoog en omlaag kan, en dat t mechanisme zelf niet vast is gelopen.
Het raam zit muurvast, de stopper op de deur aan de kant van de spiegel zat wel aardig klem tegen de stopper op 't raam, waar ik de indruk van had dat deze er onder had moeten zitten. Heb de deur stopper even los gedraaid, maar er is dan nog geen beweging in te krijgen.
Ik denk dat ofwel het mechanisme nog ergens goed klem is gelopen, maar ik kan niet goed zien waar, of dat de motor gewoon stuk is gegaan.
En ik kan de toyota dealer wel bellen waar die toen is gemaakt, maar die zit niet echt om de hoek om even langs te gaan.
Weet iemand hoe je 't raam t beste zou kunnen bewegen zonder motor, dus met de hand, dan kan ik in elk geval controleren of die nog wel soepel omhoog en omlaag kan, en dat t mechanisme zelf niet vast is gelopen.
Volgens mij is het zo, als het door een erkend toyota dealer is gerepareerd, je bij alle erkende dealers terecht kan voor garantie.jmvg wrote: En ik kan de toyota dealer wel bellen waar die toen is gemaakt, maar die zit niet echt om de hoek om even langs te gaan.
Is wel met elektronica lijkt me dat het voor auto's ook zo is.
Groeten Henk
Gister de boel nog eens twee keer los gehad, naar beneden gaat soepel.
De motor maakt een piepend/zoemend geluid maakt als het raam naar boven gaat.
Tevens als het raam vast zit (gesloten), en je geeft een tik op de motor dan doet deze het weer.. aan het geluid te horen, is waarschijnlijk de motor stuk.
Het ziet er naar uit dat de motor niet zo makkelijk te vervangen is
Ik ga nu eerst maar op zoek naar een andere motor, maar daarna moet die er nog in. Heeft iemand ervaring daarmee of zou iemand hiermee kunnen helpen?
De motor maakt een piepend/zoemend geluid maakt als het raam naar boven gaat.
Tevens als het raam vast zit (gesloten), en je geeft een tik op de motor dan doet deze het weer.. aan het geluid te horen, is waarschijnlijk de motor stuk.
Het ziet er naar uit dat de motor niet zo makkelijk te vervangen is
Ik ga nu eerst maar op zoek naar een andere motor, maar daarna moet die er nog in. Heeft iemand ervaring daarmee of zou iemand hiermee kunnen helpen?